16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

macOS Mojave hangt zich tijdens slaapstand – sinds 10.14.3 update

Sinds de macOS 10.14.3 update van een paar dagen geleden hangt mijn Mac mini 2014 – 16GB RAM zich op (vast) wanner deze langere periode in slaapstand heeft gedaan. Dus elke morgen/middag wanneer je de computer wilt ontgrendelen is het kansloos, de body van de mini voelt dan ook warm aan. Een paar uurtjes (sluimeren) is geen probleem.

Ik heb niet veel gedaan in de tussentijd qua updates of nieuwe software installeren. Er staat ook geen Malware en al dat soort kansloze knoei op mijn machine. Mijn MacBook Pro 2017 blijft wel gewoon functioneren terwijl dat eigenlijk dezelfde machine is qua software en instellingen.

Ik heb het vermoeden dat het probleem in macOS zelf zit want ik heb al een paar keer alle 3rd party apps afgesloten voordat ik ga slapen om te kijken of ik het kon koppelen aan X app.

In de logbestanden is ook niets te vinden over het probleem, geen foutmeldingen, opstarten in Safe Mode heeft niet geholpen. PRAM/VRAM reset niet. Nieuwe gebruiker heeft precies hetzelfde probleem – zonder iCloud activatie of andere apps geactiveerd.

Machine geeft geen foutmeldingen aan en als je in Console app wilt gaan neuzen, goed dan moet je ook een teringhekel aan jezelf hebben wil je daar iets uit kunnen halen.

Ik had gedacht als ik de machine dan opnieuw opstart en ik kijk meteen in Console dan moet ik toch wel ergens zien 03:41 proces X en boem dat is het moment van hangen maar dat is ook zo kansloos. Op het moment dat je de machine activeert dan zijn er een miljoenmiljard processen gestart die allemaal de opstarttijd krijgen dus zoeken naar dat moment ergens in de nacht waar het fout gaat is een beetje als zoeken naar een lekkerwijf op de kermis.

Bijdrager
    Nosferatu

<p class=”cite”>Shmoo op 21 februari 2019 om 15:34</p>
    Sinds de macOS 10.14.3 update van een paar dagen geleden hangt mijn Mac mini 2014 – 16GB RAM zich op (vast) wanner deze langere periode in slaapstand heeft gedaan.

Is je Mac sucidaal?

• Deze reactie is gewijzigd 4 weken geleden door  Nosferatu.

Bijdrager
    JJmac

Maw. Heb zelf het gevoel dat dit al sinds de start van Mojave is geweest.

Het duurt veel langer dan je bent gewend dat het uit de sluimer gaat.

Had eerst het idee dat het door de nieuwe ssd schijf kwam.

Wil je eens kijken als er bij jouw ook verschil inzit als je de aan en uit knop eens licht indrukt? I.p.v. het toetsenbord.

Bijdrager
    Shmoo

Nee dat maakt hier geen verschil. Computer zit muurvast en ik denk ook niet dat jouw machine voelbaar warmer is wanneer deze 10 uur in slaapstand heeft gestaan en trager uit slaapstand komt dan zou moeten.

Gisteren in de avond zag ik voor het eerst een knipperend vraagtaken in een folder op het scherm staan. Dat zal wel iets betekenen dat het de koppeling met de SSD verloren heeft.

Ik denk dat ik niet veel andere opties heb dan een clean Install uitvoeren. Waardeloos weer. Apple en software. 👎

Bijdrager
    feek

Probeer voordat je een clean install uitvoert eerst even een Combo Update. Meestal lost dat ook een boel op.

Bijdrager
    Shmoo

Zou dat deze moeten zijn?

https://support.apple.com/kb/DL1992

Bijdrager
    feek

Yep.

Een combo-update installeert alles opnieuw, in tegenstelling tot een normale update, die update alleen dat wat nodig is. Bij een combo-update worden dus mogelijke corrupte  bestanden vervangen.

Bijdrager
    Shmoo

We gaan het zien. Zojuist geïnstalleerd dus nude computer met rust laten tot vanavond.

Bijdrager
    Shmoo

Vanmorgen hing de computer weer vast. ☹️ #rotzooi

Bijdrager
    feek

Heb je al een clean install gedaan?
    zo nee, probeer eens het volgende terminal commando

sudo pmset -a standbydelay 86400

Als je standbydelay op 86400 zet start je Mac weer zo op Want dat wordt maar eens per dag (86400s=24 uur) je RAM weggeschreven. Als je hem op 0 zet volgens mij nooit.

Bijdrager
    Shmoo

We gaan het zien. 🙂

Ben wel heel nieuwsgierig naar wat zoiets kan veroorzaken.

Moderator
    Night

Een bug in de .3 update van macOS?

Bijdrager
    meesje

Welke achtergrond gebruik je? De (standaard) dynamische? Zo ja, wat gebeurt er als je een niet-dynamische achtergrond selecteert? Mijn Macbook uit slaapstand doet er veel langer over om wakker te worden met dynamische achtergrond.

Bijdrager
    GoeieDag

feek op 22 februari 2019 om 17:01
    Een combo-update installeert alles opnieuw, in tegenstelling tot een normale update, die update alleen dat wat nodig is. Bij een combo-update worden dus mogelijke corrupte  bestanden vervangen.

Nee hoor, een combo-update is wat het zegt, het zet het totaal van een aantal updates neer. Maar het is zeker een goede tip, omdat ook een aantal zaken test en herstelt.

Tussen die combo-update en een clean install, ligt nog een normale macOS installatie; dan krijg je wel een heel nieuw systeem, zonder de hassle van een schone installatie. Dat zou ik eerst proberen als ik Shmoo was.

Schijf-EHBO ook al eens een slinger gegeven, Shmoo?

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    Shmoo

Met Feek’s Terminal commando staat hij nu al een tijdje aan zonder vast te lopen.

Gisteren ingetikt, toen ik naar bed ging kregel ‘m weer gewoon uit slaap gewekt. Toen heb ik Safari geactiveerd en vanmiddag nog steeds mogelijk om hem te ontwaken. Nu Mail geactiveerd en laat ik ‘m weer eens staan tot vanavond.

Bijdrager
    Shmoo

Schijf EHBO heb ik als eerste gedaan. Daar kwam niets uit.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.