23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    bep-mac

MacPro 2,8 of 3,0 ghz ??

Heee ik heb een offerte laten maken voor een nieuwe MacPro 8 core…. nu kan ik kiezen voor 2,8 Ghz of voor meerprijs 3,0 ghz. Ik ga de comp gebruiken voor fotobew. Photoshop / Lightroom en HDV video bew. Final Cut. Wat is jullie advies… meerprijs is aanzienlijk maar niet onoverkomelijk

GR BM

Moderator
    unSOUND

Lekker de 2.8 pakken en van het prijsverschil je RAM banken vol zetten en een tweede HD plaatsen. ( Wel apart kopen, niet bij Apple dus )

De processor wordt maar zelden voor de volle 100% benut, dus die extra 0.2 GHz zal vrijwel zeker nooit gebruikt worden. RAM daarentegen is belangrijk als je 8 cores hebt, zeker bij renderwerk presteren de cores het best als alle banken gevuld zijn. En een tweede HD is handig voor scratch-schijf voor de diverse programma’s.

[size=9:30c95bb283]( En als je wilt kun je hem tijdens zware rendertaken nog opvoeren ook. Mijn 2.8 versie draait heel stabiel op 3.2 GHz. )[/size:30c95bb283]

Bijdrager
    bep-mac

ja dat had ik begrepen… ik heb een offerte van the future store in utrecht, zijn wel erg wijze gasten…. zij gaven aan dat 32 gB max is maar 20 echt al vol. voor mijn gebruik… kost ook nog behoorlijk wat dat geheugen… 2x 8GB is al gauw €1000,00!!!

bedoel je dat het het beste is alle sloten gevuld te hebben ? Zal eens vragen of ze daar aan hebben gedacht..

Thanx voor de tips!

Moderator
    unSOUND

Veel Ran = Goed
    Alle banken gevuld = Beter
    Alle banken gevuld met identieke modules = Best

Qua doorvoer presteert RAM het best als alle modules exact gelijk zijn. 8 identieke modules van 2 GB presteren beter dan 20 GB die opgebouwd is uit 2 GB en 4 GB modules, ondanks het feit dat het iets minder is.

”bep-mac”

2x 8GB is al gauw €1000,00!!!

8 x 2 GB is daarentegen 525 Dollar… :wink:
    http://eshop.macsales.com/shop/memory/Mac-Pro-Memory

Bijdrager
    MacBinky
    ”bep-mac”

2x 8GB is al gauw €1000,00!!!

Voor 300€ meer heb je bij prowarehouse 32 GB , ik weet niet wat er in de offerte nog meer staat maar misschien
    moet je maar eens een macpro zelf samenstellen bij hun op de site en dan kijken of er
    niet meer te verdienen valt.

http://www.prowarehouse.nl/partners/index.php?main_page=product_info&cPath=2_7&products_id=512

suc6 met je aankoop

Bijdrager
    snipper

Photoshop gebruikt maar max. 3 GB, is ook wel interessant om te weten in dit kader. Als je veel met grote bestanden werkt, is het soms interessanter er een tweede of derde harde schijf bij de schuiven en ‘m als een striped RAID te gebruiken. En goedkoper dan nog meer GB RAM in je Mac te stapelen.

Kosten zijn minimaal (tweede harde schijf koop je weer niet bij Apple, wel hetzelfde type gebruiken net als bij RAM) en bestanden lezen en schrijven gaat 2x zo snel.

Ik heb zelf de 2008 Mac Pro met 8 GB en zelfs dat wordt niet volledig gebruikt door Photoshop. Verder heb ik een striped RAID van 3 schijven en de 4e gebruik ik als TimeMache schijf.

Moderator
    unSOUND
    ”snipper”

Photoshop gebruikt maar max. 3 GB, is ook wel interessant om te weten in dit kader

Als je meer dan 4 GB hebt, schakelt Photoshop het gebruik van scratch schijven uit en gebruikt het het extra Ram als scratch-ruimte. Meer RAM heeft dus wel degelijk voordeel, ook bij Photoshop.

