18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    iJeroen

MagSafe-adapter doorgebrand, wat nu?

Beste OMT-ers,

Vier jaar geleden werkte ik op mijn eerste mac, een tweedehands eMac. Dat ging allemaal heel aardig, totdat twee jaar later Leopard uitkwam. Ik heb het even gedraaid op de eMac, maar het bleek allemaal niet zo soepeltjes meer te lopen. En aangezien ik gek ben op elk nieuw speeltje van Apple moest ik Leopard kunnen draaien. En dan blijkt Marktplaats.nl de oplossing. Ik kocht een nog goed uitziende MacBook, die moeiteloos van space naar space vloog, Time Machine fantastisch weergaf en mijn foto’s veel sneller bewerkte. Ik wist niet van welk jaar deze MacBook afstamde. Volgens Wikipedia.nl moet hij van Begin 2006, Eind 2006 of Midden 2007 zijn gezien de specificaties. Ik heb er ongelofelijk veel mee gewerkt. Een jaar geleden heb ik er een grotere harde schijf in gezet en een groter scherm gekocht. Heeft altijd moeiteloos gedraaid, tot een paar maanden geleden.

Ik was bezig aan een verslag voor school, toen de achtergrondverlichting donkerder werd, wat normaal automatisch gebeurt als je de MagSafe-adapter loskoppelt van de MacBook. Het lichtje van de adapter viel uit, de adapter was gloeiend heet en de draden lagen bloot aan de kant van de adapter (dat witte blok). En aangezien ik geen extra adapter heb, kon ik mijn MacBook niet meer gebruiken. Ik heb getwijfeld aan een nieuwe, maar negentig euro was op dat moment veel te veel geld voor mij. Dus hebben we de adapter gerepareerd, gesoldeerd en ingetaped. Ik spaarde negentig euro uit en kon mijn tweedehands MacBook nog even lekker blijven gebruiken. Tot een paar weken geleden. Alweer viel het lampje uit. Alweer lagen er draden bloot, ditmaal aan de kant van de laptop zelf. Mij leek het niet veilig hem opnieuw te repareren en heb ik een adapter gekregen die ik voor een paar weken kon lenen, zodat ik zelf iets anders kon regelen.

Ik ben al een paar weken bezig met met de nieuwe MacBook Pro, 15″. Ik wil deze graag aanschaffen, dus gaat mijn oude MacBook in de verkoop. En nu zitten we natuurlijk met het probleem dat ik er geen normaal werkende MagSafe-adapter bij heb, dus is de MacBook zo goed als onbruikbaar. Ik zou natuurlijk een nieuwe adapter kunnen kopen, maar nogmaals is negentig euro voor mij op dit moment veel geld. Na wat research heb ik gelezen dat je een nieuwe adapter kunt krijgen als de adapter doorbrand is en je hem zelf niet beschadigd hebt. Drie dagen geleden heb ik de Machouse in Woerden gemailt, uitgelegd dat de adapter doorgebrand is, dat we hem gerepareerd hebben en dat hij vervolgens nog een keer doorgebrand is, en zo netjes mogelijk gevraagd of ik mijn adapter in kan ruilen. Ik heb nog niks van ze ontvangen, en zolang ik geen adapter heb kan ik de MacBook niet verkopen. En is het wel mogelijk een nieuwe adapter te krijgen als hij gerepareerd is? En als de laptop tweedehands gekocht is?

Conclusie: ‘Kan ik mijn kapotte MagSafe-adapter inruilen voor een nieuwe nadat ik de bijbehorende MacBook tweedehands heb gekocht, en deze zelf heb gerepareerd? En wat kan ik nu het beste doen?’

Alvast bedankt voor elke reactie!

Jeroen

Bijdrager
    Odie

Laat ik beginnen met de inkopper dat het opmerkelijk op mij overkomt dat je wel geld voor een MBP hebt maar niet voor een nieuwe adapter…

Verder: je schrijft dat de betreffende MB buiten de garantie valt, dat jij ook niet de originele koper bent en dat je hem een keer zelf ‘gerepareerd’ hebt. Ik zie drie hele goeie redenen voor Apple om je geen garantie te geven, waarbij de laatste misschien nog wel het meest zwaarwegende is. Gewoon je verlies nemen en die 90 euri lappen of de macbook op marktplaats zetten en er duidelijk “zonder adapter” bij zetten. Reken er echter op dat je MB 90 euro minder zal opbrengen dan gebruikelijk 8)

Bijdrager
    Ian83

Ik zou je verhaal wat inkorten (er zit veel in wat er niet toe doet voor je vraag), want ik denk niet dat er niet veel mensen zijn die dit helemaal door willen lezen.

