14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    Psmiles

MacPro blijft herstarten na upgrade naar El Capitan: wat is oorzaak? OPGELOST

Woensdagavond ook mijn MacPro 2013 geupgrade naar El Capitan. Leek allemaal goed te gaan; alle programma’s leken nog te werken (voor zover natuurlijk snel is na t egaan). Maar de volgende ochtend kreeg ik de MacPro niet meer opgestart: hij bleef in een loop herstarten. Opvallend: er brandde opeens een rood led-lampje binnen.

Ook volgens Apple Support leek het dus op een hardware probleem: harde schijf gecrasht door de upgrade. Dus met de MP naar de Genius-bar in A’dam. Dan is het al vrijdag.

Bleek bij nadere inspectie het geen hardware probleeem te zijn: schijf was met alle data nog te zien. Maar niet op te starten.

Schijf gewist, clean install van ElCapitan gemaakt. En thuis via Time Machine mijn data en programma’s teruggezet. Ook nu weer: lijkt allemaal goed te gaan.
    Tot vanochtend: weer de herstart-loop met rood licht.

Er zijn volgens de man van Apple suport sommige programma’s en widgets die gebruik maken van de core of het systeem zelf, zoals iStat, die El Capitan weigert.

GROTE VRAGEN ZIJN NU: (ook Apple Support weet het (nog) niet:
    – Hoe kom ik er achter welk programmaatje of widget de crashes veroorzaakt?
    – en hoe kan ik dat vervolgens wissen voor Time Machine opnieuw alles te laten terugzetten?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Psmiles.

Geblokkeerd
    Carp

GROTE VRAGEN ZIJN NU: (ook Apple Support weet het (nog) niet:
    – Hoe kom ik er achter welk programmaatje of widget de crashes veroorzaakt?
    – en hoe kan ik dat vervolgens wissen voor Time Machine opnieuw alles te laten terugzetten?
    Lees meer via http://www.onemorething.nl/community/topic/macpro-blijft-herstarten-na-upgrade-naar-el-capitan-wat-is-oorzaak/#ZDHD2SbHOBLLK7X1.99

Het is natuurlijk onverstandig over te stappen zonder zeker te weten dat…je hebt jezelf dus opgeworpen als proefpersoon zogezegd.
    Gebruik een back-up (nadat je daar een back-up van hebt gemaakt) om dit soort problemen vóór te blijven.
    Alleen Time machine is dus niet zaligmakend, ik gebruik voor de back-up kloon SuperDuper en laat die dagelijks even automatisch een ‘smart update’ draaien.

Op mijn back-up liep de installatie van Capitan probleemloos, maar ik liep wel tegen (een verwacht) audio probleem op, inmiddels de hardware ge’upgrade.
    Maar enkele Apps die ik draai hebben nog geen nieuwe driver. Office 2011 draait normaal , Outlook mail ook.
    Daarna weer booten in Yosemite en gewoon doorgaan.

Bijdrager
    Psmiles

J egeeft niet echt antwoord op mijn vraag. Ik heb geen SuperDuper nog (dat is wel een goede tip btw).

Hoe kom ik te weten wat de reden is van de foutmelding = het rode lampje, ergo de reden van het continu opstarten?

Geblokkeerd
    Carp

Dit had je ook niet mogen gebeuren, hopelijk is dat duidelijk geworden!?

Uiteraard heb ik ook geen oplossing, anders dan clean installeren en app per app installeren. (degene die je had).
    Het zit in je eigen folder.

Bijdrager
    Psmiles

OK, dat betekent dus alle software opnieuw downloaden van iedere leverancier?
    Of bedoel je installeren vanuit de Time Machine backup?

Geblokkeerd
    Carp

Capitan op een schone schijf installeren en dan je mappen een voor een terugzetten.
    Zoveel apps zullen er niet door jezelf zijn opgezet, opnieuw DL of vanuit je back-up map (??) , over Time Machine kan ik weinig zeggen, dat gebruik ik zelf niet.
    Ik houd mijn opstartschijf zoveel mogelijk datavrij (uitzondering mail), dus muziek, films, foto’s etc staan op een andere schijf.
    SuperDuper laat ik een kloon maken van de opstartschijf, van mijn dataschijf heb ik ook een externe schijf kopie.

