15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    iMac1943

macOS Sierra – HD in 2 partities – elk met paswoord, hoe?

1 iMac, 2 gebruikers, de interne schijf is ingedeeld in 2 partities. Op partitie 1 staat het systeem en de programma’s.

Hoe kan elk van de 2 gebruikers inloggen met een eigen paswoord in z’n partitie, alle programma’s gebruiken en dus enkel z’n eigen files zien? Hoe is dat te doen?

graag jullie hulp.

Bijdrager
    TheBigZ

iMac1943 op 25 augustus 2019 om 14:07

Op partitie 1 staat het systeem en de programma’s.

Wat staat er op de tweede partitie?

Als je één partitie hebt kun je elke gebruiker zijn eigen thuismap geven. Werkt dat niet ook gewoon?

Bijdrager
    mowat

Waarom werk je niet met 2 partities waarbij op beiden je hele systeem en programma’s staan ? Dan is alles volledig gescheiden dus ook je files  en kunnen jullie allebei met je eigen paswoord inloggen.Het kost enkel wat meer ruimte. Of je kan het ook houden bij één partitie met 2 beheerdersaccounts.

Bijdrager
    iMac1943

Antwoord aan beiden:

laat ons zeggen dat er op de eerste partitie het OS en de programma’s staan en dan is er nog ruimte genoeg voor gebruiker 1 daarop zijn files te zetten. Op de tweede partitie zouden dan enkel files staan van gebruiker 2. Kan hij dan gebruik maken van de programma’s die op gebruiker 1 staan?

Maar ik voel meer voor het antwoord van mowat, dus die ene schijf echt te beschouwen als 2 schijven, met programma’s op beide partities. En enkel die programma’s dat elk daadwerkelijk gebruikt. En dan heeft elk een eigen paswoord.

Indien ik kies voor 1 partitie en 2 beheersaccount, heeft elk dan een eigen inlogpaswoord? En kan gebruiker 1 dan niet in de files van gebruiker 2?

Graag jullie reply. Alvast bedankt!

Bijdrager
    iMac1943

Hou ik het op 1 partitie en 2 beheerders, dan moet ik in Gebruikers & Groepen een nieuwe account aanmaken en die ‘invullen’ als Beheerder en daarbij een paswoord invullen.

Die tweede ‘beheerder’ kan dan gebruik maken van alle programma’s en hij heeft gewoon zijn eigen mappen.

Klopt dat allemaal wat ik hier zeg?

Bijdrager
    iMac1943

Dat laatste heb ik ondertussen gedaan en dat werkt perfect. Bedankt voor jullie reply!!!

Bijdrager
    penseel

Dat een prima simpele oplossing. 👍

Bijdrager
    TheBigZ

Eén partitie, wel zo gemakkelijk.(y)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je bent erg moeilijk aan het doen, als je het mij vraagt. Iedere gebruiker kan standaard toch alleen maar bij zijn of haar eigen bestanden, dus de partities samenvoegen en dan gewoon twee gebruikers maken is de makkelijkste oplossing, zoals je zelf ook al gezien hebt:)

Maar om ook echt antwoord te geven op de vraag, omdat iemand dat misschien toch écht wil doen:

1. Maak een gebruiker aan, als die er nog niet is.
    2. Zorg dat die gebruiker níét ingelogd is.
    3. Kopieer de thuismap van de gebruiker naar de andere partitie (verplaatsen mag ook, maar kopiëren is veiliger — je kunt de originele thuismap naderhand wissen als alles gelukt is).
    4. Open Systeemvoorkeuren → Gebruikers en groepen.
    5. Klik op het hangslot onderin het venster, voer je wachtwoord in enz.
    6. Klik met rechts (of met twee vingers of met de Ctrl-toets ingedrukt) op de gebruiker in het lijstje links in het venster en kies „Geavanceerde opties”.
    7. In het venster dat nu verschijnt vul je achter Thuismap het pad naar de gekopieerde map uit stap 3 in (of klik je op de knop Kies en navigeer je naar die map om hem te kiezen):
    8. Klik op OK.
    9. Start de computer opnieuw op.
    10. Log in met de gebruiker.

Bijdrager
    iMac1943

Ja, dat is terug iets anders. Ik probeer het en laat het hier weten. Alvast bedankt voor je reactie!

Bijdrager
    iMac1943

Wat is het voordeel van deze werkwijze tov 2 administrators op 1 schijf?

Bijdrager
    TheBigZ

Het voordeel is dat het je van de straat houdt, je bent er een stuk meer tijd aan kwijt!:-)

Bijdrager
    mowat

een partitie met 2 beheerdersaccount blijft volgens mij het eenvoudigste. Minste werk en elke beheerder kan zonder de computer uit te moeten zetten van het ene naar het andere beheerdersaccount overschakelen ( mits ingave wachtwoord natuurlijk). En je kan bovendien heel eenvoudig files die toch door de twee mogen gebruikt worden delen in de map “gedeeld”. Succes.

Bijdrager
    fred44nl

als beide gebruikers beheerder / admin zijn, dan kunnen ze zonder moeite bij elkaars bestanden.

of vergis ik me nu ??

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>mowat op 26 augustus 2019 om 10:42</p>
    elke beheerder kan zonder de computer uit te moeten zetten van het ene naar het andere beheerdersaccount overschakelen

Waarom zou je de computer uit moeten zetten om over te schakelen? Of begrijp je misschien verkeerd wat de methode die ik uitlegde precies bereikt?:) Wat je daar namelijk mee doet is de locatie van de thuismap veranderen — dus de map waarin de betreffende gebruiker terechtkomt na het inloggen. Dit doe je één keer en dan blijft het van kracht. Verder verandert er niets qua manier van werken: alleen de locatie van de thuismap is niet standaard.

fred44nl op 26 augustus 2019 om 10:47

als beide gebruikers beheerder / admin zijn, dan kunnen ze zonder moeite bij elkaars bestanden.

of vergis ik me nu ??

Niet automatisch: als je als beheerder naar de thuismap van een andere gebruiker gaat, zie je (iets als) dit:

… maar als je echt in zo’n map wilt komen, kun je wel eenvoudigweg de toegangsrechten aanpassen zodat je op z’n minst leesrechten hebt. En de andere gebruiker zal dat pas opvallen wanneer die bewust naar de rechten gaat kijken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.