18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    OMT-fan

Mag een mini permanent op z'n kant staan?

Dan past hij nl. mooi naast mijn versterker in de kast…….

Bijdrager
    stavos

Ja, dat mag. Waarom zou dat niet mogen? Zorg alleen dat de Mini zijn warmte kwijt kan..

Bijdrager
    OMT-fan

Ik dacht dat de DVD-brander in de mini misschien “plat” moest staan….

Bijdrager
    stavos

Nee, kijk bijvoorbeeld maar naar de iMac. Daar zitten de DVD speler en harde schijf ook gedraaid.:wink:

Bijdrager
    OMT-fan

Ja, dat is zo…..

Ik ga de mini maar op z’n kant plaatsen, bedankt voor de info

Inactief
    Anoniem

Het kan indd prima, echter is het wel zo dat de schijf iets minder lang mee zou gaan
    (stel normaal 8 jaar dan nu nog maar 6,5) want de platter moet ineen ook nog tegen de zwaartekracht in werken, dus moet hij meer moeite doen en slijt hij sneller.

Maar in principe kan het geen kwaad en moet je het gewoon doen, zolang je indd wel let op warmte afvoer

Bijdrager
    Domtoren

Ik zou wel zorgen dat hij stevig staat. Dus niet wiebelt.

Bijdrager
    LighScan

@ Steve: dat is slechts een fabeltje. Bronnen.

Bijdrager
    Soulshaker

Inderdaad , toestellen genoeg die hun harde schijven op zijn kant hebben

iMac , PS3 , xbox360 , enz enz

Bijdrager
    OMT-fan

Inmiddels de opstelling aangepast, staat een stuk netter in m’n kast!!
    Staat keurig recht en stevig, rondom ca. 5 cm speling voor de koeling, ik ben tevreden….

Bijdrager
    hifi

Perfect mogelijk, veel desktop harde schijven (oa lacie quadra) staan op hun kant. Dus maak je maar geen zorgen.

Bijdrager
    iep

@Steve: dat is niet echt het juiste verhaal. Een schijf kun je in iedere positie plaatsen die je wilt. Het probleem is alleen slijtage van de bewegende onderdelen. Op moment dat je zo’n schijf na een aantal jaar in een andere positie hangt kan het zijn dat het sneller misgaat. Door die slijtage krijg je sweet spots en die kunnen ineens tegen gaan werken. Heel simpel gezegd: stel dat je iets scheef hangt (hoek van 45 graden) dan slijt door de zwaartekracht het e.e.a. ook scheef af. het blijft echter altijd mooi recht. Leg je ‘m plat neer dan wordt de hoek ineens 90 graden en is de ene kant hoger dan de andere kant. Dan kan de boel ineens vastlopen. Heel simpel gezegd maar zo ongeveer werkt het. In de praktijk zul je er verder niets van merken omdat de kans dat je upgrade alvorens de laatste levensjaartjes van de schijf worden bereikt veel groter is. De kans dat de controller de geest geeft is ook veel hoger.

Er zijn trouwens legio mensen die hun Mac mini op z’n zij hebben gezet omdat de koeling dan wat beter is. De warmte kan dan beter weg omdat de gaten bij de oudere Mac mini’s aan de onderzijde zitten. Of dit ook werkt bij de nieuwe Mac mini’s (2010, 2011) zul je zelf even moeten achterhalen (het lijkt mij dat die dingen op hun zij te instabiel zijn en zo omvallen).

@hieronder: thnx voor de aanvulling. Ik had al zo’n vermoeden dat het tegenwoordig alleen maar via de achterzijde gaat.

Bijdrager
    CedricH

De koeling bij de nieuwe Mac Mini (vanaf midden 2010) zit achteraan, het maakt dus niet veel uit hoe je hem zet, zolang er maar lucht bij de achterkant kan.

Inactief
    Anoniem

Ik vraag het mij af, de schijf zal vast nog wel lang mee kunnen gaan (ze zijn toch altijd onvoorspelbaar).

Maar het kan degelijk wel invloed hebben want het mechanisme krijgt een andere richting van zwaartekracht wat theoretisch gezien wel de slijtage kan vergroten. Ik zou er dan een SSD inbouwen:) heb je dat ook opgelost.

Bijdrager
    LighScan

@Defores: misschien even de tijd nemen om het verhaal van iep te lezen? Met de prijs van 1 SSD kan je overigens makkelijk 5 Hdd’s vervangen mocht dat nodig zijn.

Inactief
    Anoniem

@LighhScan,

Ik heb het verhaal gelezen en wat ik slechts aangeef is dat de richting van de zwaartekracht een lichte invloed kan hebben op het mechanisme van een harde schijf. Ik had het niet over de kosten.

De vraag luidde ook of een Mac Mini op zijn zijkant kan/mag staan ….

Bijdrager
    stavos

Daar waren we in dit draadje 2 weken geleden dus al achter..:cool:

Bijdrager
    iep

Defores, slijtage heb je altijd. Het punt is het veranderende slijtagepatroon als je iets ineens in een andere positie monteert. Dat is wat vaak het einde van de schijf inluidt. Als je het ding gewoon laat zitten dan heb je kans dat ie ofwel in het eerst half jaar ofwel na 5 jaar kaduuk gaat (aldus een onderzoek van Google welke helaas ook het enige onderzoek op dit vlak is). Binnen een half jaar is gewoon fabricagefout, na 5 jaar is het de standaard veroudering (let wel, dit gaat om schijven die 24/7 in de servers van Google draait).

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.