17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    anoniem

MagSafe weg: een goede reden, wellicht?

Hallo allen, zoals de meesten hier was ik nogal verrast door het afschaffen van MagSafe in de nieuwe MB’s en MBP’s. Maar nadat ik afgelopen weekeinde met de nagelnieuwe Air van een vriendin aan de gang ben geweest, vroeg ik me af of er toch misschien een goede reden was. Die machine heeft er net als mijn eigen MBP last van dat er een beetje stroom door de aluminium kast gaat als je de lader aansluit. Soms is dat zelfs onaangenaam, of hoor je een soort fluittoon. Nou is de electra wel vaker Apples achilleshiel geweest (iMac G3 analoogbord, bijvoorbeeld) en ik vroeg me af of dat hier misschien ook kon spelen. Maar mijn expertise en ervaring gaat niet zover dat ik mezelf daar een oordeel over toevertrouw, dus wellicht heeft een van jullie er een gefundeerde mening over.

Bijdrager
    Niels

Het zal wel een combinatie van redenen zijn, met als belangrijkste:
    – dat er een plattere vorm van magsafe had moeten worden gemaakt om te kunnen passen op de dunnere zijkant. Misschien zou hierdoor de aansluiting hierdoor te zwal zijn en makkelijk los kunnen komen, zelfs al de magneet sterker was.
    – dat het gemak van de nieuwe usb-c poorten juist is dat je alles met één kabel kunt doen, zowel het laden als je hele desktop opstelling (beeldscherm, externe schijven, hubs, etc.) in een keer aansluiten.
    – ze van de statische lading op de behuizing af wilden.

Bijdrager
    GoeieDag

Dat is toch een bekend verschijnsel met de aluminium MB’s (en PB’s toentertijd)? En met allerlei andere zaken waar electronica en metaal betrokken zijn, zoals lampen?

Oplossing: gebruik een geaard stopcontact, en de geaarde kabel (ipv een euro-stekker of duckhead).

Bijdrager
    Niels

@goeiedag: klopt, als je de verlengkabel en een geaard stopcontact gebruikt heb je nergens last van;)

Bijdrager
    iep

Dunheid en de connector van MagSafe hebben er niets mee te maken, het is gewoon domweg de multifunctionaliteit van USB-C gecombineerd met het feit dat mensen steeds vaker de adapter thuis laten. Er is nu minder noodzaak voor zo’n dedicated oplaadpoort dus dan kun je er beter een veel functionelere poort voor in de plaats doen. Dat hebben ze meteen ook met alle andere poorten gedaan. Dankzij die multifunctionaliteit van USB-C kun je nu zelf kiezen wat die poorten moeten gaan doen. Bij de modellen met 4 poorten betekent dat nu ook dat je kunt kiezen aan welke kant je de oplader aansluit en dat kan je zo weer heel wat centimeters aan kabel schelen.
    Een ander voordeel is dat USB-C een industrie-brede standaard is waardoor je niet meer aan Apple gebonden bent wat betreft het kunnen opladen van je laptop. Dat kun je nu met een battery pack of een lader van een ander merk doen.

Lightning zullen we ongetwijfeld om exact dezelfde redenen gaan zien verdwijnen en dat is mooi want dan werken de adapters van je laptop ook op je smartphone en tablet (of andersom).

Bijdrager
    anoniem
    NielsDam op 29 november 2016

Het zal wel een combinatie van redenen zijn, met als belangrijkste:
    – dat er een plattere vorm van magsafe had moeten worden gemaakt om te kunnen passen op de dunnere zijkant. Misschien zou hierdoor de aansluiting hierdoor te zwal zijn en makkelijk los kunnen komen, zelfs al de magneet sterker was.
    – dat het gemak van de nieuwe usb-c poorten juist is dat je alles met één kabel kunt doen, zowel het laden als je hele desktop opstelling (beeldscherm, externe schijven, hubs, etc.) in een keer aansluiten.
    – ze van de statische lading op de behuizing af wilden.

Vergeet niet dat de MagSafe al eens van vorm is veranderd, dus dat zal de reden niet zijn. Maar ik denk wel dat die statische lading een probleem is dat ze vooral in de VS (waar geaarde stopcontacten een stuk zeldzamer zijn dan bij ons) wilden elimineren.

Bijdrager
    no_poo

Als ik mijn tbMBP oplaad en ik beweeg mijn vinger over de behuizing voel ik alsnog een stroompje lopen.

De MagSafe was handig, maar de grote nadelen die het had worden snel vergeten. De switch van versie 1 naar 2 zorgt ervoor dat wij hier in huis niet van elkaars lader gebruik kunnen maken. De laders gaan allemaal stuk bij de aansluiting en vervanging kost 80 euro inclusief het blok; en je moet die originele van Apple hebben.

USB C werkt met gewone USB kabels en kan aan beide kanten van de machine. Je kan zelfs een externe batterij aansluiten. Wat mij betreft de switch wel waard.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 6 maanden geleden door  no_poo.

