22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    nightf3v3r

MacPro ventilator luidruchtig na installeren RAM

Ik werk veel met 3D en zat al jaren met 8GB RAM te werken, vaak een beetje krap en ‘out-of-memory’ errors, dus ik heb er in het weekend 2x 4GB bijgeprikt. Maar als ik nu bepaalde 3D taken uitvoer, gaat mijn ventilator echt als een gek loeien, het lijkt wel een stofzuiger!
    Dit heb ik hem nog nooit horen doen met 8GB RAM. Is dit wel goed?

early 2008 2 x 2.8 GHz Quad-Core Intel Xeon 16GB.

Bijdrager
    BenDover

Testen, ram eruit en dan weer testen.

Bijdrager
    banditbiker

Volgensmij moet in dat 2008 model memory met koelblokjes.
    Het geheugen dat er al in zat, heeft dat koelblokjes?

Bijdrager
    nightf3v3r

Het heeft van die zwarte grill blokken om het geheugen heen zitten, het geheugen wat er bijgekomen is ziet er hetzelfde uit.

Toen ik het installeerde werkte het in eerste instantie niet, de Mac wilde niet opstarten. De volgorde was:
    Boven:
    1GB
    1GB
    2GB
    2GB
    Onder:
    1GB
    1GB
    4GB
    4GB

Dit wilde dus niet werken (het powerlampje bleef snel knipperen). Toen heb ik het omgedraaid, nu is het dus:
    Boven:
    1GB
    1GB
    4GB
    4GB
    Onder:
    1GB
    1GB
    2GB
    2GB

Bijdrager
    SunKeeper

En daar is Geheugensleufprogramma het ook mee eens?

Dat kan je handmatig openen via Systeem > Bibliotheek > Coreservices > Geheugensleufprogramma

Bijdrager
    nightf3v3r

“Memory Slot Utility not intended to run on this system”.

Hoezo moet dit programma het er mee eens zijn, dit snap ik even niet.

Bijdrager
    SunKeeper

Ik wist niet beter dat dat programma voor de Mac Pro bedoeld is. Op een 2012 Mac Pro werkt het wel, weet ik zeker, bij een kennis gezien.

Vreemd.:?

Bijdrager
    klonic

En wat gebeurt er nou als je het oude geheugen eruit haalt en alleen het nieuwe laat zitten?

Weet je zeker dat je het juiste type geheugen gekocht hebt?

Een heter wordende Mac is kennelijk een bekend probleem.

Bijdrager
    nightf3v3r
    Bijdrager
    koen
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    SunKeeper op 28 januari 2014

Ik wist niet beter dat dat programma voor de Mac Pro bedoeld is. Op een 2012 Mac Pro werkt het wel, weet ik zeker, bij een kennis gezien.

Vreemd.:?

Het staat ook op mijn iMac, maar geeft de zelfde melding als bij de TS.
    Ik vermoed dat deze utility alleen werkt op Mac Pro’s waarbij het belangrijk is dat de configuratie klopt (dit is volgens mij niet bij alle Mac Pro’s belangrijk)

Als het wel werkt zie je b.v. dit venster:

Bijdrager
    koen

Gebaseerd op bovenstaand plaatje, probeer deze configuratie eens:

Boven:
    1GB
    1GB
    2GB
    4GB

Onder:
    1GB
    1GB
    2GB
    4GB

Bijdrager
    nightf3v3r

Koen, dat gaat volgens mij niet werken, je moet gelijke paren van dezelfde GB’s plaatsen.
    ‘Klonic’ plaatste al een link naar een artikel A Way to Avoid RAM Overheating in a Mac Pro, het blijkt dus een bekend probleem,
    maar wel heel erg vreemd hoor. Hij doet het ook alleen bij bepaalde gecompliceerde 3D-taken, dus het is niet continue het geval (gelukkig).
    Het doet me even terug denken aan m’n oude G3 Mac met een flinke ventilator die de hele dag stond te loeien, maar goed, dat was toen niet anders..

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Waarschijnlijk heb je een sensor kabeltje losgetrokken…

Bijdrager
    bartb112

Wat koen zegt zou moeten kloppen!
    Heb je de trays wel weer in de goede gleuf gestoken ?
    Je zet altijd tegen over elkaar hetzelfde geheugen.
    PRam reset wil ook wel eens helpen.

