21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager

Magsafe 2 ervaringen

Hoi,

Sinds kort heb ik een rMBP met de nieuwe Magsafe 2.
    Ik vroeg me af wat jullie ervaringen daarmee zijn? Zelf ervaar ik de nieuwe adapter als ‘nog even wennen’.
    Ik was erg blij toen ze bij de orginele Magsafe kwamen met het L-vorm-model, stond een stuk mooier maar was aan de ene kant ook een stuk handiger en praktische in gebruik. De kabel liep mooi weg en hij blijf er erg goed inzitten. Een voordeel van de nieuwe is dat het niet uitmaakt hoe je hem erin steekt, de poorten blijven altijd vrij. Maar daar kleeft ook een nadeel aan, namelijk: Bij het minste of geringste bewegen valt hij er uit. Dat maakt het qua werking niet erg handig.

Daarom de vraag: Hoe ervaren jullie het?

Bijdrager
    Hansi2124

Even ter illustratie (wel zo handig):

De onderste is de MagSafe 2.

Bijdrager
    Brainy

Bij mij valt hij (?) er niet uit. Ook niet als ik mijn MBPr verplaats. Voor de richting van de kabel is is voor beide wat te zeggen. Nu blijven inderdaad de poorten bereikbaar.

1 van de nieuwe verbeteringen aan de volgende generatie MBPr is een L-vormige magsafe.

Bijdrager
    lordoftheflatbush

Ik heb een Macbook retina en ervaar ook dat de kabel er meteen uitvalt als je je laptop even verzet.
    Ik vond de vorige kabel ook prima.

Bijdrager
    MaartenSeuntjens

Bij mijn Macbook Air valt hij er ook redelijk snel uit, dit was niet bij de vorige.
    wel vind ik het handig dat hij in beide richtingen in past.
    Alleen zou Apple toch meer een universele aansluiting mogen hebben, zeker als de aansluiting van de iPhone ook veranderd, dan heb ik een oplader voor mijn MacBook air nodig, een andere voor mijn iPod, nog een andere voor mijn iPhone.

Bijdrager
    youp

met mijn macbook air 2012 heb ik geen probleem bij verplaatsen

Bijdrager

Gek dat het bij de één niet voorkomt en bij de ander wel. Ik ben erg benieuwd of dit ligt aan de oplader of de MBP/MBA zelf.
    En inderdaad, het zou mooi zijn als er 1 universeel systeem komt. Maar toch ben ik bang dat dat er nu nog niet aan zit te komen.

Bijdrager
    iep

De magsafe is ooit bedoeld om gemakkelijk los te laten wanneer iemand over je draad struikelt. Daardoor werd voorkomen dat de laptop mee werd gesleurd omdat de kabel een ruk kreeg door het struikelen. De eerste magsafe versie deed dat ook keurig netjes.

Toen kwam de eerste MacBook Air versie welke mooie ronde vormen had. Helaas paste de magsafe connector niet meer, die stak schuin naar beneden. Ze hebben toen de L-vorm bedacht waarbij de kabel naar achteren geleid werd. Nadeel van dat design is dat hiermee ook de eigenschappen van het loslaten is gewijzigd….op een zeer negatieve manier. De L-vormige magsafe adapter deed niet meer wat ie moest doen: makkelijk loslaten. In bepaalde posities liet ie nog wel los maar in de meeste bleef hij stug vast zitten. Je kunt zonder problemen je laptop de lucht in tillen. Handig voor wie het ding verplaatst en niet zo slim is om de stekker/kabel daarbij vast te houden maar absolute hel voor wanneer iemand over de draad struikelt. Velen hebben hun laptop richting grond zien gaan omdat ie niet losliet. Slecht design dus want de magsafe voldoet niet meer aan waar het voor bedoeld is.