Bijdrager
    Ian83

Ik sluit me Odiebla aan.

Bijdrager
    Maikelw

Ik denk dat hij eerst de MacBook die hij nu heeft weer wilt verkopen om zo zijn bedrag voor de MacBook pro te vergaren.

Anyway, ik heb geen idee of je er kans op maakt. Het lijkt mij niet aangezien je er zelf aan hebt liggen sleutelen.

Moderator
    Strifer

Aangezien je er zelf aan hebt lopen sleutelen gaan ze je er geen garantie op geven, gok ik zo.

Overigens kun je de twee delen ook los aanschaffen, dus enkel het stuk met het dunne draad (en adapter) en dan los het stuk met het dikke draad. Dat is eventueel een oplossing voor je, omdat dat minder geld kost.

Bijdrager
    iJeroen
    ”Odiebla”

Laat ik beginnen met de inkopper dat het opmerkelijk op mij overkomt dat je wel geld voor een MBP hebt maar niet voor een nieuwe adapter…

Natuurlijk heb ik het geld voor een nieuwe adapter, en als dat de enige mogelijkheid is zal ik deze ook zeker aanschaffen, maar negentig euro is voor mij op dit moment een grote uitgave, en als ik deze kan besparen zou dat erg mooi zijn. De MacBook Pro is een grotere uitgave, maar deze heb ik nodig voor school, en kan ik jaren mee vooruit.

”Odiebla”

en dat je hem een keer zelf ‘gerepareerd’ hebt. Ik zie drie hele goeie redenen voor Apple om je geen garantie te geven, waarbij de laatste misschien nog wel het meest zwaarwegende is.

Wat had ik dan moeten doen? Meteen Apple bellen? Meteen negentig euro uitgeven? Dit leek mij de meest handige oplossing, en feit blijft dat de adapter twee keer doorgebrand is.

”Maikelw”

Ik denk dat hij eerst de MacBook die hij nu heeft weer wilt verkopen om zo zijn bedrag voor de MacBook pro te vergaren.

Klopt.

Bijdrager
    Xserve

Je Magsafe zou natuurlijk niet mogen doorbranden in de eerste plaats. Ik geloof dat men in zulke gevallen altijd gratis vervangt, omdat het om een productiefout gaat, maar ik ben niet zeker. Als ze er echter achter komen dat je er zelf aan gesleuteld hebt (is dit zichtbaar?) is de kans groot dat men niet wil vervangen.

Bijdrager
    iJeroen
    ”Xserve”

Als ze er echter achter komen dat je er zelf aan gesleuteld hebt (is dit zichtbaar?)

Helaas wel. We hebben de adapter open moeten halen, dus daar zit tape omheen.

Bijdrager
    Godfather

Hmm, doorgebrande adapter mag natuurlijk niet, maar zelf gaan sleutelen ook niet. Het is gewoon vragen om problemen. Apple neemt die dingen wel terug maar zullen dat niet doen indien het geheel ingewikkel, gesoldeerd en al is… lijkt me..

Bijdrager
    R-Flow

Proberen van Apple een nieuwe te krijgen of een nieuwe kopen. Zelf gaan knutselen kan je doen maar is natuurlijk op eigen risico. Veel meer opties heb je niet lijkt mij…

Bijdrager
    WernerT

Ik heb een vergelijkbaar probleem: ook eerst gerepareerd aan het netdeel, maar nu is de magsafe stuk… Wel een casenummer van Apple, maar ik verwacht niet dat het ruilen gaat lukken.

Op macmagsaver.com voor 33 euro een refurbished adapter besteld. Ik moet ‘m nog ophalen op het postkantoor, maar het lijkt er op dat er geen TNT-kosten en belasting bij komen. (Scheelt 20 euro.) Misschien heb je wat aan mijn tip.

Moderator
    Strifer

als je een defect hebt en je wilt aanspraken op enige vorm van garantie of coulance dan moet je dit melden bij de verkopende partij (of apple zelf, maar eigenlijk moet je bij de verkoper zijn) binnen een bepaalde tijd (ik meen binnen twee maanden). zelf sleutelen is niet de bedoeling. dus omdat je en te laat bent met het melden van het defect en er zelf aan hebt lopen sleutelen heb je je zelf in je vingers gesneden eigenlijk.

