10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Witte Haai

MacOS Sierra schone installatie lukt niet vanaf bootable USB

Hallo allemaal,

Ik wil m’n imac van 10.11 El Capitan upgraden naar 10.12 macOS Sierra. Met ‘Install Disk Creator‘ (MacDaddy) heb ik ’n bootable USB (op ’n nieuwe 16GB stick) gemaakt.
    Install Disk Creator gaf ’n popup-melding dat de installatie op de usb-stick gelukt was.

Toen heb ik herstart, en meteen ⌘ + R ingedrukt gehouden, en losgelaten tot ’t appeltje in beeld kwam.

Maar vervolgens krijg ik wèèr, en wèèr ’t OSX-hulpprogramma voor OS X 10.8 Mountain Lion.
    Het macOS Sierra-hulpprogramma, komt wèèr niet te voorschijn.

Iemand enig idee, wat hier aan de hand is?

Bijdrager
    McPim

Als je van een USB stick wilt opstarten moet je C ingedrukt houden. En als dat ook niet lukt is een Bluetooth keyboard vaak het probleem.

Bijdrager
    Witte Haai

Ik heb de C ingedrukt gehouden, tot ’t appeltje te voorschijn kwam, en bij ’n nieuwe poging ook zo lang ingedrukt, tot ’t appeltje ook weer verdween. Dit met ’n draad-toetsenbord. Maar bij beide pogingen kreeg ik weer ’t El Captian scherm…

Bijdrager
    McPim

Werken andere opstart-opties uit de lijst, al is het er maar één? Zo niet zou ik toch het toetsenbord of de verbinding verdenken. Probeer ook een andere USB poort voor je keyboard, en zonder hub aansluiten uiteraard.

Bijdrager
    meesje

Doe anders eerst een 10.12 upgrade en daarna de clean install via ⌘ + R.

Bijdrager
    McPim

Witte Haai: ter aanvulling, Apple zegt dat de C toets ook is om van USB op te starten maar beter kun je de Option (⌥) toets gebruiken. Dan zou je een lijstje met opstartschijven moeten zien, waaronder dus jouw USB stick..

Moderator
    Night

Is jouw systeem wel geschikt voor 10.12?

https://support.apple.com/nl-nl/HT201475

Bijdrager
    Witte Haai
    meesje op 14 januari 2017

Doe anders eerst een 10.12 upgrade en daarna de clean install via ⌘ + R.

Dat ga ik doen.

McPim op 14 januari 2017

Witte Haai: ter aanvulling, Apple zegt dat de C toets ook is om van USB op te starten maar beter kun je de Option (⌥) toets gebruiken. Dan zou je een lijstje met opstartschijven moeten zien, waaronder dus jouw USB stick..

Dat heb ik gedaan. Ik kreeg alleen geen optie om te kiezen voor ’n clean install. Maar macOS Sierra staat er nu wel op. Nu die clean install nog even doen.

Night op 14 januari 2017

Is jouw systeem wel geschikt voor 10.12?

https://support.apple.com/nl-nl/HT201475

Ja, m’n imac -gekocht met OSX 10.8 Mountain Lion- staat ook in dat rijtje.

Bijdrager
    McPim

Als opstarten van je USB stick lukte had je met ‘Schijfhulpprogramma’ (‘Disk Utility’) eerst de schijf moeten formatteren. Een install daarna kan alleen maar een clean install zijn.

Bijdrager
    Witte Haai

@McPim: Ja, dat is zoals ik ’t nu heb gedaan.

Iedereen bedankt, voor de feedback.:wink:

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.