30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    jochems

Mac OS X HD vergroten

Hallo,

Ik heb een aantal partities gemaakt op m’n mac. Eentje voor macosx, m’n data en eentje voor de zaak. Ik werk pas enkele maanden met een mac, en om makkelijke backups te maken gebruik ik altijd deze losse datapartitie.

Nu gebruik ik Time machine, dus is zo’n losse partitie eigenlijk overbodig geworden. Maar nu komt het probleem. Ik wil deze 2 partities dus samenvoegen maar het schijfhulpprogramma staat dit op de een of andere manier niet toe…

Zie onderstaand plaatje

Het balkje tussen de Machintosch HD en de Data schijf kan niet worden verschoven dus de grote van de schijven aanpassen lijkt onmogelijk.

Wat kan ik doen om de 2 partities toch samen te voegen?

Thanks!

Bijdrager
    Hansi2124

Je moet met het bevestigen (voeg toe) van het uploaden van je Img even wachten totdat http veranderd is.

Moderator
    unSOUND

Je kunt geen partitie veranderen terwijl je er vanaf aan het werken bent. Je zult dus op moeten starten vanaf de DVD. Dan kun je de overbodige partitie wissen en de rest aan de OS X partitie toevoegen.

Dit is overigens dus één van de redenen dat het maken van partities bijna altijd afgeraden wordt. Ook het maken van een backup op die partitie heeft weinig nut, gaat de schijf kapot zijn beide partities immers weg…

Bijdrager
    Vinhelper

Maar de TS gebruikte geen Time Machine op de interne schijf, de andere partities waren voor losse data.

Overigens kun je losse partities die in HFS+ zijn geformatteerd, ook zonder problemen met Time Machine backuppen, alleen is een instelling wijzigen misschien vereist.

Geblokkeerd
    Anoniem

Zonder extra software kan je je partities niet vergroten, verkleinen of samenvoegen zonder data verlies.

Bijdrager
    Vinhelper

Als er data staat, is dat blauw gekleurd. In de blauwe gebieden kun je niets verschuiven, dat is juist.

Maar als je de partitie vooraf wist, dan kan het wel gewoon.

Geblokkeerd
    Anoniem

Natuurlijk, maar dan ben je dus wel dat spul kwijt.

Bijdrager
    Vinhelper

Dat is een understatment, op welke manier je dat ook op welk bestandssysteem toepast.:smile:

Maar de TS wilde de partities samenvoegen, dus dan lijkt het me dat het voor zich spreekt dat je dan nog een backup ervan hebt, als de gegevens bewaard moeten blijven. Schijfhulpprogramma zal je daar ook voor waarschuwen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Wel, vergis je niet. Er zijn zat mensen die niet weten dat het niet kan. Die zien het eerder als twee aparte sets met directories, dus waarom zou het moeilijk zijn om die twee sets samen te voegen?

Maar ja, zo is het helaas dus niet. In elk geval niet met HFS+.

Moderator
    unSOUND
    Vinhelper op 29 januari 2011

Maar de TS gebruikte geen Time Machine op de interne schijf, de andere partities waren voor losse data.

Ahum…:wink:

jochem.oldemans op 29 januari 2011

en om makkelijke backups te maken gebruik ik altijd deze losse datapartitie.

Bijdrager
    Vinhelper

Als je het zo bekijkt…

Als je die regel weghaalt, staat er dit:

jochem.oldemans op 29 januari 2011

Hallo,

Ik heb een aantal partities gemaakt op m\’n mac. Eentje voor macosx, m\’n data en eentje voor de zaak. Ik werk pas enkele maanden met een mac,……

Nu gebruik ik Time machine, dus is zo\’n losse partitie eigenlijk overbodig geworden. Maar nu komt het probleem. Ik wil deze 2 partities dus samenvoegen maar het schijfhulpprogramma staat dit op de een of andere manier niet toe…

blablabla…

Wat kan ik doen om de 2 partities toch samen te voegen?

Thanks!

Er zijn maar 2 partities, 1 voor Mac OS X en data, en 1 voor de zaak. Op dat moment was TM toch nog niet in beeld?

Maar ik geef toe dat het verhaal in de openingspost geen makkelijk te begrijpen uitleg is.:smile:

Bijdrager
    piddy4888

Dat gaat je niet meer lukken. Daar heb ik ook een hele tijd mee geklooid en de enige oplossing is: volledige schijf formatteren en herinstalleren.

Bijdrager
    1984

Het is al eerder gezegd ,het heeft weinig zin om een back-up te maken op de zelfde schijf, maar dat moet @jochem.oldemans maar duidelijk maken hoe de situatie is en hoe je de MBP gebruikt, ga voor een (mobiele) externe HD of bouw er een 2de HD in.