Inmiddels heeft de Air een ander ontwerp en steekt de stekker net als bij al die andere MacBook modellen er gewoon in een rechte hoek er zijwaarts uit. Apple zag kennelijk ook het slechte design van de L-connector in en toen was 1+1 ineens 2: de magsafe 2. De oude T-connector die weer eenvoudig loslaat en daardoor de laptop niet meer richting grond sleurt. Scheelt weer flink wat geld en gevloek. Betekent wel dat een aantal mensen ineens hun grijze massa moet gaan gebruiken en de stekker/kabel vast moet houden bij het verplaatsen van de laptop. Lastig hoor!

Bijdrager
    MB404

Moet zeggen dat bij mijn 11″ Air de nieuwe stekker ook makkelijk loslaat. Tuurlijk heeft “Iep” gelijk, maar ik irriteer me er wel geregeld aan als ik de Air op schoot heb en anders ga zitten. En aangezien ik de laptop vaker opschoot heb, dan dat ik ga springtouwen met het oplaadsnoer…;)

Ander vraagje, komt het Thunderbolt Display ook met een MS2-aansluiting? Of is het verloopje dan je enige oplossing?

Bijdrager

Inderdaad, Iep je hebt gelijk, maar wat MB404 al zegt, als je hem op schoot hebt laat hij wel erg snel los, bij de kleinste bewegingen al. Ik snap wel dat het bij de veiligheid hoort maar erg praktisch is anders.

Bijdrager
    iep

Dat komt omdat je iets moet gaan afleren en dat doe je niet zomaar eventjes. Het kost gewoon wat tijd voor je dit gewoon bent. Dat is wat het lastig maakt net als de keuze die Apple moet maken (er is namelijk altijd een partij die teleurgesteld wordt).

Bijdrager
    064harry

Ik heb mijn MacBook Pro sinds 16 augustus 2012 en mijn MagSafe is nu al stuk!
    Het bekende euvel: een breuk meteen na de adapter.
    Ben bij de Amac in Doetinchem geweest maar dit valt niet onder de garantie zegt men.
    Alleen vind ik het wel een beetje vlug. Binnen een jaar!
    Ik heb er een hoop geld voor betaald en dan mag je toch wel iets verwachten?
    Het is echt door gewoon gebruik stuk gegaan. D’r is niets mee gebeurd

Bijdrager
    iep

Hoe rol jij je kabel op? Als je dat heel strak doet dan is het wachten op een kabelbreuk namelijk. Als je het losser oprolt is er niks aan de hand en gaat het jaren mee. 99% van welke power adapter dan ook gaat stuk doordat men de kabel te strak oprolt/ergens omheen wikkelt/etc. Veel mensen weten niet hoe ze kabels juist moeten oprollen om dit soort dingen te voorkomen. Gelukkig is er tegenwoordig op o.a. YouTube meer informatie te vinden over hoe je het wel moet doen waardoor je het in de toekomst kunt voorkomen. Maakt het er allemaal niet minder zuur om natuurlijk.

Bijdrager
    064harry

Aan het oprollen kan het eigenlijk niet liggen.
    De haakjes waar het omheen gerold moet worden zitten er immers op.
    Verder heb ik nog meer devices. Van het één gaat het goed. Van het ander niet.
    Het is en blijft gewoon een zwak ding en na een paar jaar ben ik best bereid (met tegenzin) om iets te vervangen als het aan slijtage onderhevig is.
    Maar dit is verdorie nog geen jaar oud!
    Enneuh… je kunt het zien dat de kabel netjes is bewaard want hij is nog spierwit. Ik heb ‘r ook wat die zijn helemaal vies en goor door het gebruik!

Ik hoop dat het geregeld gaat worden. Anders moet ik een nieuw kopen. En in mijn ogen valt dit bij normaal gebruik gewoon onder de garantie.

