28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:

Bijdrager
    Thijs

MacOS virusscanner (passief)?

Gebruiken jullie een antivirusprogramma/virusscanner op jullie Mac en zo ja welke? Een actieve virusscanner op een Mac lijkt mij overbodig (correct me if i’m wrong), maar een passieve virusscanner (dus alleen handmatig scans uitvoeren en geen onnodig gebruik van CPU en RAM op de achtergrond) lijkt me een goede toevoeging?

Op dit moment ben ik gewend aan Norton maar merk ik dat deze applicatie vooral goed is aan irritante pop-ups. Het draait constant maar heeft nog nooit wat gevonden op mijn MacOS systeem.

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    Shmoo

Helemaal niets in de zin van een scanner of iets dergelijks. Mijn verstand is afdoende.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat dit bij sommige mensen hier niet toereikend is, helemaal niet erg, gewoon mij af en toe om advies vragen dan komen we er samen wel uit. 🙂

Bijdrager
    koen

Je kunt af en toe voor je gemoedsrust eens Malwarebytes draaien.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Vroeger Avast gebruikt, was gratis. Momenteel nog enkel Malwarebytes 1.3.1.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een virusscanner draaien op een Mac is overbodig zolang je zelf geen uitstapjes maakt naar b.v. een torrent site waar illegale software wordt aangeboden. (Kan nog steeds goed gaan maar dus niet altijd).

Verder gewoon eerst nadenken voordat je klikt op iets dat plotseling in je browser verschijnt terwijl je op een vage site zit want dat kan een poging zijn om malware te installeren. (Je kunt je browser zo instellen dat je bij een dergelijke site gewaarschuwd wordt)

Bijdrager
    Shmoo

Niet alles dat het programma Malwarebytes zal vinden op jouw computer is ook meteen malware, alleen omdat de term ‘malware’ in de naam van de app verwerkt zit. ☝️

Dit programma zal natuurlijk ook op adware scannen (en alle aangewassen relatieve duistere praktijken), dit omdat het programma vooral zo nu en dan IETS moet vinden om zelf relevant te blijven. Als jij dat programma een jaar of twee op je computer zet en het zal niets vinden dan gooi je het van je systeem af omdat het nutteloos is. Door je zoektocht in het programma te vergroten maak je vooral het programma relevant. Het liefst zou dit programma nog in je spamfolder (mail) kijken om jou te vertellen wat spam en gevaarlijke mailtjes zijn. Hoe meer verdachte dingen het programma kan melden … hoe groter jouw acceptatie is om 25,- te betalen voor deze dienst.

Vergeet niet dat er een verschil is tussen malware en adware. Dat is fundamenteel verschillend van elkaar. Waar malware ongeveer hetzelfde werkt als een virus en dus uit is op gevoelige informatie op jouw systeem is adware relatief onschuldig. Als er malware in omloop is dan hoor je dat meteen in het nieuws en zal Apple daar meteen op reageren want dat is een type professionaliteit waar mensen met kennis en verstand van zaken achter zitten. Dat zijn mensen die kunnen programmeren en op zoek gaan naar ‘out of date software’ waar nog gaten in zitten zodat je er misbruik van kunt maken. <— mensen die dat doen zijn niet je typische ‘upload illegale content beroepswerklozen’.

Dit komt relatief weinig voor … zeker voor mensen die hun computer gebruiken zoals het hoort en netjes hun software-updates uitvoeren.

Adware installeert vooral een script dat reclames op jouw systeem toont zodat iemand anders aan die views/clicks kan verdienen. Dit is niet prettig en komt alleen op je systeem terecht door illegale software/diensten te gebruiken. Dit zit verpakt in Torrents en anders illegale bestanden. Zoiets komt never en nooit op jouw systeem terecht wanneer je gewoon de NU.nl ’s van deze wereld bezoekt. Als iemand adware op zijn/haar systeem heeft staan dan weet je gewoon dat deze persoon bezig is geweest met illegale software installeren en Torrent -achtige sites bezoeken. Daar kun je lang over lullen om het goed te praten maar daar is geen andere uitweg omdat adware de enige serieuze manier is om nog geld te verdienen aan illegale content uploaden.

Het is dus heel erg simpel.  Is je software op de computer up to date (ondersteunend door een developer) en bezoek je nooit illegale websites dan heb je helemaal niets extra’s nodig. Ook geen Malwarebytes.