Bijdrager
    bartb112

Van toepassing op de volgende modellen

Mac Pro (begin 2008)
    Mac Pro (8-core)
    Mac Pro (origineel)
    Geheugenspecificaties

Dit Mac Pro-model heeft deze geheugenspecificaties:
    Aantal geheugensleuven 2 geheugenkaarten met 4 geheugensleuven op elke kaart (4 rijen van 2 elk)
    Basisgeheugen 2 GB (twee FB-DIMM’s, Fully Buffered Dual Inline Memory Modules, van 1 GB)
    Maximaal geheugen 32 GB
    Specificaties van geheugenkaart – 800 MHz, DDR2, FB-DIMM’s
    – 72-bits breed, 240-pins modules
    – Maximum 36 geheugen-IC’s per DIMM
    – Error-correcting code (ECC)
    Extra opmerkingen Belangrijk: Apple raadt u aan FB-DIMM’s te gebruiken die door Apple zijn goedgekeurd. Andere FB-DIMM’s kunnen veroorzaken dat een Mac Pro luider werkt of mindere prestaties levert waardoor de warmte wordt behouden. DIMM’s van oudere Macs kunnen niet worden gebruikt in een Mac Pro.

U moet FB-DIMM’s in paren van gelijke grootte en specificaties installeren. Gebruik de onderstaande tabel en de daaropvolgende instructies als richtlijn voor het installeren van DIMM’s.
    U hebt Installeer
    Twee DIMM’s (standaardconfiguratie) Een op de bovenste geheugenkaart en één op de onderste kaart
    Vier DIMM’s Een paar op de bovenste geheugenkaart en één paar op de onderste kaart
    Zes DIMM’s Twee paar op de bovenste geheugenkaart en één paar op de onderste kaart
    Acht DIMM’s Twee paar op de bovenste geheugenkaart en twee paar op de onderste kaart

Bijdrager
    RobApple

U moet FB-DIMM’s in paren van gelijke grootte en specificaties installeren.

Mijn advies:

Boven:
    1GB
    1GB
    4GB
    4GB
    Onder:
    1GB
    1GB
    2GB
    2GB

Welke merken zitten er nu in? Komputerbay en ………?
    2 verschillende merken werkt niet altijd samen, omdat de chips structuur/opbouw
    van beide merken modules kunnen verschillen en derhalve niet compatibel zijn.

1 GB modules zijn single Rank en 2 GB en 4 GB zijn double Rank, kan ook problemen geven.

Bovendien remmen 1 GB modules de snelheid van 2 GB of 4 GB modules af, die moeten wachten
    tot de veel langzamere 1 GB modules klaar zijn. Dat is met 2 GB of 4 GB modules veel minder.

Het beste is alle modules met HYNIX chips, dat werkt altijd samen, zelfde structuur met Apple heatsinks.

Bijdrager
    koen

In die link hierboven staat precies uitgelegd welk geheugen je nodig hebt, en hoe het te installeren.

Bijdrager
    RobApple

@ koen
    Er staat niet bij, dat de FB-DIMM modules PC2-6400 DDR2 800MHz FBDIMM ECC dezelfde chips
    opbouw moeten hebben en met originele grote Apple heatsinks uitgevoerd dienen te zijn.

Apple leverde vroeger zelf uitsluitend af fabriek originele HYNIX modules met originele grote Apple heatsinks.

Mac Pro’s 2006 en 2008 zijn uiterst gevoelig voor het juiste type module, anders werkt het niet.

Beter is de 1 GB modules helemaal niet meer te gebruiken.

Bijdrager
    iep

Een Mac Pro heeft meer dan 1 ventilator. Probeer eerst eens vast te stellen welke ventilator harder gaat loeien of dat ze allemaal harder gaan. Als dat degene op de videokaart is dan is dat natuurlijk normaal. Meer geheugen kan ook zorgen dat een computer meer kan waardoor bepaalde componenten ook meer belast kunnen worden. Dat heeft wel tot gevolg dat ze ook meer warmte genereren waardoor de ventilatoren harder moeten draaien. Kijk ook even of alle connectoren nog goed zitten en je niet per ongeluk eentje los gestoten hebt (je bent zeer zeker niet de eerste die dit overkomt). Beperk het in ieder geval niet tot het geheugen alleen (ook al is de kans erg groot dat dit de oorzaak is).

Bijdrager
    NicoJ

Overigens waar jij ze kocht zijn ze een stuk duurder dan waar ik ze pas kocht:
    http://www.mac4us.nl/product_info.php?products_id=510

Bijdrager
    NicoJ

Ow wacht, ik zie nu dat de prijs die ik dacht dat je betaalde inclusief een SSD is.
    Oeps…

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.