12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    RuudBerg

macpro en bang & olufsen luidsprekers

Hoi,

Ik ben sinds kort trotse bezitter van een macpro.
    Nu wil ik mijn B&O luidsprekers ( 5.1) aansluiten op de mp en wel op de optische audio uitgang.
    Ik ben natuurlijk al even aan het surfen geweest maar vooralsnog kom ik er niet uit, misschien dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen?

Thx, Ruud.

Bijdrager
    heroicnonsense

Als het goed is, heeft je versterker of receiver een optische ingang. Die ziet er wel anders uit dan de uitgang op je Mac. Je herkent het aan een klein en vierkant plastic dopje. Als je dat dopje uit je versterker trekt (zoals de dop van een viltstift) dan zie je daaronder de optische ingang.

Je hebt een kabel nodig met aan één zijde een mini-TOSlink aansluiting en aan de andere zijde een TOSlink-aansluiting. Vraag erna bij je audiodealer. Laat je overigens niet foppen qua prijs: optische kabels hoeven echt niet meer dan 5 euro per meter te kosten; duurdere kabels bieden geen betere kwaliteit.

Bijdrager
    RuudBerg

Thx heroicnonsense.

De luidsprekers van B&O zijn aktieve luidsprekers met 8-polige din stekkers.
    Eindversterking gebeurd dus in de luidspreker zelf.
    In mijn geval zou ik me voor kunnen stellen dat ik misschien iets van een voorversterker nodig zou hebben waarop ik dus de 6 luidsprekers zou aansluiten en dus ook de toslink van de mp.

Even simpel, hoe sluit ik optische toslink aan op 6 (5.1) 8polige dinstekkers.

Ik kan me voorstellen dat niet alle polen op de din-stekkers bedraad zijn en zou er misschien een andere connector op gesoldeerd kunnen worden om zo makkelijker op “het apparaat” aan te kunnen sluiten.

Bijdrager
    tommy666

daar moet een converter tussen,aangezien de TOSlink werkt met licht,en de 8 pins DIN werkt met elektriciteit.Mits een beetje soldeerwerk(of je hebt de kabel al liggen) kan je wel gewoon een minijack -> 8pin DIN stekker maken.(als je wilt mag je me toevoegen op MSN,dan leg ik je uit wat je met wat moet solderen)

Bijdrager
    RuudBerg

Thx tommy,

Ja, iets van een converter.
    De aansluiting die ik nu heb is: macpro>toslink>converter>coaxiaal digitaal>B&O tv.

Bovenstaande aansluiting werkt goed maar ik maak gebruik van de dolby 5.1 module en waarschijnlijk de voorversterking van de tv (luidsprekers zijn aangesloten op de tv) en die tv wil ik dus vervangen door een non B&O lcd scherm.

Ik moet optisch naar koper converteren en digitaal naar analoog converteren en kan me voorstellen dat het signaal voorversterkt moet worden voordat het signaal naar de aktieve luidsprekers gaat.

Als dat “apparaat” 8-polige din aansluitingen heeft, hoef ik dus niet te solderen, ik zou dus eerst moeten weten wat voor apparaat ik nodig heb voordat ik ga solderen.

Bijdrager
    tommy666

even kijken of ik het juist begrijp,je wilt dus gewoon de B&O tv(die een coaxiale ingang heeft) vervangen door een versterker die een 8 pins DIN heeft?

Bijdrager
    RuudBerg

Het is makkelijker om het zo te zien, ik wil de luidsprekers op de macpro aansluiten.

Dus van optisch toslink naar de 6 analoge B&O luidsprekers.

Op de macpro sluit ik dan ook een lcd scherm (televisie) aan.

Namelijk alle content waar ik na kijk en luister komt uit de macpro.

Bijdrager
    RuudBerg

Het is makkelijker om het zo te zien, ik wil de luidsprekers op de macpro aansluiten.

Bijdrager
    RuudBerg

Bijdrager
    RuudBerg

Sorry voor dit gepruts hierboven hoor maar uh het werkt nogal buggy dat posten maar probeer het toch maar weer, hopende op een goede afloop van dit topic.

@tommy666, snappie?

Bijdrager
    tommy666

jup,nu kan ik volgen hoor,dus eigenlijk ga je gewoon van de macpro,via een converter,naar de versterker voor je 5.1 systeem?En die versterker heeft als ingan een 8 pin DIN?(als ik fout zit,verbeter me dan maar hé)zit er op de converter die je nu al hebt een andere uitgang als coaxiaal digitaal?anders den ik dat je een andere converter moet hebben,bij mijn weten valt coaxiaal digitaal niet om te zetten naar 8 pin DIN

Bijdrager
    RuudBerg

mijn converter is een simpel “luciferdoosje” met een optische in en een coaxiale uit, that’s it.
    http://www.elektronica-online.nl/productimages/1394.jpg

“jup,nu kan ik volgen hoor,dus eigenlijk ga je gewoon van de macpro,via een converter,naar de versterker voor je 5.1 systeem?”
    Inderdaad Tommy.

“En die versterker heeft als ingan een 8 pin DIN?”
    De (voor)versterker, de tv, in mijn geval heeft 6 stuks 8pin DIN UITgangen en een dolby digital module.

Het apparaat wat ik zoek moet dus hebben:

minimaal 6 (5.1) voorversterkte audio-uitgangen (pre-outs), liefst 8 pin DIN en een toslink ingang.

Dat is het eigenlijk, kweet niet of zo’n apparaat bestaat of misschien worden het wel 2 apparaten????

Misschien iets van een digitale voorversterker

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.