17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    koolmees

Magsafe 2: niet-Apple-oplader veilig?

Ha allen,

Vandaag is de voedingskabel van mijn Macbook Pro Retina 15″ gesneuveld; op een plek waar al langer een knik zat, vond ik vanochtend plotseling dat ‘ie doorgebrand was (wanneer precies weet ik niet, Mac werkt nog prima en stoppen ook niet doorgeslagen).

Nu zoek ik al een tijdje rond en zie ik dat een nieuwe originele lader vrij prijzig is (€89). Er zijn echter ook aardig wat goedkopere varianten in omloop.

Mijn vraag: hoe betrouwbaar zijn deze goedkopere varianten? Ben ik uiteindelijk toch beter uit de originele, duurdere, lader te kopen?

Alvast bedankt!
    Kees

Bijdrager
    SunKeeper

Ik kan het je ten zeerste afraden om een nep-adapter te kopen.

De reden dat die goedkoper is, is omdat er een hoop componenten niet in zitten die verantwoordelijk zijn voor het stabiliseren van de spanning. Daardoor loopt je Mac dus veel meer risico als er een piek of dip in de netspanning zit. Een originele adapter vangt dat netjes op.

Hoe oud is je huidige adapter en wat doe je er zoal mee? Meestal wordt die namelijk te ruw behandeld als je de 3-4 jaar niet kan halen.

Bijdrager
    koolmees

Dank!

Heb hem nu ruim drie jaar, maar reis er veel mee in mijn rugzak heen en weer. Daar zou het aan kunnen liggen.

Morgen een bezoekje aan de Amac dan maar.

Bijdrager
    Niels

Goedkoop is duurkoop. Waarom zou je voor een machina van 2000+ euro een paar tientjes willen besparen om vervolgens risico te lopen op een defecte accu of erger?!

Bijdrager
    064harry

Heb ook ooit een Chinese variant gekocht (eBay €29,99)
    Gevolg: Batterij doorgebrand!

Moest ik een nieuwe batterij voor mijn MacBook (€129) én een nieuwe MagSafe (€89,-) kopen.

Nooooit meer dus!

Bijdrager
    plonserd

Wat zou het toch fijn zijn moest die kabel ook apart bevestigd/verkocht kunnen worden. Nadeeltje van de Magsafe dat door de komst van macs met USB-C poorten toch ook weer van de baan is.

Inactief
    Anoniem

Die kabel kan gewoon vervangen worden!
    Stuur anders even een PM dan geef ik je de details…

Bijdrager
    Hansi2124

Mogen wij dat niet weten dan?:roll:

Inactief
    Anoniem

Ik heb vroeger een keer zo’n ding gefixt met isolatie- en ducttape. Zag er niet uit, maar het werkte prima.

Bijdrager
    064harry

Ik draai d’r bijvoorbaat al een zooi tape omheen.
    Heb namelijk gemerkt dat het telkens met dezelfde kant op de grond valt als ik het afrol en in het stopcontact steek. (Bij mij dan hé)
    Het valt bij mij telkens op de adapter aan de kant die je niet los kunt vervangen.
    Nu gaat het inmiddels al 4 jaar zonder problemen….

Bijdrager
    Niels

@4you: ben het deels met je eens hoor, al heb ik tot nu toe twee MacBooks gehad en bij geen is ooit de Magsafe lader kapot gegaan. Ook bij mijn lightning kabels is het me nooit gelukt om verder te komen dan een zogenaamde turtleneck. Dus hoe je de kabels gebruikt is toch ook wel belangrijk denk ik.

Wel vind ik de Apple kabels dun aanvoelen en (zoals ik me in de Apple Store heb laten wijs brengen) dit komt doordat Apple voor milieuredenen geen weekmakers gebruikt die andere merken wel gebruiken. Maar zolang je MacBook garantie heeft, valt je lader hier ook onder.

Bijdrager
    SunKeeper

Met die accu heb je je dan laten afschepen, want er geldt in het algemeen een coulance bij Apple dat een accu binnen 2 jaar niet verder mag zakken dan 80% van de originele capaciteit als je nog niet aan de 1000 cyclussen zit.

Die coulance hangt dan af van het aantal cyclussen, omdat een nooit gebruikte batterij ook binnen de twee jaar onder 80% kan zitten, maar dan valt het uiteraard niet onder garantie.

Ik kreeg zelf een Magsafe lader kosteloos vervangen (nou ja, ± € 6,- ‘afhandelingskosten’) buiten 2-jarige garantie, dat was niet vanwege de kabel, maar vanwege de adapter zelf. Al zal dat een Genius Bar geluksgevalletje geweest zijn.

Over slechte kabels kan ik niet meepraten. Zo doet de bijgeleverde USB-Dockconnectorkabel van mijn iPhone 4 uit september 2010 het ook nog steeds prima, terwijl ik die al bijna zes jaar gebruik voor het opladen ervan.

Bijdrager
    Soulshaker

Een nieuwe oplader van Apple kan je ook goedkoper dan 89 euro vinden

Prijzen

Voor 51,85 euro al

Bijdrager
    GoeieDag

Al vele laders gehad van Apple, en nooit problemen gehad. Ja, toch wel, één keer in China is er een doorgebrand, maar ik vermoed dat er een spike in het elektriciteitsnetwerk zat.

Jij staat lekker in het leven, @4you: Apple is ruk, je haat MS, en niks er is goed. Je bent zeker een wijf in de overgang.

Bijdrager
    SunKeeper
    Soulshaker op 29 juni 2016

Voor 51,85 euro al

Toch grappig dat dat dan maar één winkel is en de rest kort in de buurt van € 89,- zit.

Als het te mooi is om waar te zijn…alsnog een neppe lader of tweedehands spul waarschijnlijk.

Bijdrager
    064harry

Ja…. een overpriced imitatie dus … 8-O

Bijdrager
    Soulshaker

https://applediscountcenter.nl/index.php/catalog/product/view/id/336/s/apple-magsafe-2-power-adapter-85wbulk/

Men spreekt van een origineel apple product , maar ok. Dat kan natuurlijk een valse belofte zijn.
    De 2de in de lijst is toch ook al een 11 euro minder dan bij Apple

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.