Bijdrager
    bep-mac

Bedankt voor de tips… ik ga zal de offerte wel effe in een reactie erin zetten. Wie wil reageren mag dat doen (graag zelfs) Dat scheelt wel zeg met die GB… ik ga even bij proware kijken….

m.b.t de extra raids.. ze hebben geloof ik G-tech 1TB riads geadviseerd..zal ik ook wel in de reactie zetten.

GR BM

Bijdrager
    snipper

Als ik zeg wat je al weet moet je me maar negeren, maar je kan RAID 0 ook gebruiken zonder externe harde schijven. In je Mac Pro kun je namelijk 4 harde schijven kwijt. Dat is een van de redenen dat een Mac Pro duurder is. Je kan ze er heel eenvoudig en snel in zetten of uit halen. Geen externe kastjes nodig, geen kabels waar je over kunt struikelen..

Tenzij je een speciale ‘hardware-matige’ RAID wil, waarvoor je een aparte, extra kaart in je Mac nodig hebt, echter dit is alleen zinvol voor extreme situaties, meestal volstaat de ‘softwarematige’ RAID.

Externe HD’s zijn alleen handig als je je HD’s ’s avonds mee naar huis wil nemen of zo.

Bijdrager
    bep-mac

Dit krijg ik aangeboden; prijzen zijn excl. BTW

1 Apple Mac Pro 8-core 2.8 (2GB 320GB Sd ATI 2600XT)
    € 2365,00
    1 Apple Cinema (23inch)
    € 825,00
    2 Kingston 8GB Dimm Kit (800mhz FBDIMM Macpro 2008)
    € 990,00
    3 Seagate Barracuda [email protected] 1TB (S-ATA 7200 32 MB)
    € 810,00
    2 G-Tech G-RAID2 1000GB (firewire)
    € 700,00
    1 G-Tech PCle Card (2xFW800 1x FW400)
    € 130,00

incl. 1 jaar tel. support +onderhoud

Let op!! Alles excl. BTW !!!!!

Bijdrager
    snipper

Tja, je kan natuurlijk altijd eens kijken wat de laagste prijzen die je voor de losse delen betaalt zijn op Tweakers’ Pricewatch. Een jaar garantie is wettelijk verplicht in Nederland dus wat dat betreft maakt het niet uit.

De Kingston kit.. ik neem aan dat daarmee 2 kits van elk 2 stuks van 4 GB bedoeld worden, aangezien ik op Tweakers niet eens 8 GB Kingston FBDIMMs zie en een setje van 2x 4 GB daar 477 euro kost. Let op dat je de juiste variant hebt als je ze vergelijkt, dus ICC, PC2-6400 etc. Nog beter/makkelijker: Vraag je leverancier vooraf even of ze geschikt zijn voor de Mac Pro 2008.

Volgens tweakers is 8 Gig dus ook voor 954 te koop. Lijkt niet echt de moeite ten opzichte van de offerte van 990, nog geen 4% verschil? Maar let wel: Tweakesr prijzen zijn inclusief BTW. Ex btw kosten ze dus zo’n 802 euro. Dan scheelt het dus ineens bijna 20%.

Zulke losse onderdelen zoals geheugen kun je natuurlijk gewoon kopen waar het je uitkomt, er zelf in zetten en het verschil van 190 euro in je zak steken. Best kans namelijk dat je leverancier het zelf niet eens goedkoper kan inkopen.

Ik heb niet eens gekeken naar de prijzen van de Apple ‘onderdelen’ maar die kun je nooit veel goedkoper krijgen dan in de Apple Store, zit weinig marge op voor dealers. Voordeel van kopen via internet is dat je het altijd zonder opgaaf van redenen binnen een week (of tien dagen?) mag terugsturen – dus ook bij Apple, al zitten ze in Ierland. Wel zo prettig als je dode pixels in je scherm hebt, want Apple dealers willen hem daarop pas ruilen bij bepaalde minimum hoeveelheden dode pixels.

