24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Anna

Magsafe origineel of toch maar niet

Gister heeft de magsafe het begeven. Dwz het snoertje is nu echt door en de rook kwam er vanaf ?

Internet leert mij dat de prijzen vrij pittig zijn en recensies voor de originele magsafe van apple vaak nog bedroevender dan beweringen bij websites bedrijven die andere merken aanbieden tegen beduidend lagere prijzen. En dan gaat het om prijzen van 30-40 euro ipv de 79 die apple er voor vraagt.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een echte neppert? En hoe beviel dat?
    In het bijzonder dit exemplaar. En deze shop.

https://www.bizzix.nl/macbook-pro-oplader-magsafe-85-watt

Bijdrager
    Psyrael

Zoals al vaker verteld is moet je jezelf het volgende afvragen: Wil ik mijn dure MacBook opladen met een goedkope ongeteste Chinese adapter? Kans ik namelijk net als bij de adapter voor iPhones dat ze te heet worden en doorbranden met alle gevolgen van dien. Dan heb je op dat moment even een paar tientjes bespaard op je adapter maar heb je wel kans dat je MacBook beschadigd raakt.

Ik zou het zelf dus niet doen…

Bijdrager
    Psyrael

En om te voorkomen dat bij de nieuwe ook het snoertje door gaat (wat ik overigens nog nooit gehad heb): Rol je toevallig altijd het snoer strak om de adapter als je hem opbergt? Daar zou ik dan gelijk mee stoppen. Het lijkt handig en netjes, maar het is funest voor kabels.

Om te voorkomen dat de kabel onder grote spanning en in scherpe hoeken gebogen wordt kun je de kabel het beste gewoon losjes om je hand rollen en naast de adapter in je tas leggen. Je zult zien dat als je het steeds buigen voorkomt dat je nieuwe adapter veel langer mee zal gaan.

En als je de kabel uit je MacBook wilt halen, trek dan ook niet aan de kabel maar aan de stekker. Ook dat voorkomt dat de kabel zal scheuren/breken vlakbij de stekker.

Bijdrager
    Shmoo

Zoals al vaker verteld is moet je jezelf het volgende afvragen: Wil ik mijn dure MacBook opladen met een goedkope ongeteste Chinese adapter?

Of je moet je afvragen.. Waarom gaan die adapters van deze dure MacBooks keer op keer kapot en staat het internet vol met vragen en problemen over adapters die het nooit langer uithouden dan de MacBook zelf. Wat best wel gek is, zo’n MacBook lijkt mij meer in beweging dan een adapter, dus als het op slijtage aankomt.

Vertaal dat eens naar andere producten waar je een adapter bij krijgt. Een Xbox heeft bijv. een adapter als een baksteen die kun je niet eens kwijt in elk normaal TV kastje – is wel nog nooit stuk gegaan en heeft elke Xbox overleeft die ik ooit gekocht heb. Mijn Philippe Starck wekkerradio (die ik iet meer gebruik) heeft een stroomadapter waar iemand die blind is blij van kan worden dat hij/zij deze adapter niet hoeft te zien. Toch is dat ding misschien al 12 jaar oud en nog nooit stuk gegaan en 8 jaar aan de stroom gezeten.

Het zijn altijd alleen de mooie adapters van Apple dus stuk gaan. Zijn het niet die plastic clipjes waar de kabel zogenaamd omheen gewikkeld kan worden dan is het wel de adapter zelf. Kortom, wat heb je aan al dat zogenaamde testen wat Apple mogelijk zou doen. Beter lijken ze niet te worden na zoveel jaar.
    Het zijn volgens mij vooral allemaal stookverhalen, gebaseerd op angst. Zoals er ook mensen zijn die geen nep Lightning kabeltjes willen gebruiken want dat zou je iPhone stuk maken. De basis van dit alles is gewoon allemaal angst.

Persoonlijk zou ik vooral kijken of de nep adapter een KEMA keur heeft of zoiets. En vooral niet kopen bij al die hobby webshops maar bij een bedrijf als CoolBlue of een ervaren verkoper. Niet van die ik-ben-16-en-heb-mijn-eigen-apple-store.nl winkeltjes.

Bijdrager
    erwinde

‘Fake Britain’, een consumenten programma van de BBC had gisteren een item over nep iPhone laders. De aanleiding was meerdere ontplofte exemplaren die brandschade hebben veroorzaakt en een 7-jarige meisje dat geëlektrocuteerd is. Bij nader onderzoek door hun team blijkt het ontwerp gewoon niet te deugen en zijn die dingen levensgevaarlijk. Het grootste probleem is dat dat sommige van die opladers in gewone reguliere winkels verkocht worden en voor een gemiddelde koper nauwelijks van echt te onderscheiden zijn.

