21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Mek

Macpro ADSL en zo…

Ik heb vandaag mijn MacPro binnengekregen en probeer mijn internet verbinding aan de gang te krijgen maar dat lukt me niet. Alles draait wel goed op mijn Powermac G5.

Mijn oude situatie op de Powermac:

OSX 10.4
    ADSL modem is Alcatel Speedtouch home (ISDN/ethernet)
    Tele2 (eigenlijk nog Zonnet)

Ik heb nu verbinding via het programma pptp-gui

Als ik dezelve waardes probeer in te vullen in mijn MacPro (en alle andere varianten) lukt het me toch niet om verbinding te krijgen op mijn MacPro.

Kan iemand me simpel uitleggen hoe ik het makkelijkst verbinding krijg op mijn nieuwe Mac. Het liefst zonder het extra programma pptp-gui als dat kan.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    PietjePuk

De ethernetkabel in de Mac Pro pluggen moet eigenlijk volstaan om internet te hebben hoor.

Bijdrager
    wilko

Oeffff nog zo’n ouwe Speedtouch home. Die moet je even ombouwen want pptp-gui is echt héél erg bejaard. Zie http://www.bruring.com/nuke/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=1&page=1 voor instructies. Het is echt heel simpel en niet eng en je gaat zo onwijs blij zijn dat je het hebt gedaan! pptp-gui kan voor eeuwig de prullebak in.

”PietjePuk”

De ethernetkabel in de Mac Pro pluggen moet eigenlijk volstaan om internet te hebben hoor.

Nope, met zijn modem moet je een vage PPTP-tunnel maken, tenzij je die tweak uitvoert die in bovenstaande link staat uitgelegd.

Bijdrager
    Mek

Is het niet handiger om een andere modem te kopen dan, zo ja welke is aan te raden?

Bijdrager
    Triumph

Destijds heb ik er een switch/ opgezet een Draytel Vigor 2200. daar de gegevens ingezet en toen kon ‘alles’ er op aangesloten worden.

Bijdrager
    Triumph

Geen enkel probleem!!
    Ik heb het gedaan m’n 2 Powerbooks naar MacBookpro’S
    En mijn G5 naar Macpro. Zo een beetje werkte alles weer, aleen in CS2 miste er iets, maar daar geen hinder van onder vonden

Moderator
    Strifer

dubbele post. sorry.

Moderator
    Strifer
    ”Mek”

Is het niet handiger om een andere modem te kopen dan, zo ja welke is aan te raden?

ik heb ook zo’n oud modem. pptp-gui is waardeloos en ik heb het opgelost door een router tussen mijn modem en mijn mac te plaatsen.

dus een router is ook een oplossing ipv een nieuw modem.

maar als je dan toch een nieuw modem gaat kopen, koop dan een modem met een ingebouwde router en eentje die gelijk draadloos internet uitgeeft. dan ben je gelijk klaar:) ik heb zelf hele positieve ervaringen met belkin.

Bijdrager
    reneo
    ”Strifer”
    ”Mek”

ik heb zelf hele positieve ervaringen met belkin.

En ik heb juist hele slechte ervaring met belkin… overigens zijn de speedtouch modems ook niet echt aan te raden…

De betere zijn vooral van Draytek (maar ook vaak erg duur) en Linksys is dan weer best okeej. De meerprijs die je voor een modem (ipv router) betaald is niet zo heel erg veel meer, dus ook echt de moeite waard!

Bijdrager
    Oppie

Doe nou maar die tweak; het ding is toch al afgeschreven, dus een nieuwe modem kopen (of beter: om een gratis modem vragen bij je provider) kan altijd nog.

Gebruik de Terminal als Telnet programma en begin met “telnet 10.0.0.138” daar in te typen.

Bijdrager
    appelonia

Die tweak werkt, maar als je meer dan 1 computer wilt aansluiten op je internetverbinding moet je alsnog een hub of een switch kopen.

Na die inverstering in een MacPro moet een nieuw modem-routertje (bv een Draytek) er toch ook nog wel afkunnen. En even vragen bij je internetprovider kan ook nog wel eens iets opleveren.

Welke provider heb je?

Bijdrager
    Mek

Zonnet dus nu Tele2

Ik denk dat ik morgen maar eens ga shoppen of overstappen op een nieuwe provider. Dan krijg ik er meteen een modem bij…

Bijdrager
    reneo

in dat geval raad ik je aan naar xs4all over te stappen… de redenen die daar voor op te voeren zijn, zullen wel bekend zijn, toch?

