14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    senzor

Macosx Yosemite op usb-stick

Ik heb een bootable installatie usb-stick nodig met Yosemite erop. Kan iemand me helpen?
    Ik moet een Macosx 10.6.8 upgraden en vanwege backwardcompatibility kan het niet hoger zijn dan Yosemite.
    Omdat ik geen upgrades heb gedaan de afgelopen jaren (ik gebruik veel oude software) kan ik dit niet via de appstore doen.

Bijdrager
    senzor

Dank!

Bijdrager
    janbertwedman

Is dat legaal ?

Bijdrager
    senzor

Goede vraag. Yosemite is een gratis door Apple beschikbaar gesteld besturingssysteem. Eenieder die het eerder van de app-store heeft gedownload kan het zo weer rechtstreeks van Apple downloaden (staat op diverse plekken uitgelegd o.a. Appletips). Als je het zoals ik niet eerder hebt gedownload kun je het dus nergens vinden. Had ik dat destijds maar geweten… Vandaar deze post.

Bijdrager
    McMeller

Waarom zou je een externe bron gebruiken als Apple zelf instructies geeft voor het maken van een opstartbare stick?

https://support.apple.com/nl-nl/HT201372

Edit: ah, sorry, ik interpreteer nu je laatste bericht beter. Je hebt Yosemite niet als aankoop in je lijst.

In dat geval begrijpelijk, het is inderdaad apart dat je op geen enkele manier meer bij die download lijkt te kunnen komen.

Het lijkt mij niet legaal omdat software reproduceren zonder toestemming niet mag. Maar dat gebruik of deze manier een probleem is, dat lijkt me sterk.

Nog een edit: werkt ook in jouw geval (een Mac waar het nog niet op staat), deze link niet?

https://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftware?id=915041082&mt=12

En nog een laatste edit: het zou me ook niet verbazen dat Apple de mogelijkheid heeft je een inwissel-code te sturen om het alsnog via de Mac App Store te downloaden. Je kunt OS X Lion bijvoorbeeld ook nog in de Apple Store kopen waarna je een code krijgt die je in de Mac App Store moet inwisselen. Ik zou even 0800 0200 570 bellen en het vragen.

Bijdrager
    senzor

Dank voor je tips. Werkt helaas geen van allen.Als noodoplossing heb ik nu een macbook ge-upgrade naar Sierra (die kan ik wel downloaden). Werkt, maar helaas doet allerlei andere software het niet meer goed… Ik zal Apple eens bellen.

Bijdrager
    koen

Je kunt beter de makers van de software die het niet meer doet bellen.

Bijdrager
    Shmoo

Als hun software het niet meer doet, dan zal hun telefoon het ook wel niet meer doen. ^

Bijdrager
    senzor

Heel veel oudere software is nog heel goed te gebruiken. Ik vind het onnodig om vanwege een systeem-upgrade gedwongen te worden om voor honderden Euro’s nieuwe software aan te schaffen.

Bijdrager
    McMeller

Virtualiseren een idee?

Een versie van Parallels die gratis macOS virtualiseert staat in de App Store.

Bijdrager
    senzor

Dan nog heb ik een werkende versie van Yosemite nodig…

Bijdrager
    McMeller

Eens, maar los daarvan kan het wel een oplossing zijn om de nieuwste software te combineren met je vertrouwde pakketten.

Bijdrager
    senzor

Je tip is zeker de moeite waard om eens te onderzoeken.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.