Bijdrager
    Soulshaker

Amai, wa een hoop nuteloze informatie

Vier jaar geleden werkte ik op mijn eerste mac, een tweedehands eMac. Dat ging allemaal heel aardig, totdat twee jaar later Leopard uitkwam. Ik heb het even gedraaid op de eMac, maar het bleek allemaal niet zo soepeltjes meer te lopen. En aangezien ik gek ben op elk nieuw speeltje van Apple moest ik Leopard kunnen draaien. En dan blijkt Marktplaats.nl de oplossing. Ik kocht een nog goed uitziende MacBook, die moeiteloos van space naar space vloog, Time Machine fantastisch weergaf en mijn foto’s veel sneller bewerkte. Ik wist niet van welk jaar deze MacBook afstamde. Volgens Wikipedia.nl moet hij van Begin 2006, Eind 2006 of Midden 2007 zijn gezien de specificaties. Ik heb er ongelofelijk veel mee gewerkt. Een jaar geleden heb ik er een grotere harde schijf in gezet en een groter scherm gekocht. Heeft altijd moeiteloos gedraaid, tot een paar maanden geleden.

Ik was bezig aan een verslag voor school, toen de achtergrondverlichting donkerder werd, wat normaal automatisch gebeurt als je de MagSafe-adapter loskoppelt van de MacBook. Het lichtje van de adapter viel uit, de adapter was gloeiend heet en de draden lagen bloot aan de kant van de adapter (dat witte blok). En aangezien ik geen extra adapter heb, kon ik mijn MacBook niet meer gebruiken. Ik heb getwijfeld aan een nieuwe, maar negentig euro was op dat moment veel te veel geld voor mij. Dus hebben we de adapter gerepareerd, gesoldeerd en ingetaped. Ik spaarde negentig euro uit en kon mijn tweedehands MacBook nog even lekker blijven gebruiken. Tot een paar weken geleden. Alweer viel het lampje uit. Alweer lagen er draden bloot, ditmaal aan de kant van de laptop zelf. Mij leek het niet veilig hem opnieuw te repareren en heb ik een adapter gekregen die ik voor een paar weken kon lenen, zodat ik zelf iets anders kon regelen.

Ik ben al een paar weken bezig met met de nieuwe MacBook Pro, 15″. Ik wil deze graag aanschaffen, gaat dus mijn oude MacBook in de verkoop. En nu zitten we natuurlijk met het probleem dat ik er geen normaal werkende MagSafe-adapter bij heb, dus is de MacBook zo goed als onbruikbaar. Ik zou natuurlijk een nieuwe adapter kunnen kopen, maar nogmaals is negentig euro voor mij op dit moment veel geld. Na wat research heb ik gelezen dat je een nieuwe adapter kunt krijgen als de adapter doorbrand is en je hem zelf niet beschadigd hebt. Drie dagen geleden heb ik de Machouse in Woerden gemailt, uitgelegd dat de adapter doorgebrand is, dat we hem gerepareerd hebben en dat hij vervolgens nog een keer doorgebrand is, en zo netjes mogelijk gevraagd of ik mijn adapter in kan ruilen. Ik heb nog niks van ze ontvangen, en zolang ik geen adapter heb kan ik de MacBook niet verkopen. En is het wel mogelijk een nieuwe adapter te krijgen als hij gerepareerd is? En als de laptop tweedehands gekocht is?

Conclusie: ‘Kan ik mijn kapotte MagSafe-adapter inruilen voor een nieuwe nadat ik de bijbehorende MacBook tweedehands heb gekocht, en deze zelf heb gerepareerd? En wat kan ik nu het beste doen?’

Alvast bedankt voor elke reactie!

Al het rode is overbodig, hebben we niets aan.

Nu on-topic
    Je had hem niet moeten repareren , Apple gaat dit niet vergoeden.
    Maar waarom een nieuwe kopen als je hem toch ga verkopen?
    Dan koop je hem toch op marktplaats .

http://link.marktplaats.nl/266749367

Moderator
    Strifer

ach, hij maakt er tenminste een duidelijk verhaal van en het is met ongeveer een minuut gelezen. beter dan die half afgemaakte zinnen die een vraag moeten voorstellen.

Bijdrager
    Soulshaker

Ja , dat wel.

Bijdrager
    Ludo

Kijk hier even;
    http://www.onemorething.nl/?p=showarticle&art_id=3473
    probleem was bekend, dus je had ‘m de eerste keer waarschijnlijk kunnen omruilen. Ik zou gewoon naar een apple centre gaan voor advies.

Bijdrager
    richrd

Je kunt natuurlijk ook gewoon een adapter bestellen via Ebay:

http://cgi.benl.ebay.be/Apple-60W-MagSafe-Power-Adapter_W0QQitemZ280374231678QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_123?hash=item41479b427e&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12%7C66%3A2%7C39%3A1%7C72%3A1399%7C293%3A1%7C294%3A50

kost je ongeveer €37- euro en een weekje wachten, heb je wel geen originele, maar he, wel stroom in je Macbook > verkoopbaar!

Succes

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.