16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Pharris

MacPro 3.1 als thuisserver (archief)

Met een gezin van 4 heb ik aardig wat data die opgeslagen moet worden. Per gezinslid hebben we een iCloud-opslag van 50 GB, dus voor alledaags gebruik meer dan genoeg. Een Time Capsule van 2 TB verzorgt de backups van 3 Mac Book Pro’s en een MacMini. Ook dit is geen probleem.

Voor de opslag op langere termijn heb ik tot nu toe losse, externe schijven gebruikt. Maar na een paar jaar is bijvoorbeeld het foto-archief zo groot geworden uitbreiding noodzakelijk is geworden.

Ik overweeg nu om via Marktplaats een oude MacPro 3.1 van rond de 200 euro te kopen en deze als thuisserver te gaan gebruiken. Het lijkt mij ideaal omdat ik op deze manier nog steeds met een compleet Apple ecosysteem zit, ik de 4 interne bays op een vrij simple manier optimaal in kan richten en ik op deze manier qua kosten hetzelfde kwijt ben als wanneer ik een statische NAS zou kopen.

Het is dus niet de bedoeling dat er vanaf deze machine gewerkt wordt. Grafische prestaties zijn niet relevant omdat hij via Schermdeling benaderd zal worden.

Zie ik iets over het hoofd waar ik geen rekening mee hou?

• Dit onderwerp is gewijzigd 4 weken geleden door Pharris.
    Bijdrager
    TheBigZ

Ik zou geen Mac Pro kiezen, maar een 4 bay Synology NAS met 4 schijven erin. Dit systeem werkt prima samen in het Apple Ecosysteem.

Bijdrager
    Pharris

Voor die prijs is de lol er wat mij betreft snel af.

Ik ben bang dat ik zó gefixeerd ben op de voordelen, dat ik de nadelen niet zie. Vandaar dat ik het balletje hier op gooi…

Bijdrager
    TheBigZ

Moet het per se een Mac Pro (energieverslinder) zijn? Een mac mini voor €200 met wat extra extra opslag kan ook.

Bijdrager
    Shmoo

Cloud Opslag: Archief (cold storage) 1 TB per maand. Dit is ideaal voor archieven in op te slaan. Backups en bestanden die je vooral veilig wilt wegzetten en bijna nooit aangeraakt worden.  De prijs is exclusief bewerkingen die je p/maand uitvoert zoals uploaden en downloaden.

Als nieuwe klant van een Cloud Platform (Google, Microsoft, Amazon …. whatever) krijg je vaak een introductiekrediet om alles goed uit te kunnen proberen. Bij Google is dat volgens mij 280,- dat een jaar geldig blijft.

Bijdrager
    Pharris

Ik wil juist van die losse externe schijven af. Vanwege de 4 bays die intern schijven kunnen herbergen, lijkt me een Pro de meest ideale oplossing.

Een cloud-abonnement ben ik niet zo happig op, zeker niet als het gaat om een foto-archief (denk aan baby,- trouw- en vakantiefoto’s). Daarnaast is er natuurlijk het kostenplaatje. Voor nog geen 300 euro kan ik een MacPro kopen. Harde schijven heb ik al, die hoef ik er dus alleen maar in te zetten. Eventuele uitbreidingen aan de MacPro maakt een totaalbedrag van 400 euro, maar ik wil eerst kijken of dit nodig is. Ik weet namelijk van mijzelf dat ik snel geneigd ben om gelijk voor de max te gaan. Het is nu een eenmalige uitgaven, een cloud-abonnement is na 4 maanden al duurder dan een eigen server.

Laat ik de vraag daarom anders stellen: wat zijn de nadelen van een (oude) MacPro als thuisserver (mits de machine natuurlijk normaal functioneert)?

Bijdrager
    Shmoo

Je gedachtegang is verkeerd. Je koop geen machine van 300,- je koopt een machine waar iemand 300,- voor vraagt omdat er veel knuffel-restwaarde aan dit soort producten hangt.  Dat is heel iets anders.  Die machine kost normaal 9,- om hem te laten recyclen, dat is de officiële waarde van zo’n machine.

Bijdrager
    TheBigZ

Pharris op 7 maart 2020 om 12:54
    Laat ik de vraag daarom anders stellen: wat zijn de nadelen van een (oude) MacPro als thuisserver (mits de machine natuurlijk normaal functioneert)?

