7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    STEVEJ0BS

MacOSX installeren, alleen ik zie geen schijf…

Vandaag heb ik eindelijk Boot Camp aan de praat gekregen. Ik installeerde Windows XP op een schijf van ongeveer 6 GB. Veel te klein natuurlijk maar het was even voor de test.

Nou hardstikke leuk allemaal. Battlefield 2 draait vlekkenloos terwijl alles op medium staat. Dat terzijde.

Ik was van plan gelijk maar mijn MacOSX opnieuw te installeren. Afgelopen tijd veel mee geexperimenteerd omdat ik voor het eerst met Mac werk sinds 2 maaden. Weet nu een beetje hoe het in elkaar steekt dus wilde even met een schone lei beginnen om het zomaar te zeggen.

Ik heb de MacOSX CD in de drive gedaan, opgestart en een aantal stappen gevolgd. Op een gegeven moment vraagt het installatieprogramma een Volume te selecteren waarop MacOSX geinstalleerd moet worden. Het grootste volume werd gemarkeerd met een rood uitroepteken. Installatie daarop was niet mogelijk. Het andere geheugen was te klein.

Ik dacht dat het iets te maken had met Boot Camp/Windows XP dus heb de Windows XP schijf erin gedaan en opnieuw opgestart. Dan kom je in dat blauwe scherm met al die partities. Ik heb alle partities gewist.
    Daarna heb ik de MacOSX Cd er weer ingedaan, opgestart en stappen gevolgd. Tot mijn schrik staat er nu helemaal geen geheugen. Ik weet wel dat er een schijf geformateerd moet worden maar hoe ga ik dat doen??

Wie kan mij helpen?

Bijdrager
    STEVEJ0BS

Ik heb gezocht op dit forum maar zonder resultaat. Het gaat niet specifiek om BootCamp maar hoe ik die schijf kan formatteren om zo weer MacOSX te laten draaien.

Bijdrager
    Byron

Hmm, je had beter ff met de disk utility van de mac opstartschijf alles kunnen formateren, nu heb je waarschijnlijk alles in ntfs formaat vrij staan, en dat is een closed source ding van microsoft.. Wat je dus ff moet proberen als je dat niet gedaan hebt, de disk utility van de osx opstart schijf opstarten (staat links boven in een van de menutjes) en dan je hele schijf weer leeghalen en ff een nieuwe partitie maken die je hele schijf dekt in hfs+ oid, zodat je gewoon weer osx kan installeren..

Bijdrager
    STEVEJ0BS
    ”Byron”

Hmm, je had beter ff met de disk utility van de mac opstartschijf alles kunnen formateren, nu heb je waarschijnlijk alles in ntfs formaat vrij staan, en dat is een closed source ding van microsoft.. Wat je dus ff moet proberen als je dat niet gedaan hebt, de disk utility van de osx opstart schijf opstarten (staat links boven in een van de menutjes) en dan je hele schijf weer leeghalen en ff een nieuwe partitie maken die je hele schijf dekt in hfs+ oid, zodat je gewoon weer osx kan installeren..

Bedankt voor je hulp,

Nu ben ik dus in dat installatiescherm waar je de disk moet selecteren. Daar zie ik geen disk utility staan. Ik zie alleen schijfhulpprogramma staan. Is disk uitility toevallig schijfhulpprogramma in het Engels?

Wat moet ik doen als ik daar ben? Ik ben echt een beginner.

Alvast heel erg bedankt voor degene die mij helpt! Ben echt bang dat hij het niet meer zal doen zonder een expert.

Bijdrager
    STEVEJ0BS

Ik zie mijn schijf nu weer.

Er staat een rood uitroepteken op en er staat bij dat MacOSX niet op dit volume kan worden geinstalleerd.

Bijdrager
    STEVEJ0BS

Hij doet het weer!

Ik heb alle schijven gewist.

Bijdrager
    Byron

het is inderdaad schijfhulpprogramma, disk utility, maar goed, ik zie dat het je gelukt is:)

overigens kan het nooit kwaad zoiets hoe dan ook op te starten om te zien wat het doet.. Geen enkel programma gaat zomaar kwaadwillend iets doen (als we het over apple programmatuur hebben tenminste)

succes ermee!!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.