7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    wessel1512

MagSafe Maart 60w wat uit

Halo hep laadt mijn MagSafe oplader versleten en now vroeg ik me af of dat de watage van de oplader wat uit maakt(y)

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ja. Je kan best eventjes een 15″ MacBook Pro (85W) met een MacBook Air oplader (45W) opladen, maar dan wel voor korte periodes. Koop dus niet zomaar een zwakkere lader omdat die b.v. goedkoper is. Gewoon het model kopen dat bij jouw laptop hoort.

Bijdrager
    kj.web

Als je laptop standaard een lader van 85W meegeleverd krijgt, en je laadt hem op met een 45W lader is er niks aan de hand, het duurt alleen langer.
    Koop je een lader met een hoger wattage dan dat je standaard meegeleverd heb, dan laadt je laptop niet per definitie sneller op, maar kan geen kwaad.

Bijdrager
    koen

Is de oplader zelf versleten, of alleen de kabel? In het laatste geval kun je die los kopen en (als je handig bent) zelf vervangen. Bijvoorbeeld deze: http://www.amazon.com/Adapter-Repair-Macbook-Magsafe-Retina/dp/B00AOICCJK.

Bijdrager
    Pietje13

Waffle, wat je zegt klopt niet helemaal. Met mijn Apple Cinema kon ik zowel een Macbook Pro 17″ als een MacBook air early model opladen. De Macbook Pro had een 85W lader en de Air een 45W lader. Beide werkte prima met de Cinema lader (dat is gewoon 1 kabel). Als het schadelijk zou zijn voor de Air die ik toen had had Apple die lader niet aan de Cinema gehangen. Volgens mij kun je dus prima een hogere wattage lader kopen. Of dat nuttig is weet ik niet, maar als je bijvoorbeeld toevallig nog een 85W lader thuis hebt liggen of kan krijgen van een vriend is dat dus prima.

Ik heb het nog even opgezocht: http://macbookoplader.com/welke-macbook-oplader-heb-ik-nodig/ Ik citeer:

“Een MacBook lader van 85W kan prima een Macbook Air opladen die standaard 45W gebruikt. Nadeel is dat de stroomkosten dan hoger zijn omdat de lader 85 Watt verbruikt terwijl het ook met 45 Watt zou kunnen. Uw Macbook wordt overigens niet sneller opgeladen van een grotere adapter. LET OP: Andersom werkt het niet. U kunt niet met een 45W een MacBook Pro Retina opladen. Zorg dus altijd dat je minimaal dezelfde sterkte hebt die standaard bij de Macbook werd geleverd.”

Dat zou betekenen dat ook het advies van kj.web niet helemaal juist is (deels ook wel), maar ik moet eerlijk zeggen dat ik zoiets nooit heb geprobeerd dus dat durf ik niet te zeggen..

Bijdrager
    MacKevin11

Je kan met een 85W lader elke MacBook opladen.
    Bij het laden van een MBA met een 45W voeding laadt die op met 45W, de lader gebruikt dus ook maar maximaal 45W.

Of het andersom kan weet ik niet zeker. Maar als het kan, dan gaat het een stuk langer duren. Let wel: Als je bijvoorbeeld aan het gamen bent of iets anders zwaars, gebruikt je MacBook Retina 85W, dan zou hij dus alsnog leeg lopen!
    Kan me overigens niet voorstellen dat t gezond is voor een accu om opgeladen te worden met 45W en tegelijkertijd 85W uit te spuiten.

Persoonlijk zou ik voor elke MacBook waarvan de lader versleten is een 85W lader kopen, dan kun je daar ook eventueel een andere MacBook mee opladen (bijv. wanneer je een nieuwe koopt). Qua prijs maakt het helemaal niks uit namelijk.
    Anders zou ik de lader vervangen door een lader met dezelfde wattage. In iedergeval geen lager wattage, waarom zou je dat doen?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

@Pietje13

Misschien even opnieuw lezen, wat ik zeg en wat macbookoplader.com zegt is namelijk precies hetzelfde. Je kan prima een ‘kleinere’ Mac met een ‘grotere’ lader opladen, maar vice versa gaat dat toch wat moeilijker.

Als mijn late 2013 MacBook Pro 15″ Retina (2.6GHz i7 met GT750m) idled trekt deze al zo’n 20 watt. Dat is al bijna de helft van het volle vermogen van de 45 watt MacBook Air lader. Alleen de processor al trekt 47W op maximaal vermogen. M.a.w., je trekt al snel continue het maximale door de adapter heen, en de batterij in je MacBook moet al snel bijspringen om de Mac van meer stroom te voorzien.
    Nu kan je natuurlijk af en toe je ‘grotere’ MacBook Pro opladen met de 45W oplader, maar het is geen goed idee om dit alleen maar te doen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.