ALS je bij de Apple Store iets ‘serieus’ bestelt zoals een Mac Pro, moet je even vragen of er nog ‘wat af kan’. Krijg je altijd wel keuze uit een scherp geprijsde aanbieding, scanner bij een printer ofzo, of 80 euro korting.

Bijdrager
    snipper

Nou vooruit, nog eentje dan: De genoemde Seagate schijven met die specs kosten volgens Pricewatch elders per drie 570 euro inclusief btw en verzenden. Reken zelf maar uit wat het verschil is.

Let wel, als je extern wil gebruiken zal je er nog een behuizing voor moeten kopen, kan je ook weer zo gek maken als je zelf wil.

Persoonlijk zie ik niet in waarom je die schijven extern zou zetten als ze perfect passen in de kant-en-klare sleuven hiervoor in je nagelnieuwe Mac Pro. Heb je heel die G-Tech PCle Card niet nodig, scheelt ook weer 130 euro.

Bijdrager
    bep-mac

Die verschillen zijn toch wel aanzienlijk… maar met tel. ondersteuning bedoelen ze meer als garantie hoor… b.v. software ondersteuning.. (Final Cut) of als er iets is met OS waar je niet uit komt… dat heb ik natuurlijk nit bij een online bestelling… aan de andere kant.. ik heb jullie weer! :lol: :lol:

Ik zal toch wel even navragen waar het verschil in zit..

…. dus die Seagate schijven gaan in m`n Mac Pro ? En dat is dan samen 1 TB of verdeeld over 3 voor optimale veiliheid en snelheid ?

GR BM

Bijdrager
    bep-mac

ik bedoel 3x 1 TB of samen 1 TB… die ruimte is wel nodig want ik heb vaak lange projecten die tegeelijkertijd lopen en dus op de interne HD staan… die loopt nu telkesn vol..

BM

Bijdrager
    snipper

Ik weet niet of je je populair maakt door bij ze aan te komen met een scherpere prijs ;)

Wat die RAID betreft: Je kan allerlei combinaties maken, maar als je met video gaat werken wil je vooral snelheid, dus ik zou denken dat het een striped raid oftewel een raid nul wordt waarbij de data over de drie schijven uitgesplitst wordt.

Of dat er twee schijven samen de data verdelen en de derde dient als ‘parity’, dus in feite backup. Dat is een ander raid nummer. Want bij raid 0 heb je wel: Als één schijf crasht heb je ook niets meer aan de data op de andere.

dus bij striped zou ik wel een time machine schijf gebruiken.

Bijdrager
    bep-mac

Tja ik heb een keurig antwoord gekregen dat het geheugen goedkoper was dan dat van Apple (dat zij natuurlijk niet instaan voor wat concurrenten doen) en dat w.b.t. de Seagate zij de ES versie verkopen met 5 jaar garantie en gratis service voor het proberen te herstellen van data als ie toch crashed….

Volgens mij was echter de tweakers prijs ook op basis van de ES…. dus ik heb wel even die link doorgemaild met de vraag of het verschil (ruim € 350,00) puur zit in installatie en service…? En of er niet nog iets met de die prijs kan worden gedaan. Ik koop de app. graag daar omdat ze gewoon altijd klaar staan als je belt… maar dat betekend niet dat ze niet hoeven “te lopen voor hun geld!” :lol:

Anyway bedankt voor je uitleg over de raids… Ik wacht wel af of ze er nog iets mee kunnen of dat ze inmiddels echt van me balen :? :? `t gaat toch om veel geld…

GRBM

Bijdrager
    snipper

Tja, wij zijn waarschijnlijk het lastigste type klanten maar anderzijds moet ik ook gewoon behoorlijk werken voor m’n geld. Je hebt gelijk dat service ook wat waard is hoor, en niet te vergeten de snelheid ervan.

