9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Rensvw

Maakt een magneet de harde schijf kapot?

Hallo allemaal,
    Ik vroeg mij af. klopt het dat als ik een magneet bijvoorbeeld een van een whiteboard bij mijn MBP houd.
    Dat de hardeschijf er van naar de haaien gaat?
    Bedankt voor de reactie.

Bijdrager
    Vinhelper

Lees dit eens door, 2de hit op Google onder ”magneet harde schijf”.

Nogmaals welkom hier en een gelukkig nieuwjaar!:smile:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als de magneet sterk genoeg is en je je computer erlangs beweegt wel, maar in de praktijk heb je dan zo’n sterke magneet nodig dat je er met huis-tuin-en-keukenmagneten geen last van zult ondervinden.

Ik herinner me dat járen geleden m’n vader eens een poging deed een 5,25 inch diskette (van, geloof ik, een Apple II) te wissen met een redelijk sterke magneet; de enige manier waarop het lukte om hem onleesbaar kon maken, was om de magneet in cirkels over de hele diskette te halen. Alleen maar in de buurt houden deed weinig of niks met de gegevens erop. Harde schijven zijn “taaier” dan diskettes, dus het lijkt me sterk dat je ook maar enige last gaat hebben van een relatief zwakke magneet die toevallig in de buurt ervan komt.

Daarnaast: bedenk even dat er in een MacBook ook magneten zitten, bijvoorbeeld om het deksel dicht te houden.

Bijdrager
    Ir.Bob

Was een tijdje terug nog bij de Mythbusters. Uiteindelijk hadden ze een magneet nodig waarmee ze auto’s optillen bij de sloop om de harde schijf onbruikbaar te maken. Het magnetisch veld van een whiteboard magneet is zo ontzettend klein, dat het volledig wordt afgevangen door de behuizing van harde schijf en Mac.

Inactief
    Anoniem

Mijn collega weet er wel raad mee. Die haalt er eerst een enorm sterke magneet bij. Dan slat hij er met een moker op. tot deze zo plat als een dubbeltje is. vervolgens pakt hij een gasbrander en steekt hij dat ding in de brand. om vervolgens met een tang de schijfje van de hardeschijf doormidden te knippen.

Het beste is om de hardeschijf zo te vernielen dat deze gewoon niet meer gelezen kan worden. Met een simpele magneet ga je het meestal gewoon niet redden.
    Daarom kun je betere de hardeschijf plat slaan met een hammer.

Bijdrager
    Hessel89

waarom probeer je het niet uit:D

Bijdrager
    boerke

Het leuke is dat er in je HD al 1 of 2 super-sterke neodymium magneten aanwezig zijn voor
    de sturing van de schrijf/lees kop.
    Deze magneten zijn zo sterk, dat je ze met je blote handen niet of nauwelijks uit elkaar kan trekken.
    Enne, zelfs daar heeft je HD geen last van, ondanks de kleine afstand van 2 Cm.

Geblokkeerd
    Anoniem

Neodynium magneten, ik vind’t doodeng spul. We hebben ooit van m’n vorige werkgever een setje gekregen en die kregen zijn mooi naar het grofvuil gegaan.

Een setje van vijf knikkers van 1cm diameter en een koppeltje twee keer 3cm. Zoals je zegt, die krengen krijg je met een normale trek niet van elkaar, je moet een speciale beweging gebruiken. En pas in hemelsnaam op dat je niet met je fikken tussen de magneten terecht komt. Ze verbrijzelen je botten gegarandeerd. Scary:(

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het leuke is dat er in je HD al 1 of 2 super-sterke neodymium magneten aanwezig zijn voor de sturing van de schrijf/lees kop.

Die was ik nog totaal vergeten, ja … erg leuk spul om uit elkaar te halen, een harde schijf. Eén zo’n magneet die vastzit aan een vlak metalen voorwerp is inderdaad al moeilijk los te trekken zonder iets als een schroevendraaier als hefboom te gebruiken — heel wat sterker dan de magneten die op whiteboards of koelkasten geplakt worden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.