15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    mac-addict

Mac’s ontzettend traag bij werken met 300 dpi afbeeldingen

Beste mensen,

Ik ben bezig met photoshop, (stand ontwerpen voor een beurs) dus ik werk op 300 dpi de hoogste resolutie maar alles gaat zo traag soms moet ik een kwartier wachten voor transformeren. Ik werk op een macbook met 1 gig ram.

En een g5 die 1,25 sdram heeft is dit normaal dat hij zo traag is want dit is ect niks?!

Wat heb ik nodig zonder dat ik uren moet wachten !?
    En is dit normaal ?

Geblokkeerd
    Anoniem

Hoe groot is het beeld? 300dpi zegt niet zoveel namelijk, want een 300dpi beeld
    kan net zo goed 1x1cm op 300dpi zijn, maar ook 1×1 meter op 300dpi.

Daarnaast;
    – Op wat voor systeem zit je? 10.4, 10.5?
    – Op welke versie van Photoshop zit je? Cs, CS2, CS3 of CS4?
    – Wat voor G5 heb je? 1.6Ghz, dual 1.8Ghz, een snellere zelfs?
    – Zit je veel filters te gebruiken met die foto’s?

Afhankelijk van de antwoorden kan het inderdaad wel kloppen dat je bewerkingen lang duren.
    Als je één van de eerste G5’s hebt en flinke beurswanden moet bewerken, dan vraag je nogal
    wat van je computer.

Maar om even terug te komen op je vraag: 1.25GB aan ram is niet echt veel, en beurswanden
    maak je meestal OF op de juiste resolutie… en dit is geen 300dpi, maar vaak zo’n 50-100dpi.
    OF je maakt ze op schaal, dus bijvoorbeeld 1:3 van de originele grootte op 300dpi.

Ben benieuwd naar je antwoorden:)

Mvg,
    Joram

p.s.: Ik zag nu pas dat je dit op een MacBook doet. 1GB ram is veel te weinig, krik dit op naar 2 of 3GB,
    dan kun je al wat beter vooruit. Daarnaast is de HD van een laptop maar 5200rpm, iets waar Photoshop
    niet erg blij van wordt… Photoshop is een behoorlijk geheugen én HD-gevoelig programma namelijk.
    Daarnaast is een MacBook niet écht bedoeld voor dit soort grote werkzaamheden… een iMac komt al
    meer in de buurt, maar een Mac Pro is hier zeker geen overbodige luxe. Voor de rest… zie m’n vragen
    hierboven met betrekking tot je hardware en afbeelding-informatie:)

Bijdrager
    mac-addict

Ik heb het eerst geprobeert op mijn macbook 1e generatie 1 gig ram geheugen ik weet niet hoeveel ghz hij is maar het is gewoon de standaard versie met combodrive ( hij zit nu namelijk in target mode)

De g5 heeft 1,25 gig geheugen hij draait op mac osx Server version 10.4.10

Processor 1.8 GHZ PowerPC G5

Ik ben bezig met he ontwerpen van onderdelen van een stand.
    Op dit moment ben i kbezig met een tegelwand die gedrukt moet worden op een doek en die
    wordt dan gespannen d.m.v trussen en touw.

Ik gebruik geen filters, op de g5 werk ik met photoso cs, en op de macbook zit photoshop cs3.

Het formaat is 2.2meter hoog en 4 meter breed.

Ik dacht dat ik dit met 300 dpi moest opmaken omdat het toch en soort drukwerk is en het beste reslultaat krijg toch als ik 300dpi gebruik voor dit soort drukwerk ?

Geblokkeerd
    Anoniem

Allemachtig, 2,2 bij 4 meter op 300dpi? Tja, dan gaat het wel traag ja.
    Zulke formaten worden eigenlijk nooit op 300dpi gedrukt, maar geprint
    op zo’n 50-100dpi, afhankelijk van bij wie je ’t print en wat voor materiaal e.d.

Ik zou als ik jou was even 2 dingen doen:
    – koop meer ram
    – neem contact op met degene die het gaat printen, en vraag de aanleverspecificaties.
    Die aanleverspecificaties geven jou aan in welke resolutie je moet werken. Dit gaat je
    zeker weten een hoop tijd schelen omdat ’t vást ruim de helft van de nu gebruikte resolutie
    gaat worden.

Als je de eerste generatie MacBooks hebt, heb je (dacht ik) een 1.6Ghz of 1.83Ghz MacBook.
    Deze is qua processorkracht wat beter dan de G5, maar beiden zijn een béétje aan de trage
    kant als het aankomt op dit soort grote beelden… zéker met de kleine hoeveelheid ram die je
    nu in beide systemen hebt zitten.

Wat ook een hoop tijd kost is het gebruik van veel lagen bijvoorbeeld.

