30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)
  • Q:
    Bijdrager
    weazel

Mac Pro kopen. 8-core of 12-core?

De tijd is gekomen: ik ben toe aan een nieuwe computer. Als filmmaker/motiongraphic designer werk ik veel met zware programma’s als After Effects, Final Cut Pro en Photoshop. Dat doe ik nu al ruim twee jaar op een Macbook Pro, en dan laat de snelheid/capaciteit steeds vaker te wensen over. Vandaar dat ik een MacPro wil aanschaffen.

Mijn keuze ligt tussen de MacPro 8-core en de relatief nieuwe 12-core. Het prijsverschil is 1500 euro. Opzich kan ik de 12-core kopen, maar ik lees veel rampscenario’s op het internet van video-editors over crashes, bugs, plugins die niet meer werken… En ik heb geen zin/tijd om straks allerlei gekke fratsen uit te moeten halen.

Afgezien daarvan is een 12-core natuurlijk wel een stuk krachtiger. En ik wil niet over 2 jaar zitten pruimen omdat m’n 8-core te sloom is.
    Is dat een terechte angst, of kan ik met een 8-core ook over een paar jaar nog goed voor de dag komen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
    Grt, Jeroen

Geblokkeerd
    Anoniem

12 gewoon omdat het kan.

Bijdrager
    weazel

(lees dan eerst voordat je post)

Bijdrager
    Knurfty

12-core. Dit is namelijk een onderdeel wat je zelf niet kan vervangen.
    Ik heb zelf ook zo gekozen en prik er ieder paar jaar weer geheugen bij in totdat die vol is.

Bijdrager
    Pim.vd.Kleijn

Het gaat hier om het model Mac Pro wat op dit moment verkocht wordt?

Zoja dan zijn dit zo’n beetje de prestaties:

Macbook Pro (15 inch 2011) +/- 10000 punten 2150 euro
    Mac Pro 6 core +/- 13900 punten 3600 euro
    Mac Pro 8 core +/- 13700 punten 3400 euro
    Mac Pro 12 core +/- 20000 punten 4900 euro

Als je in gedachte houdt dat je macbook pro die je nu hebt waarschijnlijk rond de 3500 punten zit (zijn overigens GeekBench scores, komen van everymac.com) dan ga je er zoieso op vooruit.

Ik zou voor de 8 core gaan, je kunt de cpu’s namelijk altijd nog vervangen. Zoieso zou ik het geld dat je bespaard gebruiken voor de betere videokaart (de HD5870) en koop er extra geheugen bij (niet bij apple, daar gaan de prijzen 3x over de kop)

Bijdrager
    weazel
    Knurfty op 05 april 2011

12-core. Dit is namelijk een onderdeel wat je zelf niet kan vervangen.

Ik heb zelf ook zo gekozen en prik er ieder paar jaar weer geheugen bij in totdat die vol is.Snap ik. Maar heb jij geen negatieve ervaringen met de 12core? Ik lees veel over incompatible software, codecs die niet werken e.d., vooral op video gebied.

Bijdrager
    Dwee8le

Hoi! Ik heb er bijzonder weinig verstand van hoor, want ik doe nooit zulke intensieve taken met mijn computers (daarom heb ik nu een i5 Quad met 12GB en dat is echt enorme overkill voor mijn werk/plezier).

Maar als ik de volgende dingen naast elkaar plaats -EN ik zou een enorme bak geld hebben- dan zou ik ook voor de 12-core gaan.

GEEKBENCH
    Mac Pro (Mid 2010) Intel Xeon E5620 2.4 GHz (8 cores) 12722 € 3.399,00
    Mac Pro (Mid 2010) Intel Xeon X5650 2.66 GHz (12 cores) 20226 € 4.898,99

Grofweg geteld, heb je voor minder dan 45% meer geld, meer dan 60% performance erbij. Klinkt dus niet heel erg slecht. Succes met het maken van je keuze!

Bijdrager
    weazel
    Pim.vd.Kleijn op 05 april 2011

Het gaat hier om het model Mac Pro wat op dit moment verkocht wordt?

