19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    gepeterd

Magic trackpad ervaringen

Hoi OMTers,

ik was van plan binnenkort een iMac te kopen. Maar zit te twijfelen tussen de magic muis of magic muis en magic trackpad.

Nu zijn er vast al mensen die ze beide hebben en wou ik graag de ervaringen van hun weten, is het fijn, heeft het meerwaarde?
    Kortom, raden jullie het aan? of niet.

Ik heb nu een macbook pro, en betrap mezelf er vaak op dat ik de 3fingerswipe regelmatig gebruik om in safari vorige en volgende te doen (ik werk met extern toetsenbaord en muis (mighty mouse) op een m-stand). Dus dan zou het wel meerwaarde hebben omdat dat niet meer kan, maar de magic muis heeft tweevinger swipe, die hetzelfde doet. Dus vandaar dat ik twijfel.

Graag jullie ervaringen

Dank, Peter

Bijdrager
    KingAchille

Ik heb een Magic Mouse en heb onlangs even gespeeld met de Magic Trackpad. Ik moet zeggen dat ik ongelooflijk verschoot van hoe snel en soepel het allemaal gaat. Zeker als je gewoon bent om met een groot trackpad (zoals dat van de nieuwere MacBook Pro’s) te werken, is het een waar genot. Het is een terechte twijfel dat je daar maakt.
    Als je veel “statische” taken doet (Word, internetten, film kijken, programmeren,…) zou ik gaan voor de Magic Trackpad.
    Doe je veel “dynamische” taken (gamen, photoshop,… dingen waar je je muis ook effectief veel moet bewegen) zou ik toch gaan voor de Magic Mouse.

Bijdrager
    Hengheng

Ik heb zowel een Magic Mouse als een Trackpad.
    Na aanschaf van de Trackpad alleen nog maar de MM aangeraakt om de batterijen er uit te halen…

Bijdrager
    tinus_omt

Een nadeel van de Magic Mouse is dat rechtsklikken niet erg gemakkelijk gaat, dus als je applicaties gebruikt waarin dat erg belangrijk is kun je beter een andere kopen. Ik weet niet hoe dat gaat met de Magic Trackpad.

Bijdrager
    MacMeijers

@tinus_omt

Ik vind rechts klikken met de MM net zo makkelijk als met een andere muis

Moderator
    Rivanov

Heb zowel de Magic Mouse als het Magic Trackpad. Voor specifieke programma’s zoals Photoshop/Illustrator werkt de muis vele malen fijner. Voor normaal browsen en iPhoto bijvoorbeeld, werkt het Magic Trackpad gewoon erg fijn.

Ik deel de mening van KingAchille dus volkomen.

Bijdrager
    Vinhelper
    tinus_omt op 03 november 2010

Een nadeel van de Magic Mouse is dat rechtsklikken niet erg gemakkelijk gaat,…..Ik weet niet hoe dat gaat met de Magic Trackpad.

Met 2 vingers klikken/tikken op het Trackpad. Net zoals ieder ander trackpad van Apple.:wink:

Bijdrager
    Sascha

Ik heb ook beiden. Ik gebruik beiden even veel. Neem ook eens in dit topic een kijkje.

Bijdrager
    iRenik

Magic Mouse nooit aan kunnen wennen, Trackpad werkt prima!
    Voor echt secuur werk (fotobewerking oid) zou ik wel voor een muis of tablet gaan maar voor alledaags gebruik… TP!

Bijdrager
    Planet X

Sinds ik de Magic Trakpad gebruik heb ik de muis niet meer in handen gehad. Voor mijn gevoel is de besturing ook vel directer dan met de muis. Zeer fijn werken zo.

Bijdrager
    guus

ik vind de trackpad geweldig.
    ik muis nooit meer.
    gebruik alleen bij photoshop het Wacom tablet met de pen.
    wel vind ik in Lightroom de TP niet handig, omdat je daar de schuifjes maar moeilijk nauwkeurig kunt bedienen, dus daar gebruik ik de Wacom ook nog voor.
    rest alles met de TP.
    laat de katten de muizen maar vangen.

Bijdrager
    Gabriel

Ik mis node het midden- of tertiair-klikken”.
    Met de Wacom opende ik hiermee -in een browser- links in een nieuw tabblad. Dat gaat tien keer sneller dan een rechts- of secundair-klik, dan in het contextuele menu ‘open in nieuw tabblad’ zoeken dan nog een keer klikken.
    Waarom geen drie-vinger-klik?

Bijdrager
    IBram15

Ik twijfel ook erg op dit moment, wil binnenkort de nieuwe iMac aanschaffen en daarbij kan je kiezen tussen Magic mouse en Trackpad. Ik heb al een Wacom tablet en gebruik die nu als vervanger van mijn muis.
    Na de ervaringen hier te hebben gelezen gaat mijn keus waarschijnlijk naar de Trackpad en als ik Photoshop gebruik dan kan ik altijd mijn Wacam tablet pakken.

