7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    wout

Macosx Alias aanmaken met PHP?

Kan dat?

Is er een soort van link/alias/shortcut die herkend wordt door ALLE systemen? Met alle systemen bedoel ik dan FTP, AFS, SMB, ….

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik ben niet thuis in PHP, maar als ik even door de documentatie kijk, zou ik vermoeden dat de functies link() en/of symlink() zijn wat je zoekt. Als deze tenminste een (sym)link aanmaken in het bestandssysteem op je harddisk zou het moeten werken op de manier die ik denk dat je bedoelt.

Bijdrager
    wout

Het is inderdaad met de symlink() functie dat ze worden aangemaakt. Ik heb nu ook geprobeerd een terminal commando te geven via de system functie in php, maar dat draait op hetzelfde uit.

Ik denk dat ik iets fout doe met het path denk ik, want de symlink folder wordt elke keer als een bestandje weergegeven, en als ik erop klik vraagt de finder of ik de alias wil herstellen.

Dit is de regel die ik gebruik:

[code:1:7a17efb39d]
    system(’ln -s /volumes/werkschijf/projecten/2006/klantnaam/PUBLIC /officeserver/projectspublic/2006/klantnaam’);
    [/code:1:7a17efb39d]

Belangrijk om weten is dat onze projecten op een interne RAID HD staan, en de publieke documenten op de ingebouwde systeemschijf. Kan het zijn dat daar de fout zit? Want dan moet ik de publieke documenten ook gewoon op de RAID schijf zetten.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik snap niet goed wat er aan de hand is. Een beetje testen op m’n eigen systemen levert geen enkel problem op met symlinken in de terminal, op volgens mij precies de manier die jij gebruikt …

Eén van de mogelijke problemen is dat harde links (gemaakt met ln zonder de -s optie) niet naar een ander bestandssysteem mogen verwijzen; symlinks mogen dit wel, dus daar zit het niet in bij je voorbeeld.

Het enige dat ik nog kan verzinnen is dat de bestandstoegangen niet goed staan, dus dat de symlink niet aangemaakt mag worden van het besturingssysteem … ?

Bijdrager
    wout

Dat zou helemaal bizar staan, want de user van Apache is de user van m’n systeem. Ik heb dat gedaan omdat apache en php alleen maar intern gebruikt worden op die server.

Heb jij de test ook gedaan met een tweede interne HD?

Het is toch:

[code:1:1507d21eb0]ln -s "aliasfolder" "echte folder"[/code:1:1507d21eb0]

Of ben ik daar fout?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”wout”

Heb jij de test ook gedaan met een tweede interne HD?

Met zowel de tweede partitie op m’n harddisk, als de via het netwerk gemounte harddisk van m’n andere Mac …

”wout”

[code:1:7a1d4ba812]ln -s "aliasfolder" "echte folder"[/code:1:7a1d4ba812]

Of ben ik daar fout?

Volgens mij klopt dat, ja …

Bijdrager
    wout

Dan ga ik straks nog wat verder prutsen…

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.