Bezoek je wel illegale sites dan kan het verstandig zijn om af en toe zoiets als Malwarebytes te draaien maar het is denk ik veel verstandig om eens kritisch naar je manier van computeren en met het internet omgaan te kijken.

Bijdrager
    TheBigZ

Shmoo op 3 augustus 2019 om 14:58
    Vergeet niet dat er een verschil is tussen malware en adware. Dat is fundamenteel verschillend van elkaar.

Gelul. Het is allemaal rotzooi die je niet op je computer wilt hebben. Linksom of rechtsom. En malware is de generieke term voor die rotzooi. Vandaar malwarebytes.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Shmoo op 3 augustus 2019 om 14:58</p>

Vergeet niet dat er een verschil is tussen malware en adware. Dat is fundamenteel verschillend van elkaar

Nou nee. Malware is gewoon de verzamelnaam (Het is een samenvoeging van malicious software.) Alle software met immorele intenties valt onder malware. Dat kun je dan onderverdelen in voornamelijk virussen, Trojaanse paarden etc. maar ook adware. De werking, de ernst ervan of het doel mag verschillend zijn maar het blijft malware.

Bijdrager
    Shmoo

Gelul. Het is allemaal rotzooi die je niet op je computer wilt hebben. Linksom of rechtsom. En malware is de generieke term voor die rotzooi. Vandaar malwarebytes.

Is het weer zover? Als iemand (Shmoo) veel woorden nodig heeft om iets uit te leggen wil dat niet zeggen dat jij het niet moet lezen en gewoon je conclusie trekken op basis van je persoonlijke mening richting deze persoon.

In het verhaaltje dat ik schrijf staan twee linkjes naar Wikipedia waar duidelijk het verschil wordt uitgelegd.

Malware is elke software die gebruikt wordt om computersystemen te verstoren, gevoelige informatie te verzamelen of toegang te krijgen tot private computersystemen. Het woord is een samentrekking van het Engelse malicious software (kwaadaardige software, soms schadelijke software). Malware veronderstelt kwade opzet. Software waarmee geen kwaad wordt beoogd, valt hier dus niet onder.

Dat is wat malware doet. Dit kan alleen gemaakt worden door mensen …. zonder iemand te willen beledigen …. met een bovengemiddelde intelligentie? Zou je kunnen zeggen dat je voor malware te maken HBO niveau nodig hebt?  Met malware moet je niet alleen kunnen programmeren maar je moet ook nog eens een analytisch niveau van denken hebben om misbruik te maken van zwakke plekken in een systeem, heel doelgericht ga je dan te werk.

Adware is niets anders dan een script op iemand systeem zetten dat ‘reclame all over te place’ toont. Dat is niet hinderlijk of schadelijk voor het systeem – sterker nog, OMT bevat reclame, iemand heeft misschien een gratis app op zijn computer staan waar reclame in verwerkt zit. Reclame wordt niet gezien als slecht of hinderlijk voor het systeem. Ook gaat niet op zoek naar gegevens om terug te sturen naar iemand anders zodat er misbruik van gemaakt kan worden.

Adware is vooral IRRITANT voor de gebruiker van het systeem. Dat is heel iets anders.  Het doel van adware is alleen maar om reclames tonen zodat iemand geld kan verdienen zonder zelf een groot netwerk op te zetten waar duizenden mensen langskomen. Het is een ideale manier voor mensen die illegale content uploaden/verspreiden om geld te verdienen. Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat het nog de enige manier is voor deze doelgroep om geld te verdienen want zodra je een Torrent community -achtige site begint zal die vaak al weer offline gehaald worden, nog voordat deze een vorm van betekenis kan spelen. Kortom, dan kun je niets verdienen want verdienen aan reclames gaat alleen wanneer je duizenden mensen hebt die naar je reclames kijken.

Iemand die malware kan maken, zal zich niet snel bezighouden met adware. Dat is professioneel vuurwerk vs flikkersterretjes.

Los daarvan heeft Apple heus wel mensen in dienst die niets anders doen dan malware in de gaten houden. Bij Apple weten ze heus wel hoe schadelijk en gevaarlijk malware kan zijn dus willen ze daar zo snel als het kan bovenop zitten. Niet zo lang geleden nog een gevalletje met de webcam integratie van een app genaamd Zoom. Hoe snel zat Apple daar bovenop. Dat zegt alles! Je mag van mij de meest lelijke dingen over Apple zeggen, graaiers en wat niet allemaal maar je kunt niet zeggen dat ze je aan je lot overlaten. Als de dag komt dat jij EXTRA software nodig hebt om je Mac te beveiligen dan krijg je die software van Apple zelf en dan maken ze daar vast wel een optie in zodat je voor 1,- per maand nog meer veiligheid kunt krijgen want als Apple ergens geil op in dan zijn het in-app aankopen en abonnementen.

