30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 424)
  • Q:
    Bijdrager
    LEXY

MacOSX.nl problemen, wat te doen?!

Ik denk dat ik niet alleen sta als ik zeg dat het geduld opraakt mbt tot alle technische problemen rond MacOSX.nl.
    We kennen ze allemaal: traagheid, errors en nu weer email notificatie op tilt.
    Eerder speelde ik al met de gedachte van een boycot, om wat pressie uit te oefenen op het beheer. Maar een negatieve dwingende houding is passief, niet aardig en nonproductief.
    Ik stel twee vragen:

1. Wat is er nodig om de site en het forum weer als een speer te laten lopen?
    2. Wat kunnen wij leden doen om te helpen dit doel te bereiken?

Gooi open die boel
    en laten we de koppen en misschien de portefullies bij elkaar steken. :finderoud: :love:

[size=20:09c268300a]MacOSX.nl, LET’S GET IT ON!!![/size:09c268300a] :apple: :apple: :apple:

Bijdrager
    Oppie

Deja vu…:?

Bijdrager
    sypie

Lexy,

Ondanks het feit dat ik moderator ben, ik ben het helemaal met je eens. Het punt is dat je niet de enige bent die het misschien spuugzat is. Zelfs achter de schermen, topics waar alleen beheerders en moderators mogen komen, is daar in het verleden al diverse malen over gesproken. Tot nu toe is er weinig vooruitgang geboekt op dit forum, jammer voor ons allemaal. Ik kan er zoveel over zeggen maar volgens mij is het allemaal al gezegd.

Enige wat ik je kan aanraden is: Zoek wat punten op uit de geschiedenis (in het onderdeel algemeen staat nog genoeg) en stuur dit richting de beheerders, het zijn er 3 als ik mij niet vergis.

De storing over wat er nu gaande is met het plaatsen van berichten en mail heb ik in het beheerderstopic neergezet, gisteren al, maar nog geen reactie of verbetering. Er is dus wel een notitie van gemaakt, het is alleen aan de heren om daar iets aan te doen.

Bijdrager
    pinkie

Ja, och, wat zal ik zeggen? Mijn probleem is dat dit nog steeds het forum is waar ik het meest plezier heb. Veel technische ondersteuning, veel mensen die bereid zijn te helpen, ook heel veel mensen die bereid zijn een ander af te zeiken en op de zoekfuctie te wijzen of slotjes op topics te gooien die meer dan de moeite waard zijn om open te blijven. Maar toch kom ik telkens weer terug, ook ondanks de technische tekortkomingen. Er is domweg geen alternatief dat hetzelfde amusementsniveau heeft. Ik neem dus de problemen zoals ze komen en af en toe spui ik mijn gal eens, niet dat dat veel helpt maar dan ben ik het zelf even kwijt.

Oplossingen:
    1. Een aantal mensen die er actief mee aan de slag willen en een hele dikke huid hebben.
    2. Blijven komen en blijvend feedback geven en kritisch zijn, met name ten opzichte van die mensen die menen dat ze het alleenrecht op MacOSX.nl hebben.

Zonder bezoekers geen forum. PUNT

Bijdrager
    MacbookTo

Wat mij ergert is dat ik mij bijna altijd opnieuw aan moet melden en als ik een e-mail krijg dat er een bericht voor me is, ik het bericht niet kan openen omdat ik dan de melding krijg dat dat onderwerp niet bestaat!
    Maar ach, waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt en elke verpleegster laat wel eens een steek vallen:wink:
    Ik vind ook dat hier veel kennis zit en daar ben ik blij mee.
    Beheerders veel sterkte met het forum en een pluim dat jullie ons toch in staat stellen onze vragen te stellen.

Bijdrager
    LEXY

Wat ik als ‘leek’ heb begrepen, is dat het vooral aan de software ligt en niet aan de hardware. We hebben al eens gedoneerd voor een Xserve, en als het de problemen oplost zou ik dat zo weer doen. Maar dan zit je volgens mij over een half jaar weer met dezelfde narigheid.
    Op het forum lees ik regelmatig als zou phpBB te zwak zijn voor een dergelijk groot forum/community.
    Misschien een idee om dit aan de mensen achter phpBB eens voor te leggen, en hun het tegendeel te laten bewijzen door een aantal van hun experts op MacOSX.nl los te laten.
    Baat het niet, dan wordt het misschien tijd om andere forum software te implementeren. Desnoods dmv een aantal betaalde IT professionals voor dit doel in te huren.
    Als zo’n migratie onmogelijk is, rest slechts MacOSX.nl versie twee. Een geheel nieuw forum vanaf de grond met nu wel de juiste software. En laat (de ouwe) MacOSX.nl gewoon als te raadplegen database bestaan, maar zonder verdere topics en reacties.

