12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Psmiles

MacPro 2013 inruilen voor MacMini met M1??

Die M1 lijkt een hele grote stap voorwaarts. Hoe lang zal het duren voor de nieuwe MacMini de MacPro 2013 (6 cores) in heeft gehaald?

Bijdrager
    Vilscon

Ligt eraan op welk vlak. Op CPU vlak volgens de benchmark heeft ‘ie zelfs al de 2013 12-core ingehaald. Kijk de benchmark in het OMT artikel maar.

Apple Silicon M1 Chip in MacBook Air werkt beter dan een MacBook Pro

Bijdrager
    Psmiles

OK. maar kun je een Air vergelijken met een Mini?

Bijdrager
    Vilscon

<p class=”cite”>Psmiles op 12 november 2020 om 18:00</p>
    OK. maar kun je een Air vergelijken met een Mini?

Jazeker. Zelfde chip, zal dus vergelijkbare scores hebben.

Vooralsnog is het de vraag hoe deze zich verhoudt op grafisch vlak, want dat is nog redelijk onbekend.

Bijdrager
    McWouter

Dit draadje ga ik volgen, hier exact dezelfde vraag. Nu een 6-core MacPro met flinke lading geheugen. Nog prima tevreden mee en serieus fijn mee gewerkt, al is de GPU niet meer helemaal van deze tijd en heeft Apple achteraf de belofte van upgradebaarheid niet waargemaakt.

Als de real-life tests en benchmarks van de nieuwe Mac Mini net zo indrukwekkend zijn als de cijfers die we nu zien, dan denk ik twee dingen:

– shit, daar gaat de tweedehands waarde van m’n Mac Pro (die schurkt tweedehands nu nog rond de prijs van twee nieuwe M1 Mac Mini’s.. vraag is of dat zo blijft..)

– wat the flip kan Apple over een jaar of twee met deze architectuur! Een Mac Mini Pro met serieuze GPU zou dan echt geweldig zijn

Bijdrager
    Vilscon

Allereerst: wacht op z’n minst op een second opinion, maar hier mijn mening:

Een Mac Pro kan je niet volledig vergelijken met een Mac mini. De grafische kaart kan van een heel ander kaliber zijn, dan in de Mac mini. Daarnaast is het RAM geheugen ook niet hetzelfde. De nieuwe mini heeft sneller geheugen, maar de Mac Pro waarschijnlijk meer, dus kan grotere taken aan. Daarnaast kan je een 2×4-Core niet vergelijken met een 12-core, vind ik persoonlijk. Wel met de 6-core Mac Pro. Meer cores (threads) betekent ook meer gelijktijdige taken. Om die redenen zegt een benchmark ook niet alles. Een auto die 400 km/h kan, hoeft niet de Formule1 te winnen van een wagen die maximaal 300km/h kan. Over een langere periode aan tijd, kunnen andere dingen de bottleneck vormen. Zo vermoed ik dat ook het geval zal zijn bij de fanless MacBook Air, t.o.v. de Pro.

Daarnaast vermoed ik dat het ventilatiesysteem van de Mac Pro beter is, dan de Mac mini en heeft de Mac Pro ook een nostalgie factor.

Wat dit gaat doen voor de restwaarde, geen idee. Afhankelijk van wat je nu met de Mac Pro doet (en gezien de aankoop van een Mac Pro, denk ik meer dan Facebook en YouTube), kan je de afweging maken om een Mac mini te kopen of nog een jaar met de Mac Pro te doen. Wacht vooral de reviews van de komende twee weken af, als het product de markt op gaat.