Bijdrager
    GoeieDag

Voor die switch gebruikten wij dat ‘conversie-blokje’; big deal.

Wat betreft de kwaliteit: je hebt blijkbaar mensen bij wie de adapters allemaal kapot gaan, hoe zuinig ze er ook mee doen, en mensen waar die adapters nooit schade hebben, hoe wild ze er ook mee omgaan. Wij hier behoren tot die laatste groep.

Geaarde stopcontacten in de VS… Ja, daar heb je een punt, die zie je maar zeer zelden.
    Terwijl bij ons elk nieuw stopcontact geaard moet zijn.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Je kan ook gewoon dit kopen.

Bijdrager
    Zwollywood

Of de snappanator, het is een kickstarter project, maar ik dacht dat het in januari geleverd werd. Die steekt minder uit je macbook dan de Griffin. En deze kan het hogere wattage aan van de 15″ pro terwijl de Griffin Max 60 watt heeft

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 6 maanden geleden door  Zwollywood.

Bijdrager
    no_poo
    GoeieDag op 30 november 2016

Oh, heb je die ook voor opladers van andere merken? USB-C wordt straks universeel, best een big deal.

Wat betreft de kwaliteit: je hebt blijkbaar mensen bij wie de adapters allemaal kapot gaan, hoe zuinig ze er ook mee doen, en mensen waar die adapters nooit schade hebben, hoe wild ze er ook mee omgaan. Wij hier behoren tot die laatste groep.

Dat is fijn voor jullie, bij mij gaat het ook nooit stuk. Mocht het toch een keer gaan scheuren, of wil je een extra kabeltje, dan is dat nu snel geregeld voor minder geld.

De MagSafe heeft zijn voordelen en er valt ook best mee te leven, maar hetzelfde geldt voor USB C. Je zou verwachten dat mensen enthousiast worden van het feit dat Apple eindelijk een keer een universele standaard gaat gebruiken… (los van de huidige incompatibiliteit dan).

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 6 maanden geleden door  no_poo.

Bijdrager
    Balsjer
    Zwollywood op 30 november 2016

Of de snappanator, het is een kickstarter project, maar ik dacht dat het in januari geleverd werd. Die steekt minder uit je macbook dan de Griffin. En deze kan het hogere wattage aan van de 15″ pro terwijl de Griffin Max 60 watt heeft

Je bedoeld deze Snapnator in plaats van Snappanator zoals je typte, maar ik heb het gevonden. Deze adapter lijkt inderdaad een stukje minder uit te steken dan de BreakSafe Magnetic adapter.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 6 maanden geleden door  Balsjer.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Dat uitsteken is eigenlijk bijzaak want als je dat stukje dat normaal gezien in je computer gaat nu gewoon op je kabel laat zitten, dan steekt er ook helemaal niks uit.

Bijdrager
    Zwollywood

@balsjer oh sorry. Niet gezien dat het anders geschreven was. Het is een tijdje geleden dat ik dat had gezien.

@Mondo, ik ga het stukje in mijn macbook houden denk ik, anders kun je het alleen maar kwijtraken.

Bijdrager
    T-sec

Persoonlijk heb ik het idee dat een hoop mensen nu tegen de universele USB-C aansluiting aanschoppen omdat er een hele collectie verloopjes bij gekocht moeten worden. Dus de goedkopere (Windows) laptops met 1001 verschillende aansluitingen lijkt hierdoor superieur aan de nieuwe MBP.

Maar wat als de USB-C poort toch ‘de’ universele alles kunner lijkt te worden en fabrikanten hier snel op inhaken. Dan is het ‘probleem’ ineens een stuk minder met daarbij het extra voordeel dat we af zijn van alle soorten standaarden, 1 connector voor alles. Als dit dan maar wel wat langer blijft en niet elke 5 jaar een nieuw Apple product en nieuwe universele connector.

Bijdrager
    Balsjer
    Zwollywood op 30 november 2016

@Balsjer oh sorry. Niet gezien dat het anders geschreven was. Het is een tijdje geleden dat ik dat had gezien.

@Mondo, ik ga het stukje in mijn macbook houden denk ik, anders kun je het alleen maar kwijtraken.

Geen probleem, kan gebeuren ik dacht vermeld het maar even. Ook ik schrijf wel eens verkeerd of typ fouten.

Bijdrager
    GoeieDag
    no_poo op 30 november 2016
    GoeieDag op 30 november 2016

Oh, heb je die ook voor opladers van andere merken? USB-C wordt straks universeel, best een big deal.

Ahum, ik reageerde enkel op deze zin:

no_poo op 30 november 2016

De switch van versie 1 naar 2 zorgt ervoor dat wij hier in huis niet van elkaars lader gebruik kunnen maken.

Maar goed, je argumentatie ten faveure van USB-C kan ik zeker onderschrijven.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.