Moderator
    unSOUND
    ”LEXY”

Wat is er nodig om de site en het forum weer als een speer te laten lopen ?

Een beheer vinden dat betrokken is bij deze site, en het niet alleen als bron van inkomsten ziet, of als ooi plek om reclame te maken voor 1 of andere podcast…

”LEXY”

Wat kunnen wij leden doen om te helpen dit doel te bereiken ?

Wij leden kunnen daar weinig aan doen. Je kunt niet iemand dwingen zich ergens mee betrokken te voelen, of ergens een band mee te hebben.

”LEXY”

Op het forum lees ik regelmatig als zou phpBB te zwak zijn voor een dergelijk groot forum/community.

Da’s helaas gelul, en werd gewoon gebruikt als excuus. Er zijn forums die een aantal keer zo groot zijn als dit, en prima lopen op phpBB. Sterker nog, een van de grootste forums ter wereld loopt op phpBB. Maar een forum vergt onderhoud en tweaks, en dat moet door iemand gedaan worden. Maar Adriaan is zijn lease-Porsche aan het uitlaten, en de 3 podcast-musketiers zijn bezig met… tja… waarmee eigenlijk ?

Wat je dus nodig hebt is:

• een groep beheerders die een echte band heeft met dit forum, EN haar gebruikers.
    • een groep technici die het forum technisch onderhouden
    • een groep mods die het forum ethisch onderhouden

En de gebruikers moeten vertrouwen kunnen hebben in die 3 groepen,
    want ook dat is momenteel gewoon weg. Deels terecht, deels onterecht.

Bijdrager
    LEXY

OK unSOUND, al vind ik je toon hier en daar wat cynisch, heb je denk ik wel gelijk.
    Het is dus tijd voor het beheer om de wittebroodsweken achter zich te laten, nu uit de (pod)kast te komen en met de billen bloot te gaan…:D
    De bal ligt bij jullie mannen. Zet een levensgrote advertentie op de voorpagina voor een paar techneuten, die in eerste instantie de nodige tweaks en opschoningen aanbrengen. En daarna de boel blijvend onderhouden.

Moderator
    unSOUND

Ik schrijf het inderdaad wat cynisch, maar dat is voor een groot deel omdat het bij mij diep zit. Ik kom hier nu dik 5 jaar, en ik heb allerlei verschillende periodes mogen meemaken. Ik ben een tijd mod geweest, en toen merkten we al dat eigenlijk heel veel mensen het beste met dit forum voorhadden, behalve de beheerders zelf…

Er lopen hier heel veel leden rond die heel veel zouden kunnen betekenen voor dit forum, en er zijn mensen met heel veel goede ideeen, zowel voor voor- als achter de schermen. Helaas hebben al die mensen en ideeen 1 ding nodig: Een beheer wat wil luisteren…

Het is dus van groot belang dat OF de beheerders meer tijd gaan steken in het forum, OF dat ze mensen aanstellen als brug tussen hun en de gebruikers…. een groep mensen die een goede band heeft met de gebruikers, weet wat er speelt, en eventueel zelfs het forum kan aanpassen waar nodig… want nu is het zo dat als er een technisch probleem is, het soms een week kan duren eer 1 van de beheerders een keertje langs komt en ziet dat er wat mis is…

Ik denk dus dat het problem niet ligt bij de forum-software, en ook niet bij de gebruikers. Want afgezien van een paar trollen hier en daar hebben we een gigantische groep gebruikers van goede wil en met veel kennis. Maar het probleem is dat leden hier ideeën melden, en er wordt niet mee gedaan. We melden problemen, en er wordt niks mee gedaan. Mods willen wat aanpassingen, maar er wordt niks mee gedaan. De mods zijn op dit moment dus het eindpunt van de lijn, maar de mods zijn vervolgens niet in staat er iets mee te doen.