Nog een ander puntje: Apple klust al meer dan een decennia lang aan haar eigen processoren. De nieuwe M1 is, simpel gezegd, een XL-variant van die in de iPhone en iPad. Vandaar dat de apps straks ook heen en weer kunnen. Betekent niet dat het bijzonder is wat ze gedaan hebben, maar het is niet het werk van enkel de afgelopen 6 maanden. Je kan wél de andere kant op kijken: Wat gaat dit bieden voor de iMac (pro), 16″ pro en eventueel de Mac Pro? Van wat ik gelezen heb, zit de ARM architectuur qua RAM geheugen redelijk tegen een limiet. De 1500GB Ram in de huidige Mac Pro, zelfs een derde daarvan, valt bij lange na nog niet te realiseren op de ARM architectuur die Apple nu heeft. Dergelijke limitaties, alsmede om eerste publiekelijk te testen, zijn (vermoedelijk) de redenen dat Apple eerst met de instap-producten is begonnen en de pro-lijn straks pas updatet met een M1,5/M2 processor.

Bijdrager
    McWouter

@ Vilscon: dank voor je reactie! Ik ga ook absoluut niet nu al inruilen. Zeker niet in de winter, want mijn 130 watt (idle..) MacPro is een geweldige kachel op het zoldertje :-).

Bijdrager
    Psmiles

@Vilscon Goede analyse, ook dank van mij.

Ja, het wordt goed in de gaten houden hoe de mini wordt geupgrade.

@McWouter
    Tja, de belofte van Aplle is niet uitgekomen met de MacPro 2013. Daar ben ik ook teleurgesteld over.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 6 dagen geleden door Psmiles.
    Bijdrager
    KR1275

Ik hoop het volgende maand te kunnen ervaren.

Ik heb een 6-core Mac Pro 6.1 met 1 TB Samsung 970 Plus SSD, 32 GB RAM en 2 x D500.

Ik vervang mijn MBP 2014 door de instapversie MBP M1.

Nog even op zoek naar 32-bit vervangers. Ik gebruik Photoshop CS6 bijna dagelijks en dat werkt perfect op mijn Mac Pro met Mojave. Maar niet meer op een M1 met Big Sur.

Met studerende kinderen wordt de MBP een stuk aantrekkelijker, vooral met de pro software-bundle. Jammer dat Apple geen Photoshop-equivalent in huis heeft.

Ik verwacht dat Apple volgend jaar de mini met Intel processor vervangt door een M1X oid. Als die betaalbaar is met fatsoenlijke ssd-opslagprijzen, gaan we de Mac Pro maar eens vervangen. Prullenbak staat mooi, maar mini is kleiner..

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 6 dagen geleden door KR1275.
    Bijdrager
    MacPro 5.1

Tja, heb nu een MacPro 5.1 12 core en een NEC 30 inch monitor. De nieuwe Mac Mini zou een optie kunnen zijn maar is ie sneller dan mijn huidige MP? Het enige ”zware” programma dat ik draai is FCPX voor montage 4k filmpjes. Alhoewel een Mac Pro 2013 ook wel op mijn lijstje staat/stond…

Bijdrager
    Vilscon

<p class=”cite”>MacPro 5.1 op 13 november 2020 om 13:13</p>
    Tja, heb nu een MacPro 5.1 12 core en een NEC 30 inch monitor. De nieuwe Mac Mini zou een optie kunnen zijn maar is ie sneller dan mijn huidige MP? Het enige ”zware” programma dat ik draai is FCPX voor montage 4k filmpjes. Alhoewel een Mac Pro 2013 ook wel op mijn lijstje staat/stond…

Welke videokaart(en) heb je in je MP5.1? Vooralsnog geen expert, maar als het nog steeds het model uit 2009 is, onveranderd, dan denk ik eigenlijk dat de Mac mini het wel gaat winnen van je Mac Pro. De GPU-performance van de Mac mini is aanzienlijk verbeterd.

Bijdrager
    MacPro 5.1

<p class=”cite”>Vilscon op 13 november 2020 om 13:24</p>

<p class=”cite”>MacPro 5.1 op 13 november 2020 om 13:13</p>

Welke videokaart(en) heb je in je MP5.1? Vooralsnog geen expert, maar als het nog steeds het model uit 2009 is, onveranderd, dan denk ik eigenlijk dat de Mac mini het wel gaat winnen van je Mac Pro. De GPU-performance van de Mac mini is aanzienlijk verbeterd.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.