29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    Fireman

Mac+Windows => op MacBook of iMac

Ik heb nu alweer een tijdje ( bijna jaar ) een apple powerbook G4. Na jaren windows/DOS machine gebruikt te hebben.
    Het bevalt me wel. Ik gebruik ‘m als muziek bron -> airport express -> pre amp -> etc… Ook veel internetten en af en toe office applicaties zoals powerpoint, excel en word.

Echter nu wil ik vernieuwen omdat de kids ook wat groter worden en veel gebruik van het apparaat gaan maken. Op school hebben ze windows applicaties wat niet op de Mac draait. Nu heb ik vernomen dat je op een duo core machine Leopard én Windows kan draaien. Dan is mijn “probleem” opgelost.

De computer staat op de grote tafel/eettafel tussen de woonkamer en (open)keuken. ( wel zo gezellig ) Maar gezien de toekomst en mogelijkheden van zo’n apparaat zit ik te dubben over welke ik moet nemen.

De iMac 20″of 24″ of een Mac Book. Prijzen ontlopen elkaar niet veel ( met een maximum van ongeveer € 100,- )

Het scherm van de iMac is vele malen groter dan van de Mac Book. Maar is ‘ie ook mooier/beter? In de eerste oog opslag vind ik ‘m mooier. Komt door de glasplaat denk ik.

Zitten er nog meer voor of nadelen tussen deze twee type’s?

De beslissing die ik zo wie zo zelf moet nemen is de grootte. Hij komt op de grote tafel/eettafel.
    Ook zou ik ‘m weg willen draaien zodat er direct meer ruimte is op de tafel. alhoewel het oppervlak van de onderzijde van de iMac zou misschien kleiner zijn dan die van de mac book.

Geef maar tips of opmerkingen om mijn overwegingen te verduidelijken.

Inactief
    Anoniem

Je kan b.v. een 20/24″ iMac nemen. En deze ophangen aan de muur, kijk even in een andere topic over hoe dat eruit gaat zien.

En je bent niet echt van plan om hem ‘mee te nemen’ dan is het wel beter dat je een iMac neemt. (sneller etc.)

Bijdrager
    iDuck

Als mobiliteit geen rol speelt zal ik voor de iMac gaan. Smaken verschillen maar ik vind hem zeker niet misstaan in een huiskamer. Gewoon een kabel naar het stopcontact en klaar.

De MacBook heeft niet zo een geweldig scherm mijn inziens. Kijkhoeken zijn beperkt. Scherm van de iMac is beter, vooral de 24″ heeft goede kijkhoeken en kleuren.

Qua prestaties maakt het elkaar niet zoveel. (MacBook, iMac 20″ en ‘instap’ iMac 24″) De iMac heeft een grotere en snellere HD en meer poorten.

Mijn virtuele keuze: de iMac 24″ 8)

Bijdrager
    Jac Trum

De voet van de iMac is 21 cm. diep. Wanneer je tafel tegen een muur staat en je schuift de iMac tegen de muur gebruik je 21 cm. ruimte. De vormgeving van de iMac is prachtig, dus hij misstaat niet.
    Ik heb ze beide, dus kan vergelijken. Mijn Macbook 13″ is 23 cm ‘diep’ en 32 cm breed. Tsja, ik vind ze allebei prachtig, maar voor in de huiskamer en gebruik door meerdere mensen zou ik voor de iMac kiezen. In prestaties zit trouwens niet zo’n verschil. Sterkte!:-)

Bijdrager
    Bintje

Ik zou ook voor de iMac gaan. Toch iets meer gebruiksgemak voor het hele gezin. Groter scherm, meer aansluitpoorten, een MacBook is handig als je hem overal mee naar toe moet slepen, maar als ik het zo lees hoeft dat niet.

Bijdrager
    Bergbewoner

Een macbook is ideaal vanwege de mobiliteit, maar geeft minder waar voor het geld dan de iMac.

Wil je dus een vaste plek voor de mac dan zou ik voor de Imac gaan. Een pracht van een ding in zowel de 20 als de 24 inch versie, waarbij het prijsverschil wel aanzienlijk is. Aan 20inch heb je doorgaans meer dan genoeg (alhoewel de 24 inch wel erg mooi is, maar ja, dat heb je altijd bij apple).

Wil je de kids ook een keer met de mac de bank of de studeerkamer opsturen dan zou ik voor de macbook gaan. Mobiliteit is een groot goed, zeker met alle draadloze netwerken die er nu zijn.