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    mac-addict

Okay .. dus het hoeft niet in 300 dpi maar max 100 dpi als ik het van jouw goed begrijp, ik zal morgen de drukker even bellen voor de zekerheid. Ik had dit niet gedaan omdat ik dacht dat ik het wist op welke resolutie ik dit soort afbeeldingen moet opmaken namelijk 300dpi dus. Maar als ik het goed begrijp zijn beide machines eigenlijk n iet echt geschikt voor zulke grote afbeeldingen? Ik weet dat ik weinig ram geheugen heb maar als ik in 100dpi ga werken dan gaat het zeker een stuk sneller !

Bijdrager
    KarelWillem

Hahahaha. Ja, dat is niet zo gek dat het dan traag wordt met 1Gb intern.

Breng het zaakje rustig maar eens terug naar 72 dpi. Dat is voorlopig meer dan genoeg.

Beide machines zijn trouwens prima geschikt voor grote afbeeldingen.
    Ik heb afbeeldingen bewerkt voor een vrachtwagen van 7,5 meter op een 1.8 G5.

Maar dat doe je dus niet op 300 dpi. Dat is leuk voor full-color drukwerk.

Een standwand wordt niet gedrukt, maar geplot of ‘geprint’.

Geblokkeerd
    Anoniem

Die G5 en MacBook kunnen best geschikt zijn, maar zeker niet met de huidige
    hoeveelheid ram. Da’s echt te weinig voor dergelijk grote beelden.
    Ik heb zelf net als KarelWillem eens beelden gemaakt voor een vrachtwagen
    van zo’n 7 meter, maar dan op een G5 1.6Ghz met 3GB ram. De beelden waren
    bewerkt op zo’n 60dpi, maar zelfs toen ging het niet van jetje… best traag, met
    wachttijden van een minuut of 2-3 voor het openen en bewaren van de bestanden.

Die 100dpi maximaal is een gok. Over het algemeen worden dit soort dingen op
    50-100dpi gedaan, maar er zijn uitzonderingen van 150dpi. Dus voor je iets doet
    echt even met de printer bellen.

Bijdrager
    KarelWillem

Überhaupt doe je dat natuurlijk vóórdat je aan zulk soort zaken begint.

Zeker als je zoiets nooit eerder hebt gedaan.

Bijdrager
    lunapics

Dit jaar heb ik 4 foto’s van 22 x 4 meter bewerkt in CS3 en opgeslagen op 72 dpi en 2GB + files (printresolutie voor dat soort formaten). Ik werk met een Macbook Pro en heb eigenlijk het idee dat zoiets helemaal niet kan maar het gaat allemaal goed. Wat van belang is dat je probeert met niet al teveel layers te werken en dat je genoeg koffie in huis hebt. Het kan zeker met 2 GB RAM. Verder is het van belang dat alle andere programma’s uit zijn en disconnect ook je internetverbinding. Mijn opslag is altijd TIFF, PSD of PSB. Voor JPG kan het niet zo’n probleem zijn. En vergeet niet een test bij de drukker te doen.

Bijdrager
    cmegens

Het is misschien ook een idee om met Illustrator te werken voor dit soort zaken. Zeker als je het over tegelpatronen hebt enzo. Deze kun je gewoon leuk in vector namaken, en dan zijn dit soort groottes geen probleem.

Bijdrager
    Nietzman

Tja, of indesign. Dat is er zo’n beetje voor gemaakt.

Verder is je versie van de suite ook redelijk relevant hoor, aangezien daar nog geen antwoord op gegeven is. Als je nog met een PPC-Photoshop op een MacBookje zit te bikkelen is het al helemaal niet verwonderlijk dat het niet vooruit te branden is.

Bijdrager
    mac-addict

Op die g5 zit de oude photoshop en op mijn macbook zit cs3.

En het gaat niet alleen om tegelpatronen.
    Maar ik zal morgen verder gaan in een lagere resolutie en die tegels had ik nagemaakt in photoshop hij had het er zwaar mee:|

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    DrStrange

Haha, 2,2x4meter op 300dpi. Da’s een bestand van meer dan 3GB! Zou je aan prettig ram-geheugen over ± 9GB moeten beschikken. Niet dat je daar in Photoshop iets aan hebt want dat gaat nooit aangesproken worden.
    Kerel, eerst even aanleverspec’s aanvragen als je niet weet waar je mee bezig bent.

En ja: maximaal toelaatbaar geheugen erin gooien al zal de MacBook nooit een snelheidsmonster worden voor Photoshoppen met grote bestanden.;)

Succes d’rmee!

Bijdrager
    remisc

dat klinkt als zo’n vouwbaar beurswandje…:D
    Dat zou op max 200 dpi kunnen. maar vraag eerst eens de aanleverspecificaties op! die verschillen nogal per producent.
    let ook even op de snijlijnen van de banen! zet er geen tekst dwars doorheen, dat gaat nogal fout! :evil:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.