Anderzijds wordt er ook wel eens een beetje misbruik gemaakt van de angst voor het onbekende van consumenten. RAID klinkt al gauw ingewikkeld.. de buurman heeft er ook geen verstand van.. op internet staat wel uitleg maar deels in het Engels..

Ik wilde in m’n vorige Mac (2x 2.5 G5), toen ik die 4 jaar geleden kocht, ook de tweede ‘drive bay’ gebruiken. Je begint dan toch met een compleet lege computer dus wat kan er gebeuren qua dataverlies? Je opent de zijkant, draait het grendeltje opzij en je schuift er een harde schijf in.. Ingewikkelder was het niet! Ik probeerde het gewoon eens uit. Daarna vanaf de installatie-DVD met Schijfhulpprogramma aangeklikt dat ik ze als RAID 0 wilde gebruiken. Daarna kan je gewoon installeren alsof het één (supersnelle) schijf is.

Toen ik begin dit jaar een eight-core Mac Pro kocht heb ik hetzelfde weer gedaan, maar nu met een RAID 0 van 3 harde schijven. Meer omdat ik maximaal schijfruimte wilde dan dat die 3e nou zoveel extra snelheid geeft. De 4e drive bay wordt ook gebruikt voor een ‘Time Machine’ schijf. Want (ik kan hier niet genoeg op hameren) hoewel ik het zelf nog niet nodig heb gehad, ALLE harde schijven gaan gewoon een keer kapot en niemand weet precies wanneer.

Bijdrager
    bep-mac

Ja op dat gevaar van de harde schijven is mij ook gewezen… ik heb hier een G-raid 1 TB extern liggen die m`n fotografie van 2 jaar bevat… wat kan ik doen om het risico te verkleinen ? Regelmatig later draaien en overschrijven naar een andere ? Ik heb gelukkig van alles ook DVD`s in een brandvrije kluis… maar die gaan ook maar 5-8 jaar mee niet ?

In ieder geval ik heb er toch wat geld van afgekregen, niet veel maar een euro of 150 toch wel!

IK ben tevreden, belangrijk is de service voor mij… Gr en bedankt voor de info!

Bijdrager
    snipper

Laat het afhangen van hoe belangrijk je data voor je is. Een harde schijf kan het in principe elk moment begeven, daarom vind ik het niet meer dan normaal dat je een dagelijks een backup schijf mee laat lopen, Time Machine is daar perfect voor.

Voor echt belangrijke dingen, zoals misschien je familiefoto’s geldt: je Mac kan gestolen worden bij een inbraak of bij een brand of blikseminslag verwoest worden. Dan heb je niets aan een backup harde schijf omdat die ook weg is. Maak daarom van echt belangrijke data een kopie die je elders bewaard. DVD’s zijn prima daarvoor, zeker als ze donker bewaard worden. Andere optie is een ‘offsite backup’ zoals Mozy. Je betaalt een paar dollar per maand en in ruil daarvoor maak je (langzaam maar zeker) een backup op hun servers.

Wat betreft het beperkte leven van media.. Ik ben zoals veel mensen begonnen met floppy disks. Nog Magnetic Optical Disks gebruikt. Toen ik een eenmaal CDROM brander had, tien jaar geleden, heb ik al m’n floppies overgezet op CDROM. Kostte je maar één CD – die waren nog redelijk duur toen. Een paar jaar geleden heb ik alles wat op CD stond op DVD gezet, toen ik merkte dat een CD onleesbaar geworden was. Gelukkig viel het mee, maar ik vind het een goede gewoonte: Binnenkort zet ik een blu-ray brander in m’n Mac Pro en zet ik alle DVD’s over op blu-ray.

Voordeel is dat je je data dan altijd twee keer hebt. De oude CD’s bewaar ik elders.

Bijdrager
    stijn23