Bijdrager
    Petje
    ”MacbookTo”

Wat mij ergert is dat ik mij bijna altijd opnieuw aan moet melden en als ik een e-mail krijg dat er een bericht voor me is, ik het bericht niet kan openen omdat ik dan de melding krijg dat dat onderwerp niet bestaat!

Ik denk dat dat aan jou eigen instellingen ligt, ik heb nlm helemaal geen problemen hiermee, wat in elk geval aangeeft dat dit probleem NIET bij MacosX ligt.

Bijdrager
    Marius1976

Ik sluit mij voor 100% bij unSOUND aan.

Daar wil ik dan nog een persoonlijke toevoeging bij plaatsen:

Er zijn inmiddels al heel wat alternatieven voor macosx.nl uit de grond gestampt. Maar daar mis ik (zonder uitzondering) de grote groep welwillenden zoals die hier op dit forum wel schrijven en lezen. Soms heb ik hier al voor ik met m’n ogen geknipperd heb, al een (al dan niet) zinvolle reactie op een post, en DAT is fan-tas-tisch.

Ik heb mij inmiddels neergelegd bij de gang van zaken. Ik sta er niet eens meer bij stil.

Uiteindelijk is het de community zelf die mij ergens aan bindt, en niet de beheerder(s).

Groet
    Marius

Bijdrager
    Dick de Roos

Wel problemen, aan de post van Petje te zien…..:?

Update:
    Deze post werd wel verzonden, maar ik kreeg na het verzenden het bericht:

Ran into problems sending Mail. Response: 553 sorry, that domain isn’t in my list of allowed rcpthosts (#5.7.1)

DEBUG MODE
    Line : 166
    File : smtp.php

En als je dan denkt dat het fout gaat, krijg je meerdere posts.
    Waarvan acte. :oops:

Bijdrager
    Franco Bollo

Ik denk dat dat aan jou eigen instellingen ligt, ik heb nlm helemaal geen problemen hiermee, wat in elk geval aangeeft dat dit probleem NIET bij MacosX ligt.

X3

de ironie!

Bijdrager
    J.C.

unSOUND for president!

Bijdrager
    G-Force
    ”unSOUND”
    ”LEXY”

Da’s helaas gelul, en werd gewoon gebruikt als excuus. Er zijn forums die een aantal keer zo groot zijn als dit, en prima lopen op phpBB. Sterker nog, een van de grootste forums ter wereld loopt op phpBB. Maar een forum vergt onderhoud en tweaks, en dat moet door iemand gedaan worden. Maar Adriaan is zijn lease-Porsche aan het uitlaten, en de 3 podcast-musketiers zijn bezig met… tja… waarmee eigenlijk ?

Is niet helemaal gelul hoor… het was misschien wat overdreven van mij om het te zeggen in het andere topic (iets met duitsers ofzo) maar vBulletin heeft echt zijn voordelen tegenover phpBB. phpBB draait in het begin leuk, maar wordt steeds logger en trager in tegenstelling tot vBulletin wat nauwelijks onderhoud vereist (behalve de paar maintenance taken in het admin panel). En is er een probleem, dan heb je een support van topklasse.

Natuurlijk is er ook meer inbreng van de crew nodig, maar ik blijf van mening (en ik ben zeker niet de enige) dat phpBB niet altijd even geschikt is voor de grotere websites. Ik denk dat phpBB3 een veel sterkere concurrent is voor vB, als de crew begint het forum up-to-date te houden?;)

Maar goed, uiteindelijk zal dit een eindeloze discussie worden omdat ieder zijn eigen voorkeur heeft. :mrgreen:

Inactief
    Anoniem
    ”unSOUND”

Maar Adriaan is zijn lease-Porsche aan het uitlaten, en de 3 podcast-musketiers zijn bezig met… tja… waarmee eigenlijk?

Ik vind dat unSOUND echt een carrière als schrijver van cynische literatuur moet overwegen.:P

Geblokkeerd
    Anoniem

Aan de ene kant is het logisch dat er niet altijd à la minuut gereageerd kan worden door de beheerders, maar het is natuurlijk ook logisch dat deze mensen ook hun eigen ding hebben… een baan of eigen zaak, een sociaal leven enzo.