Zoja dan zijn dit zo\’n beetje de prestaties:

Macbook Pro (15 inch 2011) +/- 10000 punten 2150 euro

Mac Pro 6 core +/- 13900 punten 3600 euro

Mac Pro 8 core +/- 13700 punten 3400 euro

Mac Pro 12 core +/- 20000 punten 4900 euro

Als je in gedachte houdt dat je macbook pro die je nu hebt waarschijnlijk rond de 3500 punten zit (zijn overigens GeekBench scores, komen van everymac.com) dan ga je er zoieso op vooruit.

Ik zou voor de 8 core gaan, je kunt de cpu\’s namelijk altijd nog vervangen. Zoieso zou ik het geld dat je bespaard gebruiken voor de betere videokaart (de HD5870) en koop er extra geheugen bij (niet bij apple, daar gaan de prijzen 3x over de kop)
    Dank voor je reactie Pim.

Waar worden die puntentellingen op gebaseerd?
    En wat is het grote voordeel van de betere videokaart?

Bijdrager
    Dwee8le

haha, Pim typt sneller dan ik:lol:

Moderator
    unSOUND

De grap is natuurlijk dat nog veel software gebruik maakt van 1 of 2 cores voor het rekenwerk. Als ik Photoshop hard aan het werk zet, of een stuk film exporteer naar ProRes, staat 1 core hard te stampen en liggen er 7 cores voor spek en bonen niks te doen. Enige voordeel wat je dan nog hebt is dat je meerdere taken tegelijk kunt starten….

De grote vraag is dus wanneer er software komt die alle cores ook goed benut. Als dat over een paar jaar is, kun je overwegen om nu een middenklasser te nemen, en tegen die tijd een krachtiger beest van de laatste generatie.

Bijdrager
    Pieterr

Jeroen,

De afgelopen twee jaar heb je op een MacBook Pro gewerkt.
    Heb je nog overwogen om een nieuwe 2011 MacBook Pro aan te schaffen?
    De topmodellen (2.2GHz) zijn even snel als de huidige Quad-Core Mac Pro.
    Scheelt een paar stuivers.

Bijdrager
    weazel
    Pieterr op 05 april 2011

Heb je nog overwogen om een nieuwe 2011 MacBook Pro aan te schaffen?

De topmodellen (2.2GHz) zijn even snel als de huidige Quad-Core Mac Pro.

Scheelt een paar stuivers.

Thnx voor de tip, maar voor het werk dat ik tegenwoordig doe is een Macbook eigenlijk niet echt voldoende.
    Je merkt gewoon dat het beestje veel moeite heeft met renderen, en soms wel érg hard staat te blazen.
    De macbook pro die ik nu heb is 2,93 GHz Core 2 Duo, topmodel uit 2009 dus.

En geld is niet eens zo’n issue. Ik hoef niet persé de goedkoopste deal. Belangrijker is dat ik er goed op kan werken.;)

Bijdrager
    Pieterr

Betere warmteafvoer is een geldig excuus om jezelf op een Mac Pro te tracteren!:lol:

Dan heb je je antwoord eigenlijk al, zeker als geld geen issue is.

Bijdrager
    Mich

zoals @Knurfty zegt zou ik ook voor de 12-core gaan.
    de rest kan je nog zelf bijsteken (geheugen, HD,…). CPU kan je ook vervangen maar is niet aan te raden. Gaat je uiteindelijk evenveel kosten of meer.

Bijdrager
    Pim.vd.Kleijn

Geekbench score is gebaseerde op CPU en geheugd snelheid.

Videokaart biedt voordeel bij bv. Photoshop bij specifieke bewerkingen.

Bijdrager
    Pim.vd.Kleijn

Wat eigenlijk ook nog wel het overdenken waard is, is je opslag. De standaard hdd is in ieder Mac enorme bottleneck.

Je zou bv een raid opstelling kunnen maken maar kan ook een Ssd kopen. Of een combinatie van beide.

Uiteindelijk hangt je gebruikerservaring af van meer zaken dan alleen snelle CPU..

Bijdrager
    francisss

Wat unSOUND dus ook al zegt, je hebt nog niet zo heel veel aan 12 cores, met 8 heb je al lang voldoende, zeker als je vergelijkingspunt een macbook is.