Bijdrager
    iep

Ook te strak opgewonden kabel en kabel die ergens langs heen schaaft kan nog spierwit van kleur zijn. Kabel waar niks mee gebeurd kan ook grijs tot gitzwart worden (leg maar eens een witte netwerkkabel in een werkplaats neer en werk het mooi weg, na een half jaar is ie toch echt grijs-zwart maar er is helemaal niks mis mee). Kleur zegt dus niet zo gek veel (was het maar zo simpel).

Als je de foto zo ziet lijkt de mantel gescheurd en de kern aardig verdraaid te zijn. Daar is toch wel aardig wat kracht voor nodig. Bewijzen dat zoiets onder de garantie valt wordt een zware dobber (en bewijzen zul je moeten als het product langer dan een half jaar oud is). Lastig.

Bijdrager
    Ahnaemy

Bij mij is de kabel ook kapot gegaan buiten de garantie,
    Langs de Apple store in Amsterdam gegaan, die hebben hem gewoon kosteloos vervangen: het was een veel voorkomend probleem.

Bij een card service point zeiden ze dat het niet kon binnen de garantie, dus je kunt beter langs Amsterdam gaan..

Bijdrager
    064harry

Vragen kan altijd.
    Ik heb ‘m echt, maar dan ook echt netjes behandeld. Maar ik heb er meer die stuk zijn hoor!
    Het is echt een zwak ding zo’n adapter. Ik denk ook niet dat ze moeilijk gaan doen hoor in Amsterdam. Maar dat is het nu net. Ik woon aan de andere kant van Nederland. Ik heb destijds de MacBook Pro (Retina) gekocht in Amsterdam omdat ie bij mij in de buurt nog niet te verkrijgen was. Alleen is het nu natuurlijk een nadeel. Ik bedoel: effe op en neer naar Amsterdam voor een adapter.
    En bij de Amac in Doetinchem doen ze altijd moeilijk. Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht.
    Daar doen ze altijd net of ze het zelf moeten betalen.
    Ik d’r ook nog nooit iets gekocht (en ik heb een shitload aan stuff).

Dus eerst maar eens in Arnhem proberen. De iAm daar heeft (had) altijd wel een goede service.
    Maar zo’n adapter is en blijft een zwak ding en ik snap dat een APR niet echt zit te wachten op vervanging ervan.
    Anders probeer ik MyCom (voorheen Dixons) Zij zijn altijd wel OK qua retouren e.d.

Ik weet niet of een APR o.i.d. dan via Apple weer gecompenseerd wordt.

Lid
    lEl

Draai je adaptor op met een lus voordat je hem rond de voetjes draait, en je hebt dat probleem nooit meer (wat losser zoals Iep zei). Ik heb nog steeds dezelfde adaptor die bij mijn mid-2009 MBP zat

Bijdrager
    064harry

Yep! Inderdaad. Zo deed ik het ook. Al vele tips van op YouTube gezien.

Bijdrager
    iep

De adapter van mijn MacBook uit 2006 doet het ook nog prima op verkleuring en een paar plekjes op de mantel na. Die plekjes komen doordat een zeker konijn dacht dat zo’n mantel wel goed te kanen was. Na uitleg dat ik zo ook over het konijn dacht heeft het beessie het ook niet meer gedaan:) Nieuwere adapters zien er dan ook spic en span uit. Ik gebruik die pootjes niet trouwens, gewoon los en ruim oprollen. Kabel rol ik overigens ook geheel af en drapeer het dan ergens. Komen er ook geen rare kinken, hoeken en andere zaken die slecht voor je kabel zijn in. Op YouTube vindt je dit voorbeeld ook eveneens als weet ik niet hoeveel anderen. Ook veel demo’s van het oprollen van audio- en netwerkkabels.

Bijdrager
    064harry

Topservice daar bij Apple!
    1 telefoontje was voldoende.
    Ze sturen een nieuwe op!!! (en ik was al bang dat ik naar Amsterdam moest)

Daar kunnen die prutsers bij de Amac in Doetinchem nog wat van leren!!
    Mij zien ze er noooooit meer!!

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.