Bijdrager
    DMT

Misschien kom ik uit een ei. maar mijn Versatel (nu Tele2) draait nu al bijna 2 jaar zonder maar 1x offline te zijn geweest!! Geen vuiltje aan de lucht…… Modem heeft in vergelijking tot mijn vorige echt super bereik (is standaard modem bij abonnement).. snelheid is ook altijd top!!
    maar ja ieder zijn eigen ervaring..

Good luck iig

Bijdrager
    dyn
    ”wilko”

Oeffff nog zo’n ouwe Speedtouch home. Die moet je even ombouwen want pptp-gui is echt héél erg bejaard. Zie http://www.bruring.com/nuke/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=1&page=1 voor instructies. Het is echt heel simpel en niet eng en je gaat zo onwijs blij zijn dat je het hebt gedaan! pptp-gui kan voor eeuwig de prullebak in.

”PietjePuk”

Nope, met zijn modem moet je een vage PPTP-tunnel maken, tenzij je die tweak uitvoert die in bovenstaande link staat uitgelegd.

Die “hack” zet de boel gewoon om naar een andere authenticatie methode. Vroeger gebruikte men een PPTP VPN tunnel voor de authenticatie e.d., tegenwoordig is het gebruik van RFC1483 vrij standaard. Dat PPP wat er staat is inmiddels ook al weer aardig verouderd. Je provider moet in deze dus wel die andere manier van authenticeren ondersteunen anders werkt het niet. Het beste is om hierover contact op te nemen met je provider, vraag ze eens naar de instellingen e.d.

Mocht je overstappen op een andere provider dan krijg je inderdaad vaak een ander modem waarbij de meesten ingesteld zijn om voor router te spelen (wel een vrij uitgekleedde versie). Alleen iets van een switch (hubs heb je tegenwoordig al niet eens meer) heb je dan nog nodig om er meerdere computers op aan te sluiten tenzij je zo’n versie hebt waarin zo’n switch is ingebouwd (noemen ze dan weer een multipc modem, hoewel die aanduiding niet altijd helemaal duidelijk is, let dus wel even goed op). Als je dan wat meer controle e.d. wilt dan kun je een router aanschaffen waarbij je dan de keuze hebt tussen modellen met een ingebouwd modem en modellen waarop je dat modem die je hebt gekregen van de provider op aan moet sluiten. De laatste categorie is een stuk flexibeler in te zetten: als je over gaat op kabel is je router niet ineens waardeloos, als er een andere dsl vorm komt (denk aan vdsl) dan is je router niet ineens waardeloos, etc. Voordeel is dan wel weer dat je alles in 1 klein kastje hebt en niet in 2 (of meer) losse kastjes; erg fijn voor de stroomrekening en voor de hoeveelheid ruimte die het in beslag neemt.

Bijdrager
    appelonia
    ”reneo”

in dat geval raad ik je aan naar xs4all over te stappen… de redenen die daar voor op te voeren zijn, zullen wel bekend zijn, toch?

Zonder meer de duurste aanbevelen is een beetje kort door de bocht. Ik had xs4all en telefoon van KPN. Werkte perfect en kostte me 100 euro per maand. Ik heb nu internet en telefoon van orange. Werkt ook perfect maar m’n internetsnelheid is verdubbeld en de kosten gehalveerd. Dat is dus 12×50 = een 20 inch cinema-display verdiend dit jaar.

Je krijgt bij xs4all een hoop extra’s maar als je daar niet om zit te springen zijn ze toch een beetje aan de dure kant.

Maar Mek, even shoppen kan geen kwaad. Lees goed de forums op bv Tweakers.net voor ervaringen met de diverse providers. Bedenk goed dat je alleen de ellende-verhalen ziet. Bij de prijsvechters zoals Orange is het wel zo dat als er iets mis gaat je goed de sjaak kan zijn. Helpdesk is vreselijk, maar alle waar naar z’n geld. Als het goed werkt zoals bij mij (afkloppen) dan krijg je veel voor weinig.

Moderator
    unSOUND

Waar het om gaat is dat XS4ALL bekend staat om hun voorbeeldige support voor het Mac platform, andere providers doen in de handleiding en de support-website alsof er niks anders bestaat dan Windows.