Maar als je een forum van formaat hebt, dan is het wel zo normaal dat je dan ook zorgt dat het lekker blijft lopen. ’t Is wel een keuze die je maakt als je besluit beheerder van een forum te worden. Dat houdt meestal toch ook in dat je er wat tijd aan moet besteden en zorgt dat de problemen opgelost worden. Ik kan me herinneren dat er een post was van een van de beheerders dat MacOSX weer terug zou gaan op een Windows-Server, en dat het daarna weer als een speer moet draaien. Nu draait MacOSX over het algemeen redelijk vlot, maar zodra je op “plaats bericht” klikt, dan duurt het een eeuwigheid voor het bericht geplaatst is… als je geen foutmelding krijgt tenminste.

Het zijn (voor de bezoeker althans) allemaal van die kleine lullige dingen die ’t af en toe gewoon vervelend maken om te posten, puur omdat het allemaal niet zo lekker soepel of ‘snappy’ werkt. Dat de beheerders ’t forum willen beheren en onderhouden op hun eigen manier is hun goed recht natuurlijk. Maar als je een forum als dit goed draaiend wil houden (qua snelheid, maar ook qua bezoekersaantallen), dan zul je naar mijn mening toch wat harder moeten trekken aan de werkzaamheden hier.

Ik ben een redelijk vaste gast op meerdere fora, waaronder een paar Macfora. Maar hoe lullig ’t ook klinkt, dit is ’t enige forum waar men ogenschijnlijk weinig oog heeft voor de technische problemen die zich hier afspelen.

De afgelopen keren dat er een dergelijk draadje als dit is gestart, kregen we altijd wel een opmerking/mededeling van een beheerder dat ze er mee bezig zijn of dat ze op ’t moment wat druk zijn. Prima, maar zorg dan dat het óf gefixed wordt, óf dat er iemand is die het voor je fixed.

Bijdrager
    LEXY

Omdat er wederom geen reactie komt van het beheer, lijkt het mij onvermijdelijk om toch terug te gaan naar plan A. Bij deze:

Geblokkeerd
    Anoniem

Hmmm, dat vind ik een beetje ver gaan Lexy.
    We zijn hier altijd nog te gast… we betalen tenslotte niet voor hun diensten.

Ik ben het zéker met je eens dat er een beetje pit in de beheerders mag komen, en
    dat ze een keer wat actiever aanwezig mogen zijn. Het “excuus” dat ze druk zijn geloof
    ik direct hoor… maar ze zullen vast weten dat een Mac communitie hecht is, en dat
    als forumleden hier goed aanwezig kunnen zijn zonder dat hun werk eronder lijdt.
    Dan zou je denken dat als ze zelf een beetje Mac-gek zijn (en ik geloof echt dat ze dat
    wel zijn), dat ze toch een bepaalde betrokkenheid hebben met deze site.

Bijdrager
    LEXY

Helaas wordt dit signaal niet verder opgepikt door het beheer.

SOrry Lexy, maar dit heeft natuurlijk geen enkele zin. Je moet niet vergeten dat MacOSX.nl geheel door vrijwilligers is opgezet en wordt beheerd. Ik vind het niet netjes om je zo rellerig te gedragen en mensen onder druk proberen te zetten. Als je vindt dat je MacOSX.nl moet boycotten, zo be it, maar ga hier niet mensen ronselen voor je boycot.

Dit topic gaat op slot. Er zijn topics genoeg waar constructief over de ontwikkelingen van MacOSX.nl gediscussieerd kan worden. Ben je het niet eens met dit slotje, dan kan je me altijd PB’en.

Laatst aangepast door Koen 1980 op Do Jun 14, 2007 10:16, in totaal 1 keer bewerkt

I rest my case!!!

Moderator
    Koen van Tongeren

Lexy, je start gisterenavond dit topic en als er de volgende ochtend nog niet gereageerd is op je post door een beheerder begin je maar een boycot? Je kan ook overdrijven.
    Maar goed, even down to business. Onze server heeft het extreem zwaar te verduren gehad de afgelopen dagen. Rond de WWDC zijn onze bezoeekersaantallen minstens verdubbeld en dat kan je merken. We zijn op de hoogte van de foutmeldingen die her en der op het forum en zijn bezig de problemen op te lossen. Tot die tijd vragen we wat geduld van onze leden. Dat moet toch te doen zijn met dit mooie weer?

