8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    mail

MacWrite en MacDraw documenten

Op de oorspronkelijke Macs stonden standaard de programma’s MacWrite en MacDraw. Ik heb indertijd nogal wat documenten aangemaakt op Systeem 4.6 . Ik heb de bestanden wel vanaf floppy kunnen kopieren, maar tegenwoordig schijnt geen een programma die bestanden meer te kunnen herkennen.

Wie weet hoe ik ze weer leesbaar kan maken, en in een moderner vergelijkbaar formaat (opgemaakte text resp. lijntekening) weer kan bewaren?

Ik kan de komende twee dagen werken op een geleende Mac met OSX 10.3,4, eventueel met Systeem 9.

Bijdrager
    KarelWillem
    Bijdrager
    junkiesxl

Losse gok, maar misschien dat BBEdit er nog wel iets uit weet te vinden, of misschien resourcere en ik meen zelfs dat ClarisWorks (de voorloper van AppleWorks) deze formaten nog ondersteunde.

Bijdrager
    mail
    ”KarelWillem”

Maclink misschien?

http://www.dataviz.com/products/maclinkplus/index.html?redirect=mlp12applogo

Bedankt, met “Translation” werkt dat voor text. Voor MacDraw zoek ik nog iets…

Bijdrager
    tricksel

GraphicConverter leest zo’n beetje alle plaatjes-bestandstypen in wat los en vast zit, incl. MacDraw.

http://www.lemkesoft.de/en/graphcon.htm

Bijdrager
    mail
    ”tricksel”

GraphicConverter leest zo’n beetje alle plaatjes-bestandstypen in wat los en vast zit, incl. MacDraw.

http://www.lemkesoft.de/en/graphcon.htm

Nee, GraphicConverter herkent die bestanden niet.

Mijn probleem is min of meer opgelost: we vonden nog ergens een oud MacDraw II programma (anno 1989), dat nog op MacOS 9 wil lopen. Daarmee kan ik behalve het oorspronkelijke MacDraw formaat, de bestanden ook als PICT formaat bewaren. Illustrator kan die PICT bestanden wel lezen (GraphicConverter weer niet). Het lijkt er op dat dat PICT formaat ook wel text en lijn-elementen bewaart, dus ik lijk niet vast te zitten aan een of ander niet-schaalbaar pixel plaatje.

Allen bedankt voor het meedenken,

Tom

Bijdrager
    Macosx

Als postscript bewaren en inlezen in illustrator;-) misschien dat dat een optie is ?

:finderoud:

Bijdrager
    tricksel
    ”mail”

Nee, GraphicConverter herkent die bestanden niet.

Dat is raar, want ik heb hier GraphicConverter staan, die ze wel zegt te herkennen.

”mail”

Mijn probleem is min of meer opgelost: we vonden nog ergens een oud MacDraw II programma (anno 1989), dat nog op MacOS 9 wil lopen. Daarmee kan ik behalve het oorspronkelijke MacDraw formaat, de bestanden ook als PICT formaat bewaren. Illustrator kan die PICT bestanden wel lezen (GraphicConverter weer niet). Het lijkt er op dat dat PICT formaat ook wel text en lijn-elementen bewaart, dus ik lijk niet vast te zitten aan een of ander niet-schaalbaar pixel plaatje.

Dat kan inderdaad wel heel goed; GraphicConverter kan niks met vector-bestanden, hij converteert ze naar bitmap. Daar had ik overheen gelezen in je openingspost.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.