Bijdrager
    Psmiles

Bedankt voor de tips!
    Ik ga het uitproberen.

Geblokkeerd
    Carp

Ik heb je nog een PB gestuurd, om Yosemite eerst te herstellen.:wink:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bij mij crashte de MacPro 6core 3,33 GHz constant bij het opstarten waarna hij herstartte. De schuldige was de Caldigit driver voor mijn esata-USB3 kaart van Caldigit. Na verwijdering van de driver vanuit een andere partitie kon ik opstarten, maar de PCI-e kaart werkte uiteraard niet meer.
    Ik zou me geen zorgen maken. Ik deed tests met Cinebench, xBench, Unigine Heaven, Novabench en GeekBench. De resultaten waren bedroevend.
    El Capitan is trager dan de vorige besturingssystemen op een MacPro Tower 2009-2010.
    Eigenlijk zou ik het liefst willen downgraden naar Mountain Lion of zelfs naar Snow Leopard. Maar dat kan niet meer, want de mails zullen niet meer gerecupereerd kunnen worden.
    Ik hou het upgraden voor bekeken, want ik zit met Office 2011 en Adobe CS6 die beiden niet volledig compatibel zijn met El Capitan.
    EDIT
    Ik zie dat jouw MacPro van 2013 is, dus zal het een zwarte cilinder zijn. Dan kan ik je helaas niet helpen.
    Ik zou terugkeren naar Yosemite als ik jou was.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Mac Hammer Fan.

Bijdrager
    Psmiles

@Mac Hammer: ik ben idd al teruggekeerd naar Yosemite. Draai nu El Capitan op een externe schijf en hoop de komende week de oorzaak van het herstarten te vinden.

Maar je opmerking over die driver zou wel een goede hint kunnen zijn. Ik vond nog een driver van een Maxtor schijf die ik al jaren niet meer gebruik. Die heb ik nu gewist.

Heb je wel een backup via Time Machine? Want daarmee heb ik alles weer terug kunnen zetten naar Yosemite, ook de mails.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik heb backups van Time Machine, maar aangezien ik zes maanden geleden Yosemite heb geinstalleerd kan ik nu niet meer terug naar Mavericks.
    Eens je een backup maakt met een hoger besturingssysteem is het naar de vaantjes.

Bijdrager
    Psmiles

Ik ben nu zover dat ik weet dat het om een oud bestand ging in de Bibliotheek van de hoofdgebruiker.

Ik heb de map van de hoofdgebruiker van Yosemite (mijzelf dus) gekopieerd naar de externe schijf met El Capitan. Daarna startte die niet meer op.

Via WhatSize heb ik alle bestanden van niet meer geinstalleerde apps uit de persoonlijke bibliotheek weggegooid. En toen startte die weer wel op. Dus in die reeks van ± 100 bestanden/mappen die ik heb weggegooid, zit het probleem. Nu nog fijntunen welk bestand het nu precies is …. ; )

Geblokkeerd
    Carp

Goed zo, en een wijze les geleerd!?
    Dat zelfde bestand zal ook wel de oorzaak van je probleem zijn op je MB!

Bijdrager
    Psmiles

Na veel uitgeprobeer en praktisch alle bestanden van voor 2010 uit de Libraries (systeem en user) verwijderd te hebben, is het dan gelukt om El Capitan te installeren.
    Probleem was waarschijnlijk een aantal oude drivers en vage kext-bestanden uit oude dagen.

Er wordt altijd gesteld dat Apple OS X zo netjes alles zelf bijhoudt en opruimt, maar waarom er dan bestanden van 10 jaar terug van programma’s die al jaren verwijderd blijven staan, is mij geheel onduidelijk.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Psmiles.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.