17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    shakey

Mag backupschijf niet te dicht bij andere apparatuur?

De HDD backup van mijn iMac heb ik onder mijn bureau gehangen, pal naast mijn modem. Kan dit kwaad? Kan het magnetisch veld van een apparaat als een modem storend werken op de HDD? Ik kan gewoon backups maken met Time Machine, dus zo op het eerste gezicht is er niks aan de hand. Maar kan ik er op vertrouwen dat de backups van goede kwaliteit zijn?

Bijdrager
    Shmoo

Heb je ook zo’n last van stemmetjes in je hoofd? 🤪

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>Shmoo op 8 september 2018 om 23:00</p>
    Heb je ook zo’n last van stemmetjes in je hoofd? 🤪

Geen last van stemmetjes in mijn hoofd, maar wel minder verstand van techniek dan de meesten hier waarschijnlijk, en in elk geval respectvoller in de omgang dan sommige anderen hier.

Bijdrager
    koen

Een modem? Zo eentje die allerlei R2D2 geluidjes maakt?

Bijdrager
    KarelWillem

In mijn Time Capsule ligt de hele boel pal bovenop elkaar.

Dus dat kan vast geen kwaad.

Bijdrager
    BigDog

Lezende lijkt het mij niet waarschijnlijk dat electro-magnetische velden voor problemen zorgen. Verlies van data verwacht ik in deze setup eerder door hardware falen van de back-up schijf (de harde schijf die crasht) of diefstal van de hardware (inbraak).

Dit zeg ik op basis van persoonlijke ervaring, niet op basis van wetenschappelijke onderbouwing. (mijn modem staat in de kelder, naast een mac mini met twee harde schijven, zonder onverklaarbaar dataverlies al jaren te snorren)

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@shakey,

Elk elektrisch apparaat straalt een magnetisch veld uit wat van invloed kan zijn op andere apparaten in de omgeving, in de handleiding wordt er soms iets over gezegd.

Zet ze gewoon niet te dicht bijlkaar voor alle zekerheid en de kans op mogelijke nadelige gevolgen zijn klein.

Negeer het advies van @KarelWillem “dus kan vast geen kwaad”, dat er straling is is een gegeven, dat het bij hem misschien wel of niet goed gaat hoeft bij jou ook niet zo te zijn.

Geen risico nemen dus.

Moderator
    Pete.Z

Het magnetisch veld wat door normale apparatuur in huis wordt afgegeven is zo onnoemelijk klein, dat het op geen enkele manier je harde schijf zal beinvloeden of gegevens kan wissen. Zelfs met een hele sterke magneet zal dat nauwelijks lukken, welke fabels je op internet ook leest. Karel Willem heeft gelijk dus.

Inactief
    Anoniem

Een harde schijf tot op redelijke hoogte een kooi van Faraday. En ja, je randapparatuur geeft straling. Die is in Nederland inderdaad dusdanig beperkt door de wetgeving dat het niet snel kwaad kan, maar een beetje ruimte houden tussen een zender en magnetische data kan ook geen kwaad. Laat het lekker zo staan en, indien je de mogelijkheid hebt, is het verstandig om met interval een 2e backup/kloon te maken om die op een andere locatie te bewaren.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Pete.Z,

weer zo’n reactie van @Pete.Z, van “het zal wel goed gaan”

Gewoon geen risico nemen dan gaat het altijd goed.

Overigens een tweede backup op een andere locatie is sowieso een vereiste, dat geldt voor iedereen….

Bijdrager
    GoeieDag

De reactie van @PeteZ is onderbouwd met een argument. Die van jou niet. Het is dus wel duidelijk wie er nou een relevantie reactie geeft.

Moderator
    Pete.Z

JoopJoopJoop op 9 september 2018 om 11:51

@pete.Z,

weer zo’n reactie van @pete.Z, van “het zal wel goed gaan”

Gewoon geen risico nemen dan gaat het altijd goed.

Overigens een tweede backup op een andere locatie is sowieso een vereiste, dat geldt voor iedereen….

Joop, beste man, ik weet dat je niet de meest positieve bezoeker hier bent, maar ik zeg niet dat het wel goed zal gaan, ik leg uit wat er daadwerkelijk aan de hand is. Snap dus ( zoals wel vaker) jou zure reactie niet helemaal

Bijdrager
    Pivni Pes

KW, Pete.Z, Bigdog en Pannekoek hebben gelijk, de rest AUB vergeten.

Andere zaken zijn wel een punt van aandacht zoals bijvoorbeeld brand of inbraak.
    Nu kan je jezelf afvragen of dat een inbreker interesse in jou HDD heeft, maar ivm met een eventuele inbraak kan je er over denken om de HDD op een andere plaats.
    Wat betreft brand, dan kan je beter back-uppen buiten de deur.
    Ik heb het nu dan over de echte belangenrijke data, de TM is eigenlijk geen juiste backup voor de data.
    Wel is het goud waard als je systeem plat gaat, of zoals bij ons alle computers waren gestolen tot 2x toe, nieuwe systemen en de TM was alles vlot weer draaiende.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het kan inderdaad geen kwaad als dergelijke apparaten dicht op elkaar staan want de veldsterkte is daar te gering voor. Wat wél echter kan is interferentie van op 2,4 GHz werkende draadloze apparaten door het elektromagnetisch veld van een bekabeld USB 3.0 apparaat.

Bijdrager
    shakey

OK. bedankt allemaal voor de reacties!

Bijdrager
    Beech

<p class=”cite”>Pete.Z op 9 september 2018 om 10:59</p>
    Het magnetisch veld wat door normale apparatuur in huis wordt afgegeven is zo onnoemelijk klein, dat het op geen enkele manier je harde schijf zal beinvloeden of gegevens kan wissen. Zelfs met een hele sterke magneet zal dat nauwelijks lukken, welke fabels je op internet ook leest. Karel Willem heeft gelijk dus.

Ik zou mijn harde schijf nooit op een luidspreker zetten. En “nauwelijks lukken” is in feite natuurlijk “afraden”.

Hier wat meer informatie: https://support.apple.com/nl-nl/HT201542

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zolang we het over apparaten hebben zoals een harde schijf of normale huishoudelijke apparaten is het magnetisch veld te laag om schade te kunnen veroorzaken. Maar (zware) luidsprekers dat is een ander verhaal. Die kunnen b.v. als ze vlak naast een oude beeldbuis TV staan het beeld beïnvloeden.

En het mag duidelijk zijn dat als de magneet die je in de buurt van een hd houdt maar sterk genoeg is ook dit schade oplevert. Maar over het algemeen zijn de veldsterktes in een normaal huishouden te gering om een hd te beïnvloeden al zal het inderdaad geen goed idee zijn om sterke luidsprekers in de buurt van andere elektronica te zetten en dat zal meestal ook niet het geval zijn aangezien de meeste luidsprekers toch wel behoorlijk ver van je werkplek worden geplaatst (tenzij je stokdoof bent of zo).

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.