Geblokkeerd
    Anoniem

Koen, ik waardeer het werk wat hier gedaan wordt, en ik vind ’t ook prima toeven hier
    op ’t forum. Maar het geduld waar je om vraagt, dat was een aantal maanden (februari dacht ik)
    ook al om gevraagd. Op ten duur willen mensen natuurlijk ook gewoon wat zien, en niet
    alleen telkens moeten lezen dat er om geduld gevraagd wordt;)

Bijdrager
    AppelJuice

@ Lexy, ik geloof niet dat je drastische actie erg veel bijval zal vinden op de wijze. Probeer eerst eens een “normale” discussie op gan te brengen. Anders ben ik bang dat jij diegene bent die geboycot gaat worden en dat willen we natuurlijk ook niet.

Bijdrager
    ivan92
    ”Koen

Lexy, je start gisterenavond dit topic en als er de volgende ochtend nog niet gereageerd is op je post door een beheerder begin je maar een boycot? Je kan ook overdrijven.
    Maar goed, even down to business. Onze server heeft het extreem zwaar te verduren gehad de afgelopen dagen. Rond de WWDC zijn onze bezoeekersaantallen minstens verdubbeld en dat kan je merken. We zijn op de hoogte van de foutmeldingen die her en der op het forum en zijn bezig de problemen op te lossen. Tot die tijd vragen we wat geduld van onze leden. Dat moet toch te doen zijn met dit mooie weer?

Kan je geen indicatie geven wanneer jullie verwachten de problemen weer opgelost te hebben?

Bijdrager
    LEXY

Koen, geef dan eens antwoord op mijn vragen waarmee ik dit topic ben gestart?!

1. Wat is er nodig om de site en het forum weer als een speer te laten lopen?
    2. Wat kunnen wij leden doen om te helpen dit doel te bereiken?

Moderator
    Koen van Tongeren

Nou Joram, ik denk dat hier twee dingen door elkaar gehaald worden. Het geduld waar we inderdaad al een tijd om vragen slaat op de ontwikkelingen van een compleet nieuwe versie van MacOSX.nl. Onze eerste plannen hiervoor dateren van september 2006. Deze plannen zijn vanuit onze kant uitgewerkt en er kan dus in principe gebouwd gaan worden. Het is ons alleen nog niet gelukt een goede partij hiervoor te vinden (Voor wie het wil weten of nog tips heeft: we zoeken een kleine commerciële club die verstand heeft van V-Bulletin, Pligg, Mediawiki en CSS).
    Volgens mij was de intentie van dit topic echter om de problemen op het huidige forum opgelost te krijgen. Bij mijn weten zijn de foutmeldingen in het forum pas sinds maandag aanwezig. We vragen nog een paar dagen geduld om deze directe problemen op te lossen.

Moderator
    Koen van Tongeren

Lexy,

1. nieuwe forumsoftware. phpBB werkt gewoon niet goed meer met onze aantallen bezoekers. We hebben een keuze gemaakt voor nieuwe software die degelijker is en kan omgaan met grote groepen mensen, namelijk V-Bulletin.
    2. tijd en mankracht (van experts in de software) is nodig om het huidige forum over te zetten naar V-Bulletin. Voordat dat gelukt is hebben we geduld nodig van onze leden en constructieve bijdrages als het huidige forum kapot is, oftewel: stuur een pb’tje naar een van de beheerders met de problemen die je ondervindt of help ons met het oplossen ervan als je verstand hebt van de software.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ah ok… dat verklaart inderdaad een hoop:)
    Ik denk dat ik dan m’n excuses moet aanbieden;)

Dit forum (als PHPBB bedoel ik dan) loopt al een tijdje te hakkelen met vervelende fouten, variërend van een foutmelding bij het posten tot een minutendurend laadschermpje e.d. Het zijn ook niet altijd terugkomende foutjes, vandaar dat we/ik dacht dat er een gebrek aan aandacht aan het forum was.

Moderator
    Koen van Tongeren

No worries:-)

Overigens: ik ben er altijd vanuit gegaan dat de overload van de server de oorzaak van het probleem was, maar ik kom er nu achter dat Firefox de problemen niet heeft. Zijn er mensen die ook zo’n foutmelding krijgen naar het posten in een topic, maar GEEN Safari 3.0 draaien?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 424)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.