Moraal van het verhaal. Als je voor een paar tientjes besparing het risico wilt nemen dat je mac in rook opgaat moet je dat helemaal zelf weten. Maar het is zeer zeker niet uit te sluiten dat zo’n nep oplader ontploft of in brand vliegt. Dat risico wil je nooit nemen. Niet voor jezelf en niet voor je huisgenoten en buren.

Bijdrager
    GoeieDag
    Shmoo op 30 juli 2016

Het zijn volgens mij vooral allemaal stookverhalen, gebaseerd op angst. Zoals er ook mensen zijn die geen nep Lightning kabeltjes willen gebruiken want dat zou je iPhone stuk maken. De basis van dit alles is gewoon allemaal angst.

Zeker niet Shmoo!
    Kijk maar eens naar deze foto:

Lees hier meer: -klik-

Zelf heb ik jaren geleden ook eens zo’n goedkoop Chinees ding onder het vergrootglas gelegd -letterlijk. Het verschil deed me schrikken, en voor mij was het duidelijk: je bent gek als je je iPhone van pakweg 700 euro laat penetreren door zo’n slecht afgewerkt ding van een paar euro, met het risico de internals van de aansluiting te slopen!

Hier nog meer info over usb laders; dit zou natuurlijk ook kunnen gelden voor laptop laders: https://www.nvwa.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/2077441

Overigens: dit klinkt wel heel fanboy-isch, maar het zijn de feiten: ik sleep al 15 jaar allerlei Apple laptops op reis (wekelijks), waarbij ik niet voorzichtig met de adapter omga, en de kabel altijd om de haakjes wikkel. Nog nooit is er zo eentje kapot gegaan! (Ik ben er ooit eentje ‘verloren’, doordat ie in een keer doorbrandde; volgens mij door een power-surge in het Chinese stroomnet -waar ik toen was.)

Bijdrager
    McPim

Lees dit maar eens, dan weet je ook waaróm een Apple oplader een paar tientjes duurder is. Gewoon niet doen.

Bijdrager
    GrannySmith

Altijd origineel kopen lijkt me verstandig. Zie youtube filmpjes van ipad rehab of louis rossman wat er gebeurd als je slechte adapters gebruikt.

Hier ook al toe aan 3e MacBook Pro adapter. Wordt niet mobiel gebruikt. En toch gaat na ongeveer anderhalf jaar de isolatie op een paar cm. afstand van de magsafe connector eerst rafelen en dan scheuren.

In de Apple webshop zie je ook bij deze krengen tientallen posts waarbij mensen het ding afkraken omdat ze altijd dit probleem hebben. En het ergste vind ik dat Apple niet leert van dit probleem. Onze MacBook Pro is vijf jaar oud, drie adapters versleten en nog steeds even slecht.

Het is volgens mij zoals altijd bij Apple; vorm gaat voor functie. Het is een mooie (?) adapter met een prettig aanvoelend snoer. Dat dan weer wel.

Bijdrager
    McPim

(Ik begrijp trouwens niet hoe iedereen die kabels zo snel verslijt.. Net als @GoeieDag reis ik al meer dan 12 jaar met Apple laptops, adapters en kabels en heb er nog nooit een stuk zien gaan.. Het is toch niet zo moeilijk om te zorgen dat de kabel altijd ‘losjes’ uit je laptop komt/hangt en je er nooit aan trekt of ‘m knikt bij de overgang stekker/kabel..?)

Bijdrager
    GrannySmith

@McPim; ik begrijp er ook niets van. Maar de situatie is hier zoals ik het zeg. De MacBook Pro (2011) van mijn vrouw verhuist (zonder adapter) van de werktafel naar de bank in de woonkamer. De adapter ligt stationair (altijd; 100% van de tijd) op de werktafel. De magsafe connector wordt heel voorzichtig aangesloten aan de MacBook Pro (omdat we dus weten dat het snoer zo kwetsbaar is) en de eerste zeg 20 cm. van de kabel aan de magsafe connector blijft helemaal recht evenwijdig aan de notebook. Geen knikken, geen oprollen etc.

En toch na 18 maanden begint het snoer bij de magsafe connector te rafelen, te scheuren en kopen we maar weer een nieuwe.

Nogmaals; zie de recensies op de Apple webshop en de vele honderden forum posts op internet.

En waarom sommigen geen enkel probleem ervaren? Ik weet het dus echt niet. Het enige wat ik 100% weet is dat er bij ons geen enkele sprake is van misbruik van het snoer.

Bijdrager
    Shmoo

@GoeiDag

Dat bedoel ik juist. Al die drama dat online staat. Moet je dat echt geloven.. Of moet je gewoon een beetje als mensen zelf blijven nadenken.

