9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Granny Smith

MacOS X (Unix) vs Solaris 8.x

Hi

Effe kort de situatie beschrijven:
    Op de unief waar ik informatica studeer gaan we beginnen met de cursus “Unix” meer bepaald met Solaris 8.x (van Sun). Ikzelf heb geen ervaring met Unix/Linux en ben voorlopig nog een Windows gebruiker (lees: ongeduldig aan’t wachten op updates voor de iBook en de release van Panther :lol: )

Vragen:
    (Eerst de belangrijkste :wink: ) Hoe verschillen MacOS en Solaris van elkaar? … Ik bedoel: welke commando’s werken er wel/niet op MacOS en/of Solaris. Of kan ik probleemloos (bijna?) alles op beide platformen uitvoeren (het gaat ook om shell-scripts). Waarop moet ik letten?

(Tweede deel vragen)
    Wat is de standaard shell van MacOS (Panther)? Op de unief gebruiken we de bash shell … en indien nodig: hoe van shell veranderen in Panther?

(Extra)
    Weet er iemand waar ik ‘man-pages’ kan vinden? Ik bedoel niet via de terminal maar een pdf/boek waar de (meeste) commando’s uitgelegd staan. Waarom? Wel … dan kan ik de pdf/boek naast de terminal leggen als ik aan’t ‘werken’ ben met Unix. (Zet dan 2 terminals open zul je zeggen :P … wel … een boek werkt gemakkelijker en een pdf bied meer mogelijkheden … vb: interne links naar ‘soortgelijke’ commando’s ed.)

Waarom ik deze vragen stel? Wel … als blijkt dat er grote verschillen zijn dan zet ik op mijn (toekomstige) mac zo vlug mogelijk Linux (naast Panther hé).

Alvast bedankt!!!!!!!!

Bijdrager
    Julian

Antwoorden (niet de meest ultieme, maar waarschijnlijk goed genoeg):
    1. Solaris en Mac OS X zijn beiden unix varianten en conformeren zich min of meer aan de posix standaarden. Dit betekent dat er veel dingen hetzelfde gaan op beide platformen (als je niet naar de GUI kijkt natuurlijk). Dit betekent ook dat het (redelijk) gemakkelijk is sw te schrijven voor beide platforms of sw te porteren van het ene naar het andere platform. Veel commando’s (wat eigenlijk kleine programmaatjes zijn) zijn dus voor beide platforms beschikbaar. Shell scripts werken op beide platforms op een gelijke manier.
    Het is vaak niet zo dat je gewoon een programmaatje van het ene OS naar de andere kunt kopieren omdat dan de verschillen in unixsmaak en hardware platform naar voren komen. Zoals gezegd porteren van sw is vaak niet zo moeilijk omdat er bijvoorbeeld alleen enkele environment variables moeten worden aangepast.
    Er zijn voldoende mensen die gewoon de programma source compilen en het programma draaien op een mac maar ik raad je aan eens te kijken bij http://fink.sourceforge.net voor een overzichtje van geporteerde programma’s

2. Mac OS X 10.2 maakt standaard gebruik van tcsh shell maar bash is al geinstalleerd. zie http://www.savagetranscendental.com/tip3.html om em te activeren. Panther heeft bash standaard (in ieder geval in de beta’s)

3. http://www.osxfaq.com/MAN/Index/A.ws
    is alleen niet in pdf…

Wat mij betreft voldoende redenen om nog ff te wachten met linux te installen op je toekomstige iBook

Bijdrager
    Granny Smith

Waaaaauw… bedankt voor die snelle reactie

Bijdrager
    Granny Smith

Nog een klein detail ….

is met de komst van Panther … de UFS (met journaling???) ondersteuning verbetert of toch maar voor HFS+ kiezen.

(welke apps hebbe ‘last’ van UFS?)

Bijdrager
    Julian

HFS+ nemen of je moet een heel goede reden hebben om UFS te nemen… Veel programma’s hebben idd HFS+ nodig (welke geen idee, ik heb het alleen maar van de Apple documentatie:D )
    Kijk hier als je toch een UFS format disk tijdelijk nodig hebt:
    http://www.macosxhints.com/article.php?story=20020626005721266

Bijdrager
    Granny Smith

thx

Bijdrager
    julik

Bijna ALLE Carbon programma’s (Adobe, Microsoft…. en verder – bijna alle) hebben grote problemen met UFS (namelijk met resourcefork en hoofdletters in namen van files)
    UFS is ook niet zo snel als HFS+, dus GEEN KEUZE. UFS was nodig voor disk quotas and andere server-dingen om te gebruiken mar die werken nu ook met HFS+.
    Solaris en OS X zijn beide POSIX-compliant, maar ook zijn zij een speciall UNIX-soort, en Solaris is meer speciall dan OS X (OS X is bijna FreeBSD dat je moet niet kopen:) ).
    Voor elke UNIX-programma dat je moet jezelf om te compileren heb je speciale instructies voor Solaris en OS X.

Bijdrager
    Obi

fyi,

met Panther is de standaard ingestelde shell veranderd in Bash

Obi

Bijdrager
    Deskman

Ik heb ooit de pil MacOSX unleashed gekocht. Daarin staat bijna alles over OSX dat je maar wilt weten. Van het instaleren van OSX tot het configureren van je server. Wat miste was de lijst met terminal commando’s en die is als the missing appedix als PDF te downloaden:

http://www.macosxunleashed.com/article.php?sid=40

Overigens is het boek zelf ook een aanrader.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.