Bijdrager
    Oppie

(Vin, wat ben jij toch een drammer. Je verwart TM met het woord backup; een backup is niet per definitie TM.)

Bijdrager
    KarelWillem

Ik kan me heel sterk vergissen natuurlijk.

Maar:
    – Je start op van DVD
    – Opent Disk Utility
    – Wijzig de partitie
    Het deel waar de date opstaat, waar je al een backup van hebt, maak je gewoon zo klein mogelijk.
    Let op: De zaken die er op staan ben je kwijt. Een backup van dat gedeelte is dus noodzakelijk.

Geblokkeerd
    Anoniem

Als samenvoegen niet lukt

Dat kan niet met HFS+. Er is geen sprake van samenvoegen, het bestaat niet.

Bijdrager
    KarelWillem

Duidelijk. Ik heb het al aangepast.

Bijdrager
    Vinhelper
    Oppie op 30 januari 2011

(Vin, wat ben jij toch een drammer. Je verwart TM met het woord backup; een backup is niet per definitie TM.)

Ja sorry, maar ik snap de openingspost niet goed.

Het verschil is trouwens wel dat je TM-backups vrijwel onverplaatsbaar zijn.(mits je extra programma’s installeert) Een handmatige backup (kopie) is heel simpel te verplaatsen.

Bijdrager
    KarelWillem
    Vinhelper op 30 januari 2011

…Ja sorry, maar ik snap de openingspost niet goed….

De manier waarop er gebackupt wordt (of niet) is in deze niet wezenlijk van belang.

De vraag is: kan ik partities samenvoegen?

Geblokkeerd
    Anoniem

En het antwoord is: nee:)

Niet zonder extra software of leuke trucs die heel veel tijd in beslag nemen.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, daar waren we nu al een paar keer achter.:wink:

Geeft niets. Jochem is toch al lang gevlucht. Dus we praten tegen onszelf.:lol:

Geblokkeerd
    Anoniem

Wat? Wie zei dat?!

Bijdrager
    jochems

wow veel reacties in 2 dagen…

Maargoed, ik begrijp dat het niet zomaar met die partities kan knoeien. Dan maar ff herinstalleren en de partities aanpassen…

Bijdrager
    KarelWillem

Dit is geen optie?

KarelWillem op 30 januari 2011

- Je start op van DVD
    – Opent Disk Utility
    – Wijzig de partitie
    Het deel waar de date opstaat, waar je al een backup van hebt, maak je gewoon zo klein mogelijk.

Let op: De zaken die er op staan ben je kwijt. Een backup van dat gedeelte is dus noodzakelijk.

Scheelt je een hoop werk toch?

Bijdrager
    jochems

Met die dvd kan ik wel ff proberen idd! Had eigenlijk al bar weinig zin om alles weer te moeten installeren enzo.

Thanks voor de reacties!

Moderator
    unSOUND

In het eerste antwoord van dit topic zei ik al dat je het vanaf de DVD moest doen… :sealed:

Bijdrager
    jochems

Ok, ik heb eindelijk tijd gevonden om via de installatie dvd op te starten en het schijfhulpprogramma te starten. Helaas kon ik ook hier geen wijzigingen aanbrengen aan m’n OS partitie. Dan maar een nieuwe installatie en dan straks een timemachine backup eroverheen

3u later. Timemachine backup is teruggezet en nu wil ik opnieuw opstarten maar zodra het appeltje van t opstarten verschijnt komt er een grijze waas over het scherm en moet ik de laptop resetten :s

Wat kan er fout zijn gegaan?

Moderator
    unSOUND

Probleem met de backup ?

Heb je ook gelijk een crash als je enkel OS X installeert en niet de Time Machine backup terug zet ?

Bijdrager
    jochems

Nope, ik had eerst een nieuwe instal gedaan met de gedachte timemachine terug te zetten zodra alles netjes is geinstalleerd. Dit ging helaas niet op omdat ik 10.5 heb geinstalleerd en m’n timemachine is 10.6. Zonde van de tijd maargoed…dan zet ik via de installatiedisc timemachine terug. Alles ging dus prima totdat ie nu de hele tijd crasht tijdens t booten..

Moderator
    unSOUND

Maar je kunt pas iets van Time Machine terug zetten NA dat er een volledige OS X installatie op is geïnstalleerd, want Time Machine bevat geen opstartbare OS X installatie. Je zou dus beter de Snow Leopard DVD kunnen pakken en daarvan opstarten.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.