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 3 augustus 2019 om 16:36</p>

<p class=”cite”>Shmoo op 3 augustus 2019 om 14:58</p>
    Vergeet niet dat er een verschil is tussen malware en adware. Dat is fundamenteel verschillend van elkaar

Nou nee. Malware is gewoon de verzamelnaam (Het is een samenvoeging van malicious software.) Alle software met immorele intenties valt onder malware. Dat kun je dan onderverdelen in voornamelijk virussen, Trojaanse paarden etc. maar ook adware. De werking, de ernst ervan of het doel mag verschillend zijn maar het blijft malware.

Reclame is niet schadelijk voor je systeem, je systeem heeft daar verder geen last van. Op OMT staat reclame in X app staat reclame omdat deze app mogelijk gratis te gebruiken is. Dat vindt het systeem niet erg omdat het heel normaal is.  Adware is alleen hinderlijk en irritant voor de (eind)gebruiker van het systeem. Dat zijn twee verschillende werelden.

Bijdrager
    TheBigZ

@shmoo: TL;DR. Malware/adware == rotzooi. Zo moeilijk is het toch niet?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@shmoo:

Zichtbare reclame op en afkomstig van sites wordt niet gezien als adware. Waarom niet? Omdat het open en bloot zichtbaar is en het een legaal verdien model is.

Het wordt echter iets anders als een script via een achterdeur op je systeem is gekomen en als gevolg daarvan o.a. de snelheid van je browser vertraagt. Dat doet adware namelijk, óók als je een adblocker hebt want die ziet die adware niet omdat een adblocker namelijk geen virusscanner is. Het is dan weliswaar nog steeds een vorm van reclame maar wel eentje die je systeem besmet heeft. In zo’n geval spreken we van adware terwijl we de vaste reclame op sites weer in een ander licht zien.

Juridisch gezien kan adware ook legaal zijn als het ook inderdaad alleen maar reclame maakt i.p.v. b.v. aanlokkelijke banners die je vertellen dat je zojuist 100.000 hebt gewonnen. Maar het is dan  nog steeds een vorm van malware omdat het via een louche manier op je harde schijf is gezet.

p.s: de Engelse wiki legt het toch iets anders uit dan jou link.

Bijdrager
    Shmoo

@shmoo: TL;DR. Malware/adware == rotzooi. Zo moeilijk is het toch niet?

Daar wil ik al helemaal niet in meegaan! 🤯

Pas op met dat soort ‘maniertjes’. Het laatste dat ik hier wil doen is aantonen hoe slim ik ben want dat ben ik totaal niet maar we moeten het wel gewoon bij de feiten houden.

Malware is vaktechnisch gezien vaak geen rotzooi. Het kan extreem slim, intelligent in elkaar zitten en het opent vaak ogen voor developers om anders naar situaties te kijken – het is dus nog leerzaam ook. Sterker nog, stel jij kan malware maken en je gaat er mee naar Apple en zegt, Pipo’s kijk eens met dit stukje software kan ik misbruik maken van jullie systeem, maar dat heb ik niet gedaan. Ik toon alleen aan zodat jullie het kunnen verbeteren. De kans is dan groot dat je daar een compliment/beloning voor krijgt, misschien wel een baan aangeboden … Dat is volgens mij niet een definitie van iets dat rotzooi is.

.

Met adware kun never en nooit naar Apple gaan en doen wat hierboven omschreven staat. Het enige positieve dat je daar uit kunt halen is wanneer iemand een bureaustoel naar je hoofd gooit, deze opvangen en heel hard wegrennen. Dan heb je nog iets om op te zitten.

Beide zijn verschillend. Ze hebben beide bewust een andere definitie gekregen en daar moeten wij ons aan houden. Als we alles over één kam gaan scheren dan zullen de oplettende mensen nu ook gaan redeneren in de zin van. Ooo wacht eens even als al het adware –> malware is. Dan is alle reclame online dus ook adware en dus ook malware —> dus slecht en rotzooi.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Shmoo je gedachtetrein is aan het ontsporen volgens mij.