Er zijn maar een paar providers op alle fronten slecht, Tele2 is er zo eentje. Veel providers leveren een goede verbinding, maar als je een storing of een ander probleem hebt, DAN merk je pas waarom de ene zo duur is, en de ander zo goedkoop. Omdat de goedkope providers 9 van de 10 keer bezuinigen op de service en de ondersteuning…. daar kijkt men in namelijk maar zelden naar bij de aanschaf. Dan kijkt men alleen maar naar de snelheid en de prijs. Niks meer, niks minder.

Bijdrager
    Mek

Bedankt voor de reacties. Ik ga morgen maar eens informeren naar een abonnement bij athome, ik wil toch af van mijn overbodige ISDN aansluiting.

Bijdrager
    appelonia
    ”unSOUND”

Waar het om gaat is dat XS4ALL bekend staat om hun voorbeeldige support voor het Mac platform, andere providers doen in de handleiding en de support-website alsof er niks anders bestaat dan Windows.

Er zijn maar een paar providers op alle fronten slecht, Tele2 is er zo eentje. Veel providers leveren een goede verbinding, maar als je een storing of een ander probleem hebt, DAN merk je pas waarom de ene zo duur is, en de ander zo goedkoop. Omdat de goedkope providers 9 van de 10 keer bezuinigen op de service en de ondersteuning…. daar kijkt men in namelijk maar zelden naar bij de aanschaf. Dan kijkt men alleen maar naar de snelheid en de prijs. Niks meer, niks minder.

Dat klopt, en dat is een afweging. 600 euro per jaar is ook een afweging.

Sinds we het pptp-gui tijdperk zijn ontstegen heb ik trouwens nooit meer enige support voor het mac-platform nodig gehad van een internet-provider. Netwerkkabel in router en klaar.

”Mek”

Bedankt voor de reacties. Ik ga morgen maar eens informeren naar een abonnement bij athome, ik wil toch af van mijn overbodige ISDN aansluiting.

Als je van isdn afwilt kan dat inhouden dat je eerst je telefoonaansluiting moet laten ombouwen naar analoog en dan pas een nieuwe adsl aansluiting kunt aanvragen. In de tussentijd zit je zonder internet en dat kan wel even duren. Ik weet overigens niet zeker of dat nog steeds zo is maar een paar jaar geleden was dit een drama. Veel mensen hadden ISDN voornamelijk genomen vanwege internet en adsl kwam daar redelijk snel achteraan. KPN deed er alles aan om het zo onaantrekkelijk mogelijk te maken om van ISDN af te komen.

Als dit qua timing lastig wordt zou je kunnen overwegen om kabel-internet te nemen. Als het niet bevalt zeg je het na een jaar weer op, in de tussentijd heb je je overstap van isdn naar analoog al geregeld.

EDIT: Sorry, athome IS kabel-internet. Dus dat had je zelf al bedacht.

Bijdrager
    reneo
    ”appelonia”
    ”reneo”

Zonder meer de duurste aanbevelen is een beetje kort door de bocht. Ik had xs4all en telefoon van KPN. Werkte perfect en kostte me 100 euro per maand. Ik heb nu internet en telefoon van orange. Werkt ook perfect maar m’n internetsnelheid is verdubbeld en de kosten gehalveerd. Dat is dus 12×50 = een 20 inch cinema-display verdiend dit jaar.

Dat de beste ook één van de duurdere is, lijkt mij logisch. Overigens had ik ook telefoon van kpn, de wel bekende koppelverkoop die je op hoge kosten jaagt, maar je hebt tegenwoordig xs4all only. Mag je alles wat je van kpn hebt opzeggen en kan je bellen via voip van xs4all. De voipmodem kreeg ik gratis en omdat ik niet meer via kpn ga, ging de snelheid ook nog een flink stuk omhoog… nu betaal ik dus nog maar €39,-! Zo zie je maar dat kpn het duurder maakte dan nodig was.

Bijdrager
    Mek

Een update: ik heb een Draytek 2700G besteld voor 120,- Na wat wikken en wegen kwam ik erachter dat als ik ook draadloos wilde hebben en meerdere computers aan wil sluiten op de modem die athome aanbied, ik toch nog weer extra spullen moet kopen (hub of switch of zo)

Ik hoop dat als ik vandaag of morgen het apparaat aangesloten heb, dat alles naadloos werkt. Dus dat ik tegelijkertijd op mijn Powermac G5, Macpro en Powerbook G4 kan internetten…:P

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.