7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Shmoo

macOS Voice Over: Een vraag voor mensen die het gebruiken

Ik wil mij meer gaan verdiepen in het toegankelijk maken van websites voor mensen met een visuele beperking. Nu heb ik al de nodige HTML documentatie gelezen en heel wat sites rondom accessibility bekeken om te leren begrijpen waar de knelpunten zitten en hoe je deze zoveel mogelijk weg kunt nemen, alleen het testen van websites verloopt ronduit lastig.

Zodra ik Voice Over activeer in Systeemvoorkeuren krijg ik continu een extra venstertje onderaan in beeld met informatie. Hierin staat; wat op dit moment geactiveerd is en wat je kunt doen. Deze tekst wordt elke keer voorgelezen en verandert bij elke beweging die je in een website maakt.

Nu bezoek ik de website van mijn gemeente in de hoop dat deze website vanuit hun plicht iets heeft gedaan aan de toegankelijkheid van hun content. Dat klopt, ze hebben inderdaad de nodige aria-labels aangebracht maar met elke TAB-beweging die ik maak door hun website leest macOS het extra Voice Over venstertje voor. Hierin staat vooral wat geactiveerd is + wat je kunt doen. Zoiets lijkt mij extreem vermoeiend en in de weg zitten. Is dit uit te schakelen of zoiets?

Dit is het venstertje waar ik het over heb.

Dit is het extra Voice Over venstertje met de tekst: Je bevindt je momenteel op een button. ....

Ik kan mij ook niet goed voorstellen dat mensen die blind, of slechtziend zijn en een website vooral met het toetsenbord besturen heel erg veel ingewikkelde toetscombinaties moeten onthouden. Je kunt toch met de TAB-toets door een website navigeren en Spatie of Enter -toets gebruiken om iets te klikken. Waarom praten ze vanuit macOS dan steeds over Control-Option-Spatie om een klik uit te voeren.

Bijdrager
    Shmoo

De oplossing is het programma VoiceOver te openen en dan de optie ‘Spreek instructies uit voor het onderdeel in de VoiceOver-cursor’  uit te schakelen.

VoiceOver programma, Detailniveau tabblad Hints

Nu werkt het veel beter.

Al ben ik wel heel erg nieuwsgierig naar ervaringen van mensen die blind of slechtziend zijn en hoe zij te werk gaan. Gebruiken ze VoiceOver-programma van Apple of kopen ze speciale software dat veel beter geoptimaliseerd is.  Online in artikels praat iedereen vooral over algemene termen als ‘mensen die screenreader software gebruiken’, das zo algemeen en daarmee zeg je eigenlijk drie keer niets.

Ik ben nu twee dagen serieus aan het proberen om door websites te navigeren met enkel VoiceOver en mijn hand voor mijn ogen maar 9/10 websites zijn fundamenteel zo ontzettend fout in hun semantische structuur dat het dramatisch is om te begrijpen waar je op de pagina zit en wat je nu daadwerkelijk hebt geselecteerd.  Ik kan mij heel moeilijk voorstellen dat mensen die blind zijn op deze manier het internet moeten gebruiken.

Bijdrager
    Betatester

Hee Shmoo, ik gebruik op mijn telefoon gewoon VO, en ik heb een Windows laptop omdat ik dat fijner vind werken.
    Als je vragen hebt stuur maar even een PM.

Bijdrager
    Shmoo

Oké, maar je kunt dus wel overweg met de standaard ingebouwde software op iOS en Windows?

Ik had namelijk op mijn computer met QuickTime een opname gemaakt met VoiceOver aan, om een indruk te krijgen hoe slecht bepaalde elementen op een website zijn geïmplementeerd. Wij die het internet in de browser kunnen zien zouden hier totaal geen hinder van ondervinden. Deze website is waarschijnlijk het voorbeeld van hoe 99 van de 100 websites het zouden doen online. Als je het dan laat voorlezen door VoiceOver en wij doen onze ogen dicht dan durf ik te wedden dat wij geen idee hebben waar het over gaat.

Dit is het filmpje dat ik had gemaakt. In het begin hoor je natuurlijk dat ik Safari activeer met VoiceOver en een veel te lange website-titel. Das gewoon slecht maar daar kom je nog overheen. Daarna tab ik als het ware op twee telefoonnummers en daarna op een linkje dat een gesprek via Skype moet starten en daarna op een linkje waarmee je een mailtje kunt verzenden. Als ik mijn ogen sluit dan heb ik geen idee wat het verschil is tussen het Skype linkje en Email verzenden. Zelfs de telefoonnummers zou ik er niet uithalen als ik er niet naar mag kijken, omdat het als één lange string van nummers wordt voorgelezen.

Het ergste is, uit ervaring weet ik dat dit de standaard manier van werken is. Dit is niet fout, vanuit ons perspectief gezien. Dit is gewoon zoals 99 van de 100 developers het zouden doen en dan zijn wij er ook nog trots op, omdat je enkel op het telefoonnummer hoeft te klikken om meteen de belfunctie te activeren.

Stel dit is de basis van hoe het internet voor mensen die blind zijn werkt, hoe kan het dan leuk zijn om er gebruik van te maken.

Bijdrager
    Betatester

Windows heeft niet echt een ingebouwde screenreader. Het heeft wel spraak maar geen braille, om te kunnen werken gebruik ik dan ook een brailleleesregel met als aanstuur programma SuperNova of NVDA.
    Als je het op een Windows laptop wil proberen kan je dat het best via de toegankelijkheidsopties in het configuratiescherm, of NVDA downloaden. Succes

Bijdrager
    Shmoo

Bedankt voor je reacties. 👍

Bijdrager
    Betatester

Ik hoop dat het duidelijk is, en anders weet je me te vinden. Succes!!!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.