Het zijn altijd foto’s als:

– Links:
    De meest goedkope en fake adapter die ze konden vinden op Alibaba en dan maken ze een foto van het gehad wanneer dit al een jaar of langer gebruikt is. Dus met slijtage.

– Recht:
    Een officiële adapter van Apple zelf, spiksplinternieuwe uit de verpakking, zonder slijtage.

De adapter van Apple heeft ook gewoon slijtage na een jaar gebruiken en als jij dan iets ziet aan het stekkertje dat je niet vertrouwt moet je er ook mee stoppen. Gewoon blijven nadenken. Ik heb hier een adapter liggen van mijn eerste iPhone ( daar zat nog een blokje bij dat je nu alleen bij iPads en MacBooks krijgt – en daar staat iPod op ) deze ziet er ook niet meer heel fris uit. Dus gebruik ik hem alleen wanneer ik thuis ben en het overzicht heb. Ik plug dus niets in en ga naar de winkel.

Ga eens op Google en dan tik je in. inside Apple adapter

Dan komen ook heel veel foto’s naar boven van adapters van Apple zelf die zijn gaan branden. Wilt dit zeggen dat de adapters van Apple rommel zijn. Nee, zeer zeker niet. Maar dit is gewoon elektronica, waar stroom overheen gaat, transformators. De kans dat zo’n ding gaat branden is aanwezig. Ondanks dat je zoveel kunt testen zal je nooit een adapter kunnen maken die niet kan branden. Mogelijk zal 1 op 10.000 adapters ( weet ik veel ) van Apple zelf gaan branden door kortsluiting en in vele gevallen is de eigenaar er dan als de kippen bij. Gelukkig maar.
    Bij namaak adapters zal dit percentage waarschijnlijk lager liggen en zullen er relatief meer van die dingen doorbranden omdat de kwaliteit minder is, daar betaal je ook minder voor. Dit wilt alleen niet zeggen dat als je zo’n ding koopt dan je dan meteen eentje koopt die ook met 100% gaat branden en nog erger, dat je het niet overleeft.

Persoonlijk zou ik ook geen fake adapter kopen, is het alleen al om dat ik vind dat die dingen nooit lijken of de echte en het zo’n Hackintosch gevoel heeft. Wel Apple producten willen maar ze niet kunnen betalen. Dat soort gevoel heb ik er bij.
    Waar ik alleen niet tegen kan is dat verstand op nul en oordelen in Apple’s voordeel omdat het Apple is. Alleen Apple maakt adapters op deze wereld en de rest gaat allemaal branden en stuk. Die van Samsung lijken heel erg veel op die van Apple, maar net niet helemaal. Gaan die dingen massaal branden?

Bijdrager
    McPim

@GrannySmith: tsja, dat is voor mij dan ook een raadsel…

Bijdrager
    GoeieDag

Shmoo: wat is er Frans aan mijn betoog? Ik zeg toch dat ik e.e.a. zelf hebt bekeken -en dat met een nieuwe Chinees naast een gebruikte Apple Lightning snoer. Het gaat gewoon om de afwerking, af fabriek. Mag ik mezelf ook al niet geloven van jou?
    Afijn, klets maar wat raak.

@GrannySmith
    : een lightning connector in de laad-plug van een MB stopt, heb je idd een probleem. Maar waarschijnlijk bedoel je het anders en gooi je wat termen door elkaar..

Bijdrager
    GrannySmith
    GoeieDag op 30 juli 2016

Gecorrigeerd. Shame on me.

Bijdrager
    Anna

Het gaat om een magsafe. Moet er wel bijzeggen dat deze al 6 jaar oud is.
    Heb toch net maar voor 80 euro een echte apple magsafe gekocht. Hopelijk gaat die weer even mee. Maar balen is het wel, want mn geldboom doet het nog steeds niet ?

Wat betreft die goedkope iphone laders betreft. Ik heb er afgelopen week nog een van een collega zien verschroeien. Als we iets later van pauze terug waren gekomen weet ik niet wat er was gebeurt. Ding was compleet versmolten.

Bijdrager
    Shmoo

Deze adapter ziet er ook uit als 6 jaar oud, ja.

Ik denk dat alleen Chuck Norris meer schade had kunnen aanrichten aan deze adapter. Deze is best wel gebruikt en niet gek dat hij stuk is gegaan.

Bijdrager
    Anna
    McPim

Ik begrijp trouwens niet hoe iedereen die kabels zo snel verslijt.. Net als @goeiedag reis ik al meer dan 12 jaar met Apple laptops, adapters en kabels en heb er nog nooit een stuk zien gaan.. Het is toch niet zo moeilijk om te zorgen dat de kabel altijd ‘losjes’ uit je laptop komt/hangt en je er nooit aan trekt of ‘m knikt bij de overgang stekker/kabel..?)