Als jij nu al weet dat je per se een Mac Pro wilt hebben, is het simpel. Koop dat ding gewoon.

Je zou je daarentegen ook af kunnen vragen wat de voordelen van een kant-en-klaar, up-to-date NAS systeem zijn.

https://www.synology.com/nl-nl/dsm

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Zie ik iets over het hoofd waar ik geen rekening mee hou?

Misschien het energieverbruik? Weet niet welk type je op het oog hebt, maar stel dat ie 200 Watt gebruikt:

Dat is dan 24×200/1000x365x €0,22 (de prijs per Kwh)

Dan kom je op €385 per jaar. Daar kan je heel wat clouddiensten voor inkopen. Of een NAS kopen met een laag energieverbruik…

Bijdrager
    Johan

Als je toch al op marktplaats aan het zoeken bent zoek dan eens naar een gebruikte nas QNAP 419 of zo (ik heb er net 1 voor 100 euro verkocht) die zou voor jouw doel prima kunnen functioneren en is zoals al eerder gezegd heel wat energie vriendelijker

Bijdrager
    Mela

Welke optie je ook gaat kiezen, denk er ook even aan dat je je data beter beschermt met Raid.

Aangezien je zelf al aangaf 4 schijven te willen gebruiken, heb je de optie om 2 mirror sets van 2 schijven te maken. Dit gaat weliswaar ten koste van de totale opslag capaciteit, maar bij uitval van een schijf is je data niet verloren of beschadigd.

Voordeel van een Nas is dat de meeste een hot-swap optie hebben voor de schijven en, zoals eerder aangegeven, flink minder stroomverbruik per jaar hebben. Ter vergelijking gebruikt bijvoorbeeld een Qnap TS-228A instap NAS tussen de 10 en 15 watt per uur.

Bijdrager
    KarelWillem

Pharris op 7 maart 2020 om 12:54
    …Een cloud-abonnement ben ik niet zo happig op, zeker niet als het gaat om een foto-archief (denk aan baby,- trouw- en vakantiefoto’s). ..

Juist de keus om dat (alleen) lokaal te gaan bewaren en backuppen zou je niet zo happig op moeten zijn.

Mijn MacPro 3.1 hangt vol met schijven, waar diverse backups op draaien.

Maar alles wat me echt dierbaar is, staat OOK in diverse cloud-systemen (meer dan één).

Diefstal, brand of system-failure zal me niet heel snel in paniek brengen op die manier.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    Pharris

Hi KW,
    Ik ben niet van plan om alles alleen lokaal op te gaan slaan, nee zeg! Naast een externe backup in huis heb ik altijd een backup buitenshuis staan. En ik zie nu dat ik tijdens het typen van mijn bericht twee zinnen zó heb samengevoegd dat ik precies het tegenovergestelde zeg van wat ik bedoelde:

Een cloud-abonnement ben ik niet zo happig op, BEHALVE als het gaat om een foto-archief…  🤪

Bijdrager
    KarelWillem

Duidelijk.

Bijdrager
    MrBelloNLD

Op zich meestal stabiele apparaten, inderdaad beetje stroomvreter, max (officieel dan) mac os 10.11

Met server.app goed in te stellen, afp toegang perfect, kan jaren zonder herstart doorrammelen;-)

Bijdrager
    iDEOwen

Ik zou net zoals velen al aangeven een 4-bay (of meer) NAS kopen. En die zijn via Marktplaats ook prima te doen qua prijs, ik had er laatst ook nog een paar verkocht voor 50 euro. Ook qua schijfredundantie zit je daarmee beter. De Mac Pro heeft standaard geen RAID card, dus als je zo’n model hebt dan heb je alleen een mogelijkheid qua redundantie dat je maar de helft van de capaciteit beschikbaar hebt, terwijl je met een NAS RAID 5 kan gebruiken, en daarbij maar 25% van de capaciteit verliest en toch een schijfuitval kan hebben.

Het stroomgebruik, en het ‘gebruiksgemak’ (is immers alleen gemaakt om als basisfunctie centraal opslag te leveren) van een goede NAS heeft echt de meeste voordelen.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door iDEOwen.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.