Waar je bij de processor niet naar moet vergeten kijken (wat iedereen vroeger wel deed) zij de GHz, nu zijn het aantal cores in een keer belangrijker

Ik zou liever voor een 8 core van 2.93 GHz gaan, dan een 12 core van 2.66 GHz

Natuurlijk hangt je snelheid niet alleen af van je processor, zoals Pim ook al zei, en zul je ook naar je gpu en harde schijven vs ssd opslag moeten kijken

Vergeet ook niet dat hét grote pluspunt van een Mac Pro is dat hij zo makkelijk is aan te passen, dus koop je ram en hd’s gewoon zelf, en als je over een paar jaar je cpu wil vervangen, doe het dan zelf, of veel winkels doen het ook wel gewoon voor jou als je daar de cpu koopt, maar koop niet gelijk een nieuwe Mac Pro, het is en blijft een gewelding beest:p

Bijdrager
    Pieterr

Je zou het niet-optimaal-benutten-van-alle-aanwezige-cores verhaal van unSOUND nog wat verder kunnen doortrekken, en er voor kiezen om een 6-core 3,33 GHz Mac Pro te nemen (€3599) ipv de 8-core (€3399).

Bijdrager
    Precisieman

Beste Jeroen,

Een prima zaak om je goed te oriënteren voordat je een smak geld gaat wegbrengen.
    Wellicht kan deze site van pas komen om een verantwoorde keuze te maken.

Met vriendelijke groet,
    Robbert

Bijdrager
    weazel
    Precisieman op 05 april 2011

Beste Jeroen,

Een prima zaak om je goed te oriënteren voordat je een smak geld gaat wegbrengen.

Wellicht kan deze site van pas komen om een verantwoorde keuze te maken.

Te gek! Hier een helder verhaal “Which Mac Pro CPU for Photography, Video, Sound?”.. Precies wat ik zoek: http://macperformanceguide.com/Reviews-MacProWestmere-CoresExplained.html

Dank voor de link Robbert.

Bijdrager
    Jojo890

koop gewoon een imac. Werkt net zo goed.

Bijdrager
    broodplank
    Jojo890 op 05 april 2011

koop gewoon een imac. Werkt net zo goed.

Aan zo een post heeft niemand wat. Onderbouw je uitspraak. Heb je ook met zulke programma’s gewerkt? Weet je met welke bestanden hij werkt zodat je hem een iMac aanraad?

Bijdrager
    vanquish

Toch vind ik deze gedachte niet gek.
    Als deze maand of mei de iMac update zou komen en deze de zelfde performance sprong gaan maken als de MacBook Pro.
    Dan zou de iMac best eens krachtiger kunnen worden als de huidige 8 core.

En hij kost maar de helft !!

Zolang de MacPro geen update krijgt vind ik hem op het moment niet interresant… (prijs/performance)

Moderator
    unSOUND
    broodplank op 06 april 2011

Aan zo een post heeft niemand wat. Onderbouw je uitspraak.

Kijk eens naar zijn postgeschiedenis… Onderbouwen is niet zijn ding… :sealed:

Moderator
    unSOUND
    vanquish op 06 april 2011

Dan zou de iMac best eens krachtiger kunnen worden als de huidige 8 core.

Maar wel beperkter qua opslagruimte, die cruciaal is JUIST bij zijn werk… Dan zijn de 4 drive bays van de Mac Pro veel interessanter…

Bijdrager
    Koetjesreep

Of een goede externe harde schijf?

Bijdrager
    Pieterr

Ik werk veel met zware programma’s als After Effects, Final Cut Pro en Photoshop.
    Je merkt gewoon dat het beestje veel moeite heeft met renderen, en soms wel érg hard staat te blazen.

En betere warmteafvoer van de Mac Pro. Dat is in de iMac ook niet geweldig.

De MacBook Pro en de iMac zijn best geschikt om af en toe ‘ns op hun donder te geven, maar als je voor je werk dagelijks dit soort zaken doet is een Mac Pro een prima aanschaf.

En ik zou de 6-core kiezen. Maar dat heb je zelf inmiddels ook al op Diglloyd gelezen.:wink:

Moderator
    unSOUND
    Koetjesreep op 06 april 2011

Of een goede externe harde schijf?

Als je met grote ongecomprimeerde bestanden werkt is een externe schijf niet verstandig, die houdt dat niet bij…

Bijdrager
    Pieterr

Tenzij je straks zo’n Thunderbolt RAID gaat gebruiken… ook een prijzig kastje.:wink:

Bijdrager
    Koetjesreep

@unSOUND, dat is ook weer zo.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.