Bijdrager
    gepeterd

Hoi Bram,

Ik heb enkele maanden geleden een iMac aangeschaft. Ik heb daarbij gekozen voor zowel de muis als het trackpad van apple.

Ik moet eerlijk bekennen dat, ondanks dat ik ze beide erg fijn vind, het grootste deel van de tijd de muis gebruik. De Trackpad is absoluut niet fijn in programma’s als photoshop e.d. of games. Maar je gaf al aan daarvoor een wacom te hebben.
    Misschien ben ik gewoon nog ouderwets, ik weet het niet, maar ik vind dat je veel sneller met de muis ergens bent dan met het trackpad. Bovendien is de Magic mouse echt een ge-wel-dig apparaat. Een sidenode, ik heb naast mijn iMac nog een 19″ beeldscherm staan, en dan is van links naar rechts gaan met je muis (2560 + 1280 pixels) best een afstand. Daarom gebruik ik de trackpad ook wat minder denk ik..

Ik denk dat het erg smaakgevoelig is, ik zou zeggen, ga voor de muis omdat je al een trackpad achtig iets hebt. Maar dat is mijn mening. De trackpad gebruik ik voornamelijk om snel even een multitouch te doen, dat doe ik ook vaak bij mijn Macbook pro.

Ik hoop dat het je helpt

Bijdrager
    IBram15

Ik heb toch maar een paar reviews gelezen en ze zeggen toch een beetje hetzelfde. Als je al een trackpad hebt gehad is het mooi voor je iMac. Ik heb zelf nog nooit een Mac gehad dus ik heb die ervaring niet.
    Ik denk dat ik toch eerst een APR ga opzoeken om een beter idee te krijgen van de apparaten, en om ze te testen.

Bijdrager
    gepeterd

Je moet er zoiezo eerst mee gaan spelen bij een reseller idd.

Bijdrager
    SunKeeper

Wel even een kanttekening: een aanzienlijk deel van de Magic Mouse-bezitters vindt de maximale aanwijzersnelheid van de Magic Mouse niet snel genoeg, en hebben daarvoor een extra voorkeurenpaneel zoals MagicPrefs of BetterTouchTool.

Hiermee kun je de snelheid nog wat hoger zetten, en dat werkt beter, vooral bij hoge resoluties. Dan hoeft je muis op je bureau niet zo’n afstand af te leggen, om je muispijltje op plaats van bestemming te krijgen.

Daarnaast kun je er ook nog andere ”gestures” mee activeren, (net zoals standaard op een MacBook Pro al wel kan) maar dat hoeft niet per se. Vooral leuk om te experimenteren, kijken wat prettig werkt. Ook de gevoeligheid is in te stellen.

Dit is MagicPrefs.

In de winkel (APR) staat dit stukje software er niet op, dus daar voelt de muis een beetje ‘traag’.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Even een kleine waarschuwing: als je zowel een Magic Mouse als een Magic Trackpad hebt, moet je trouwens MagicPrefs niet gebruiken — het zorgt er bij mij in elk geval voor dat elke klik met de muis gezien wordt als een rechterklik … Hoop ellende voor een paar minuten tot ik bedacht dat MagicPrefs aanstond, en dat eens helemaal stopte.

Qua gebruik vind ik allebei makkelijk, maar zoals gezegd hangt het van het programma af. Voor grafisch werk zou ik geen trackpad gebruiken, en ook voor veel spellen lijkt het me niks (ik kan rapporteren dat World of Warcraft nog wel gaat, maar de trackpad gebruiken om te lopen kun je wel vergeten) maar in bijvoorbeeld de Finder, Safari, Pages, en andere programma’s die ik vaak gebruik werkt het net zo makkelijk als een muis.

Bijdrager
    andrez

Beide “nopjes”, aan de onderkant van de Trackpad waren bij mij losgeraakt. Eentje spoorloos. Afgelopen middag naar de Gamma geweest en het probleem voorgelegd een medewerker. Die liep linea recta naar de zelfklevende tesa 8mm nopjes, die er voor gemaakt lijken. Niet verwacht dat het zo gemakkelijk verholpen kon worden. Misschien een tip voor iemand anders met een Trackpad die hier mee te maken krijgt.

Zelf gebruik ik inmiddels nauwelijks nog iets anders. Natuurlijk moet je er aan wennen, zeker als je zoals ik bijna uitsluitend een muis gebruikt hebt. Maar nu kan ik er zelfs bij fotobewerking en in Logic mee uit de voeten, eh, vingers.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.