Malware is vaktechnisch gezien vaak geen rotzooi

Klopt, maar dat is het wél in de beleving van de gebruiker en daar gaat het om.

Bijdrager
    Shmoo

Nee daar gaat het helemaal niet om. Jullie halen twee dingen door elkaar [ malware ] en [ adware ] dat zijn twee verschillende dingen alleen willen jullie het perse zo draaien dat dit hetzelfde is omdat … en nou komt het … het beide een negatief effect heeft op de (eind)gebruiker van de computer. Dat is een gevolg van iets en dat komt pas veel later in het proces. Daarmee definieer je geen product, daarmee categoriseer je een product!  –> negatief, overbodig, crimineel, ….

Zoals Java en JavaScript ook twee verschillende dingen zijn terwijl heel veel mensen denken dat dit hetzelfde is. Beide programma’s worden beïnvloed door een C -achtige taal van programmeren/coderen. Beide programma’s zou je tegen kunnen komen in je browser, al is dat met Java niet (meer) heel erg gebruikelijk. Je kunt met beide programma’s een een app maken. Ik bedoel maar, dat maakt Java en JavaScript niet hetzelfde!

En nu ga ik stoppen want straks gaat het er nog op lijken dat ik mijzelf op een voetstuk probeer te zetten om aan te tonen hoe slim ik ben. Dat is totaal niet het geval. Ik heb gewoon een hogere drive om dingen op de juiste manier te doen, dankjewel autisme. En voor de mensen die daar grapjes over willen maken i.c.m intelligentie, het interesseert mij geen * wat jullie vinden. Het hoort bij mij als persoon.

Bijdrager
    fred44nl

ik denk dat jullie allemaal minstens een beetje gelijk hebben.

lekker weer vandaag, hè:)

Bijdrager
    Jelle

<p class=”cite”>Thijs op 2 augustus 2019 om 21:56</p>
    Gebruiken jullie een antivirusprogramma/virusscanner op jullie Mac en zo ja welke? Een actieve virusscanner op een Mac lijkt mij overbodig (correct me if i’m wrong), maar een passieve virusscanner (dus alleen handmatig scans uitvoeren en geen onnodig gebruik van CPU en RAM op de achtergrond) lijkt me een goede toevoeging?

Op dit moment ben ik gewend aan Norton maar merk ik dat deze applicatie vooral goed is aan irritante pop-ups. Het draait constant maar heeft nog nooit wat gevonden op mijn MacOS systeem.

Hoi Thijs, enige tijd geleden ben ik ‘Kaspersky Internet Security for Mac’ gaan gebruiken. Daarvoor gebruikte ik eigenlijk geen soortgelijk programma. Naast voorzichtig te zijn op de digitale stad maakt het natuurlijk ook uit waar je je goed bij voelt. Misschien kun je voor een tijdje Bitdefender vanuit de App store proberen. Misschien voldoet dit al prima. Wat betreft Kaspersky, deze geeft in ieder geval geen vervelende pop-ups. Ook de systeemprestaties lijden er niet onder. Hoop dat je er wat aan hebt.

Bijdrager
    McPim

Shmoo op 4 augustus 2019 om 11:26
    Ik heb gewoon een hogere drive om dingen op de juiste manier te doen, dankjewel autisme. En voor de mensen die daar grapjes over willen maken i.c.m intelligentie, het interesseert mij geen * wat jullie vinden. Het hoort bij mij als persoon.

Dat wil nog niet zeggen dat je gelijk hebt.. Jouw rigide definities komen autistisch over, je snapt best wat de anderen bedoelen. Volgens de eerste zin op deze pagina van Malwarebytes en dit stuk in Wired is adware gewoon een vorm van malware en dus rotzooi. Precies wat hendrik al zei: het is een verzamelnaam. Die heldere grens die jij probeert te trekken is er lang niet altijd, dus het is vooral onzinnig om daar naar op zoek te gaan.

Moderator
    Night

Malware is dus een verzamelnaam voor alle – al dan niet kwaadaardige –software die je ongewild op je computer hebt gekregen. En ja, dan valt Adware daar ook onder.

Vat ik het zo goed samen?

Bijdrager
    TheBigZ

(y)

Bijdrager
    macqintosh

Malware = iets dat zichzelf ongevraagd installeert (of wil installeren) op de computer dat niet in het belang is van de gebruiker.