Ik heb er wel 6 jaar mee kunnen doen. Draai hem juist niet om die klipjes heen en heb er bij vertoon van een scheurtje nog een tijdje tape omheen gehad. Dat zal hem ook nog wel een paar maanden gerekt hebben qua levensduur.

Bijdrager
    Anna

Nou nou @shmoo overdrijven is ook een vak he. ?

Maar goed het ging mij er om waar ik verstandig aan zou doen. Soms dan boeit het namelijk niet zo of je een origineel neemt of een substituut.

Bijdrager
    McPim

Sorry Anna, bedoelde met ‘iedereen’ niet dat jij hem ook snel had versleten… Met 6 jaar ben je er erg zuinig op geweest(y) Het is inderdaad niet goedkoop, maar ach, €80 gedeeld door 6, dus dertien Euro per jaar valt ook wel weer mee:-D

Geblokkeerd
    Anoniem
    GoeieDag op 30 juli 2016
    Shmoo op 30 juli 2016

Zeker niet Shmoo!
    Kijk maar eens naar deze foto:

Lees hier meer: -klik-

Zelf heb ik jaren geleden ook eens zo’n goedkoop Chinees ding onder het vergrootglas gelegd -letterlijk. Het verschil deed me schrikken, en voor mij was het duidelijk: je bent gek als je je iPhone van pakweg 700 euro laat penetreren door zo’n slecht afgewerkt ding van een paar euro, met het risico de internals van de aansluiting te slopen!

Hier nog meer info over usb laders; dit zou natuurlijk ook kunnen gelden voor laptop laders: https://www.nvwa.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/2077441

Overigens: dit klinkt wel heel fanboy-isch, maar het zijn de feiten: ik sleep al 15 jaar allerlei Apple laptops op reis (wekelijks), waarbij ik niet voorzichtig met de adapter omga, en de kabel altijd om de haakjes wikkel. Nog nooit is er zo eentje kapot gegaan! (Ik ben er ooit eentje ‘verloren’, doordat ie in een keer doorbrandde; volgens mij door een power-surge in het Chinese stroomnet -waar ik toen was.)

Dit is niet fanboy-isch, dit is erdoganstijl.
    Die foto is oud en nieuw connectortje?
    Zal ik eens foto’s maken van mijn kabeltjes….
    Daar schrik je pas van.
    Al die kabeltjes, apple of le action, worden voor paar euro cent gemaakt.

@Shmoo
    heeft inderdaad gelijkt. Bankmakerij en die goed gelovige mensen zoals jij.
    Jij koopt ook alles op teleshop van tv.

@edit, als je goed naar de foto kijkt. De krassen en versletenheid druip er vanaf bij links.
    En iemand die z’n test maakt, met z’n foto. (nieuw rechts, oud links) Die moet toch doelbewust dat hele connectortje van rechts met alle geweld hebben gebruikt om zijn gelijk te krijgen en dat op foto vast gelegd te moeten hebben.

Bijdrager
    GoeieDag
    GoeieDag op 30 juli 2016

Ik heb het ZELF bekeken -en dat met een NIEUWE Chinees naast een GEBRUIKTE Apple Lightning snoer. Het gaat gewoon om de afwerking, af fabriek.

Meeuw, dus ook jij hebt probleem met lezen, en kletst daarom maar wat raak.
    Want ik kan je vertellen: ik schrok behoorlijk van de verschillen; vooral van de slechte kwaliteit van de Chinees. Met het blote oog niet zo zichtbaar, maar onder het vergrootglas wad het ding een slachtveld.

Bovendien gebruikte ik de term ‘fanboy-isch’ in een andere context als waar jij ‘m nu in zet.

Geblokkeerd
    Anoniem

Nou ik heb iig geen vergrootglas nodig:)
    Heb even mijn connector gezien van de le action, die is geheel uit 1 stuk.
    Dus klets maar wat raak.
    Je overdrijf en doet mee in de angst cultuur.

Overigens worden die connector en de iphone ook gemaakt in china.

Bijdrager
    leavestone

@GoeieDag waarom “de Chinees”? Beide connectoren zijn made in China, beetje onzinnige verwijzing.

Hier overigens ook geen gebroken kabeltjes van de magsafe de kabels en altijd los oprollen om de vingers die lader vasthouden en nooit lipjes gebruiken.

Bijdrager
    GoeieDag

Duh! Zo’n beetje alle producten komen uit China (ik ben zelf bij dat proces betrokken). Iedereen weet dat op geen enkele iPhone staat ‘Made in USA’. Met ‘Chinees’ wordt over het algemeen de rommel bedoeld die óók uit China komt, waaronder gigantische hoeveelheden namaak, neppers en noem maar op. Heeft dat nog uitleg nodig dan?!

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.