5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Pbelmaps

MacOS installeren via USB

Hallo iedereen, juiste deze post om jullie te informeren over de risico’s van het installeren van MacOS via een USB stick. Gaat dat dan niet? Jawel…tot nu. Ik heb in het verleden meermaals mijn iMac late 2015 (en andere Mac’s) van een nieuwe “clean” installatie MacOS voorzien door op te starten vanaf USB stick. Dit werkte perfect. Een dikke week geleden wou ik op deze manier terugkeren van Mojave naar High Sierra. Dit omdat ik de snelheid van opstarten te traag vond (serieus trager dan High Sierra). Na de installatie ging het enkel dagen heel vlotjes, geen enkel probleem met de iMac. Tot enkele dagen geleden, plotseling viel mijn iMac uit, er was geen herstarten meer aan. Zodoende noodgedwongen mijn USB stick weer bovengehaald en een clean install gedaan. Dit maal werkte het maar 1 dag en weer viel de iMac plots uit. Opstarten ging weer niet, ik kreeg een lange logfile van de fout en de melding dat MacOS opstarten niet mogelijk was (zie foto). Zodoende ging ik ervan uit dat mijn iMac defect was (alhoewel een hardware check geen defecten aangaf). Ik volle moed naar A-Mac Breda (waar ik de iMac gekocht had). De persoon van de technische dienst (excuses zijn naam ken ik niet meer maar het was de grootste die daar werkte:) ) meldde me dat sinds High Sierra best geen clean install via USB meer doet maar enkel via internet recovery. Dit omdat er blijkbaar fouten meekomen in de software bij de installatie via USB. Zo gezegd, zo gedaan. De persoon van A-Mac zette een clean install van High Sierra via internet recovery terug om mijn iMac. Nu, 3 dagen later, werkt alles nog als nieuw, geen enkel fout of uitval gehad. Moraal van het verhaal : 1) doe geen clean install meer via USB en 2) bij A-Mac Breda werkt er een “krak in z’n vak”. Bedankt A-Mac!Foutmelding

Bijdrager
    Nikita

Ik heb daar echt werkelijk nog nooit van gehoord, hier al zo vaak verschillende Macs op die manier geïnstalleerd.

Misschien dat ‘ie bedoeld dat je USB stick zelf defecten vertoond en daarmee corruptie optreedt, maar dat komt volgens mij ook maar zelden voor ­čžÉ

En ik kan me zo voorstellen dat ze dit vanuit een APR zo moeten mededelen, omdat via USB installeren geen offici├źle methode is die vanuit Apple is goedgekeurd. Zo kwam ik laatst bij een APR om de accu uit mijn (overigens ver buiten garantie zijnde) MacBook Air te laten schroeven – een klusje van 10 minuten – maar dat mochten ze niet doen. En een schroevendraaier hadden ze ook niet beschikbaar. Tja…

Bijdrager
    iDEOwen

Installeren via een USB-stick is juist een OFFICIELE  methode om macOS te installeren @nikita. Zie hier: https://support.apple.com/nl-nl/HT201372

Maar idd, er is een kans op corruptie via USB, maar die kans is klein. Ik vraag me af hoe hij High Sierra via Internet Recovery erop gekregen heeft, aangezien je via Internet Recovery alleen de laatse compatible versie van macOS of de versie die bij je Mac zat (en aangezien je een 2015 Mac hebt, zal dat geen High Sierra zijn)

Bijdrager
    Pbelmaps

Allen : ook ik heb al 10-tallen keren USB clean install gedaan, zonder problemen.

Feit blijft dat iMac met internet recovery stabiel werkt zonder, tot op heden, enige uitval.

High Sierra staat er nu op, was idd niet de versie die erop stond toen ik de iMac kocht, was wel de versie die erop stond voor de crash.

Bijdrager
    GoeieDag

USB is net internet een data drager. Zie niet in waarom het niet meer zou werken, en welke fouten van de USB stick er dan mee zouden komen.

Misschien was jouw usb stock gewoon een beetje ‘rot’…

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.