Klaar, kunnen we nu verder met de dag?:P

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 2 dagen geleden door  macqintosh.

Bijdrager
    Ome Kor

En gemaakt door malloten, toch;-)

Moderator
    Night

Niet bepaald. Malloten missen vrees ik de know-how. 😉

Maar laten we ons weer concentreren op de drievoudige vraag van TS:  Gebruikt er iemand een virusscanner op de Mac, is het nodig, en wat is de systeembelasting?

Bijdrager
    TheBigZ

Nee.

Nee.

Teveel.

Bijdrager
    McJohn

Ja, want deze topic krijgt “bloatware” neigingen….
    *** shhhh.. olie op het vuur ****  Skoezie!:)

Een virusscanner is mijns inzien vrij nutteloos.
    En nee, dat zeg ik niet uit “ignorance” of iets dergelijks, want dat hoor en lees je overal op het www, dat Macgebruikers in een  illusie leven op gebied van computerveiligheid.

Mijn advies dat ik geef, en zo werk ik al jaren: Gebruik de “administrator” account alleen om software te installeren of dergelijke zooi en ga doorgaans aan de slag als “Gebruiker”. Als software zich al dan niet bewust installeren op je systeem dan krijg je de melding om je admin gegevens in te geven, en dan doe je er nog altijd mee wat je wilt. Installeer de software-updates die beschikbaar zijn voor je systeem (alhoewel Apple daar de laatste paar jaren toch soms es extra problemen het leven mee heeft ingeroepen.

Kijk ook bewust op je scherm wat er gebeurt. Als er een popup komt dat je de 10.000 bezoeker bent en je een iPhone hebt gewonnen, wees dan zo slim om te bedenken dat dit een scam is. Evenals als je een mailtje krijgt van een blondine met leuke foto’s in bijlage die je “out-of-the-blue” ziet zitten, geef dan niet toe aan je hormonen en delete die handel. En zo kan ik nog wel een poosje doorgaan met typische junk email.

Download content: software, muziek, films und so weiter, van (legale) betrouwbare bronnen.

Als een Indische microsoft scammer je belt, verleen hem/haar geen remote toegang tot je systeem.

Allemaal onderdeel van de cursus “online gezond verstand”

Wil je écht een virusscanner voor je algemene gemoedsrust, Avast etc zijn beschikbaar, maar zoals TheBigZ al zegt, verspilling van computerresources.
    Of, als je echt wil klooien met onbetrouwbare bronnen van content, installeer een versie van macOS in een virtuele machine (VirtualBox, VMWare Fusion, Parallells…) waar je naar harteloos kunt experimenteren (op voorwaarde dat je die wel zo goed als mogelijk in de software afsluit van je basis operating systeem)

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 2 dagen geleden door  McJohn.

Bijdrager
    GoeieDag

McJohn op 5 augustus 2019 om 21:41
    Gebruik de “administrator” account alleen om software te installeren of dergelijke zooi en ga doorgaans aan de slag als “Gebruiker”. Als software zich al dan niet bewust installeren op je systeem dan krijg je de melding om je admin gegevens in te geven, en dan doe je er nog altijd mee wat je wilt

Datzelfde scherm krijg je ook als je onder een Beheerders account werkt, dus daar zie ik de extra bescherming niet van.

Bijdrager
    McJohn

Als gewone gebruiker kan je ook een venster krijgen als iets moet worden gewijzigd op je account niveau, dus niet noodzakelijk met adminrechten, omdat die toepassing niet ingrijpend is volgens het os. Het verschil is dat wanneer je als gewone gebruiker opeens je admin gegevens moet gaan invullen, je alerter bent omdat de wijzigingen ingrijpender worden geacht door het os. Bv. software installaties etc, of bij een stuk software dat je niet gedownload via de Appstore wilt gaan uitvoeren, dat zich al dan niet als prefane gaat gaan nestelen achteraf. Als je als admin werkt (wat geen misdaad of zo is) dan zie je dat verschil niet en tik je maar in omdat het als normaal wordt aanzien voor je.

Het is hoedanook, om welke reden dan ook, altijd even te kijken waarom je os vereist dat je je login en paswoord moet ingeven, ongeacht met welke schrijfrechten je account is voorzien.

Ik ken genoeg mensen, ook Macgebruikers, die maar klikken op alles dat ze zien.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 2 dagen geleden door  McJohn.
28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.