9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    19DJ

macOsX crash na opstarten_grijs transparant scherm

[size=14:7dfb94236e]G5 mono-processor 1,8 GHz MacOSX 10.4.8 alle updates geïnstalleerd[/size:7dfb94236e]
    Vaak, niet altijd (80% van de gevallen) vrijwel direct na het opstarten, of na een paar toets-aanslagen of enkele minuten werken, bevriesd plots mijn scherm en een donker-grijs transparant ‘scherm’ of ‘filter’ scrollt van boven naar beneden over het scherm met de mededeling:

”You have to restart your computer. Please press the restart button,
    or hold down the start-button and restart the computer.”
    zoiets ongeveer en in witte letters.

Na het heropstarten verschijnt een pop-up bericht dat zegt dat macOSX plotseling gestopt is en of ik een bug-rapport naar apple wil verzenden etc. Vaneigens doen we dat.
    Meestal zijn er na het herstarten geen problemen meer en kan ik gewoon verder werken.
    Ik heb al vanalles geprobeert:

-firmware-updates,
    -alle externe USB of FIRE-Wire devices losgekoppled en opnieuw gestart,maar foutmelding blijft komen zelfs nu ik alleen nog mijn toetsenbord en muis heb aangesloten.
    -PRAM geheugen gewist.
    -systeem opnieuw geinstalleerd.
    -alles gecontroleerd en hersteld via hulpprogrammas Disk Utility.
    -ganse net afgeschuimd macOS[/size] help geraadpleegd en zowat alles gedaan dat er werd aangeraden te doen en niks helpt.

Niks helpt. Dit is knap vervelend en je weet nooit of er meer aan de hand is of niet.
    ’t Is mij beu.
    Dit is nu al weken aan de gang.
    Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
    Ik zou het verschrikkelijk apprecieren.[size=18:7dfb94236e][/size:7dfb94236e]

Bijdrager
    jeroenimo

Probeer een voor een de ram modules er eens uit te halen en dan te testen of het nog steeds gebeurt..

Dit is (bijna) zeker rot ram geheugen…

Bijdrager
    PietjePuk

Dat is een kernal Panic. De kans is groot dat je geheugen kappot is. Doe de hardware test eens. Dit kan via je installatie cd’s.

Bijdrager
    1984

Na zulke flinke crashes is het altijd verstandig een Safe boot te doen:

Start de Mac op met de Shift-toets ingedrukt. ‘Automatisch inlogggen’ wordt uitgeschakeld (wachtwoord!) en je ziet ‘safe mode’ staan in het inlogscherm. Een ‘safe boot’ dwingt het systeem tot het controleren van het bestandssysteem van je opstartschijf. Het opstarten duurt daarom langer dan normaal. (NB: voor de UNIX-geeks onder ons: Safe boot voert het ‘fsck’ commando uit)?MacOSX laadt in safe mode alleen Apple eigen systeem-toevoegingen, de zgn. ‘kernel-extensies. Dit betekent dat wanneer een probleem niet optreedt in ‘safe mode’, het bij third party software ligt. Let op: in ‘safe mode’ werkt de Mac wellicht niet zoals je gewend bent. Herstart de machine nadien.

[size=7:99821c3b88]Bron MacMiep[/size:99821c3b88]

Bijdrager
    vikking
    ”1984″

(NB: voor de UNIX-geeks onder ons: Safe boot voert het ‘fsck’ commando uit)

Ik dacht fsck -f? (ik dacht dat de -f sloeg op fix, anders geeft hij gewoon waar de errors zitten, maar doet er niets aan)

Bijdrager
    Oppie

Bijdrager
    1984
    ”Oppie”

What’s a “kernel panic”?

wanneer Mac OS X totaal de kluts kwijt is:roll:

Bijdrager
    Oppie

Geinponem, het is geen vraag maar een link met info!:lol:

Bijdrager
    19DJ

Alvast bedankt voor de tips.
    Ga ze alvast uitproberen en zien wat het geeft.
    Vraag me wel af wat de oorzaak kan zijn van een rot ram geheugen?
    Tot dan.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.