Heb je overigens overwogen om een cinemadisplay aan te schaffen naast een macbook. Dan heb je én een groot scherm wanneer dat nodig is én mobiliteit. Prijs is dan wel aanzienlijk hoger, helaas.

Bijdrager
    syltheboy

Als ik jou was zou ik gewoon voor een 24” iMac gaan en dan koop je er gewoon 2 MacBooks bij. Die 24” iMac hou je dan lekker voor jezelf en je geeft gewoon je kinderen ieder een MacBook.:P

Bijdrager
    prullenbak

Ik zou voor een thuissituatie ALTIJD voor de imac gaan.

Hoe belangrijk is die mobiliteit nou eigenlijk? zeker binnenshuis is en imac zelfs nog goed te verplaatsen. (als je bijvoorbeeld denkt: de kinderen gaan maar ff boven op hun kamer werken, dan sjouw je m makkelijk even erheen).

Een 13″ scherm is gewoon niet zo lekker. En de imac is gewoon een stuk krachtiger dan een macbook.

Dan 20 of 24″…tja. In je huiskamer is 24″ misschien (weet niet wat voor huiskamer je hebt:) ) wel een lap hoor. Ik vind persoonlijk 20″ een hele mooie maat. Maar dat is toch persoonlijk denk ik.

o trouwens, nog iets: boeiend dat je kinderen op school windows applicaties krijgen. Wat krijgen ze? office en internet explorer? dan kunnen ze met office voor de mac en safari/firefox ook prima uit de voeten. Als je t mij vraagt…:)

Bijdrager
    Fireman

Dank voor de reacties.

Dat software wat ze krijgen is specifiek een applicatie voor in Windows. Dus niet specifiek office en explorer!!

Nu heb ik ook vernomen dat je een aantal pakketten hebt om windows te draaien IN je leopard omgeving. MOET je zo’n pakket hebben of is boot nog wat ook goed.

Ik wil het IN de apple omgeving op kunnen starten. Dus geen aparte reboot.

Bijdrager
    Jac Trum

Dan kan dat alleen met Parallels Desktop of met Bootcamp. Ik gebruik Parallels en daarin draai je perfect Win en Apple door elkaar heen. Maar er zullen ongetwijfeld ook mensne zijn die voor het andere camp kiezen:-)

Bijdrager
    Pieterr
    ”Fireman”

Ik wil het IN de apple omgeving op kunnen starten. Dus geen aparte reboot.

Daar zijn een aantal opties voor:
    parallels
    vmware
    virtualbox (gratis)

Bijdrager
    Imac-rvd

Ik zou goed bekijken voor welke applicaties je windows gaat gebruiken. Programma’s die hoge eisen stellen aan de machine (bv spelletjes) zou ik laten draaien onder (gratis) Bootcamp omdat je hiermee rechtstreeks de machine ( die dan onder windows draait) aanspreekt.
    Parallels is handig voor al het overige windows leed omdat je makkelijk kunt overschakelen van windows naar Mac en omgekeerd. Bij Bootcamp moet je immers de machine opnieuw opstarten als je tussen de verschillende systemen wilt overschakelen.

Bijdrager
    iDecide

Als ik nog niet eens zou gaan kijken naar prestaties, zou ik al voor een iMac gaan in uw situatie. iMac is uitermate geschikt als ‘familiecomputer’, die Macbook gaat dan waarschijnlijk het hele huis door en de kans op schade is dan ook wat groter. Tevens een iMac met 24″ kun je nog een keer samen achter interneppen of foto’s/video’s kijken.

Er zijn speciale voetstukken verkrijgbaar waardoor je iMac draaibaar wordt. Tevens is er altijd nog de optie om ‘m aan de muur te monteren zoals hier al werd vermeld.

Kortom ik zou kiezen voor de iMac (24″), maar het blijft persoonlijk z’n keuze.

CrossOver is tevens z’n stuk software waarmee je Windows-applicaties kunt uitvoeren binnen de Mac OS X omgeving.

Bijdrager
    Fireman

Ik wil dus ook een imac gaan aanschaffen. Kan ik vanaf mijn (huidige) powerbook G4 met Leopard, een back up maken op een externe HD met time machine? Daarna een schone installatie doen op de powerbook G4? ( ivm verkoop )

En kan ik dan op de iMac via time machine mijn muziek en adressen weer terug halen? in het nieuwe/op de imac staande Leopard? Worden dan alleen de specifieke gegevens eruit gehaald en geen programma’s?

Bijdrager
    Fireman

Niemand?

Bijdrager
    Aanrecht

Zover ik dat weet kan het wel ja.

Geblokkeerd
    Anoniem

Of nog gemakkelijker: koop die iMac, verbind de twee via een netwerk kabel en laat bij de installatie van de iMac je files overzetten door Migration Assistent.

Bijdrager
    Fireman
    ”cailin

Of nog gemakkelijker: koop die iMac, verbind de twee via een netwerk kabel en laat bij de installatie van de iMac je files overzetten door Migration Assistent.

Het vervelende in deze is is dat ik eerst de powerbook wil verkopen ( budget ) en daarna de iMac kopen. Vandaar mijn vraag op deze manier.

Bijdrager
    Pieterr
    ”Fireman”

Ik wil dus ook een imac gaan aanschaffen. Kan ik vanaf mijn (huidige) powerbook G4 met Leopard, een back up maken op een externe HD met time machine? Daarna een schone installatie doen op de powerbook G4? ( ivm verkoop ) En kan ik dan op de iMac via time machine mijn muziek en adressen weer terug halen? in het nieuwe/op de imac staande Leopard? Worden dan alleen de specifieke gegevens eruit gehaald en geen programma’s?

Ik vermoed dat het je met name te doen is om de data (muziek, adressen, emails etc.) Als je een complete backup hebt gemaakt van de schijf in je oude Mac zal het geen probleem zijn om de data terug te zetten op je nieuwe iMac. Dat kan met de Migratie Assistent of handmatig.

Moderator
    Poezenbeest

De route via TimeMachine is makkelijk te doen, je rkijgt bij de installatie op een gegeven moment zelfs de optie daarvoor als de migratie-assistent wordt geopend…

Kijk anders ook even naar het sticky over Schone installatie onder het forumdeel MacOSX

Bijdrager
    Fireman

Ik heb een iMac aangeschaft:) een 2.4 duo etc…. 4 GiG super ding.

Heb gelijk een klein vraagje mbt switchen tussen verschillende openstaande schermen. Op mijn powerbook G4 kon ik middels de zijknoppen op de mighty mouse soort van uitzoomen en dan klikken op het gewenste scherm.
    Kan dat ook via een bepaalde toetsen combinatie? Kan ‘m nu niet vinden. weet ook niet hoe ik dat precies moet noemen. Ik heb al gezocht maar kan het dus niet vinden.

Versie leopard.

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    Fireman

Klopt helemaal wat daar beschreven staat. maar F9 werkt niet. Is er nog een andere mogelijkheid? Liefst het scrollende wieltje die ik in kan drukken van mijn (simpele) microsoft muis.

Bijdrager
    Pieterr

Ja dat kun je zelf zo instellen.

System Preferences –> Exposé & Spaces –> Exposé tab
    Kies in het Exposé blok achter “All windows:” F9 en in de tweede box: “Middle Mouse Button”.

Ik moet er overigens bij zeggen dat (tot mijn lichte verbazing) bij mij de F9 toets óók niet werkt om Exposé te activeren.:?
    De middelste muistoets doet het wel (met de aanpassing zoals hierboven aangegeven in de voorkeuren).

EDIT: opgelost! Ik moest nog ergens een vinkje zetten:

System Preferences –> Keyboard & Mouse –> Keyboard tab
    [X] Use all F1, F2, etc. keys as standard function keys.

Bijdrager
    Fireman

YES YES YES Thx, alleen F9 daar zit geen leven in. Ik weet niet hoe ik die echt activeer. Met crtl, alt, cmd of iets anders. al die combi’s heb ik al geprobeerd.

Bijdrager
    Pieterr

Heb je dit vinkje al gezet?

System Preferences –> Keyboard & Mouse –> Keyboard tab
    [X] Use all F1, F2, etc. keys as standard function keys.

Moderator
    Poezenbeest

Get is al een tijdje F3…

Bijdrager
    Fireman
    ”Zerk”

Get is al een tijdje F3…

Schaam schaam, blijkbaar niet goed gekeken. Staat idd op de toets van F3. Als aloude windows gebruiker moet ik nog een hoop leren van de apple.

Thx en ik heb weer wat geleerd.

Bijdrager
    Fireman

Heb toch weer een vraag mbt windows op mijn iMac. Ik weet dat ik het via parallels of bootcamp kan. Nu heb ik een officiële versie ( geen crack oid ) maar die heb ik al op een PC staan hier in huis. is het nog mogelijk om de XP voor de tweede keer te installeren op de imac? laat windows dat toe? Ik meen te herinneren dat windows maar op 1 computer geïnstalleerd mocht worden. Is dat dan ook in dit geval? ( op het zelfde IP-adres )

Thx

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.