9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    RW

MacOS en timemachine

Hallo, kan je een back-up van MacOS (bijvoorbeeld Mojave) nemen met timemachine? Zo ja waarom is een bootable USB-stick dan nodig? Of is SuperDuper de oplossing. Ik begrijp het principe niet goed omdat ik al ergens las dat je met timemachine alles kan terug plaatsen, anderen beweren van niet………

Stel dat je de SSD van je Mac eens wil formateren en alles opnieuw wil installeren. Kan je dan op de geformateerde SSD zowel de besturing (Mojave) als alle bestanden, muziek, agenda edm terugzetten met timemachine? Of is een bootable USB-stick dan de oplossing om eerst Mojave terug te zetten en dan via timemachine al het andere?

Bedankt voor info!

Bijdrager
    fred44nl

om een backup in z’n geheel terug te kunnen zetten, heb je een zgn. recovery partitie nodig.

en die staat nu wel op jouw HDD, maar niet op een nieuw gekochte SSD.

dus daarom moet je met een usb-stick opstarten.

die recovery partitie kun je met het hulpprogramma Recovery Disk Assistant op een usb-stick zetten. en dan kun je daar vanaf opstarten.

dan krijg je hetzelfde als je nu op zou starten met cmd + R ingedrukt.

Bijdrager
    KarelWillem

Je zet met Time Machine ALLES terug, behalve het systeem zelf.

Dus: apps, instellingen, foto’s, muziek, alles wat je maar kan bedenken wordt vanaf de TM terug gezet.

Maar je moet wel eerst een systeem geïnstalleerd hebben.

Bijdrager
    GoeieDag

In TM zit ook het macOS. Zelfs een (bootable) Recovery Partitie.

Dus kun je zelfs op een lege HDD/SSD een TM backup terug zetten, want vanuit die TM Recovery kun je formatteren.

In OS X Lion v10.7.3 or later, you can start up from your Time Machine disk, if necessary. Press and hold Option as your Mac starts up. When you see the Startup Manager screen, choose “EFI Boot” as the startup disk.

Bron: https://support.apple.com/en-us/HT201250

Bijdrager
    fred44nl

maar als je de HDD hebt vervangen door een SSD, heb je dan ook nog een EFI-Boot ??

of zit dat in ROM/EPROM ??

Bijdrager
    RW

Het wordt wat ingewikkeld voor mij:-) want ik lees hier ook dat je met timemachine alles kan terugzetten behalve het systeem………

Bijdrager
    fred44nl

maak voor de zekerheid een usb-stick met de recovery partitie.

en start daar – als oefening – es mee op.

dan kun je zien wat je daar mee kunt.

je kunt hier vragen wat je wilt en je krijgt zeker antwoord, maar de beste leermeester ben je zelf:)

Bijdrager
    GoeieDag

fred44nl op 29 oktober 2019 om 12:18
    Maar als je de HDD hebt vervangen door een SSD, heb je dan ook nog een EFI-Boot?

Of zit dat in ROM/EPROM?

Nee, die zit in het bestand van de TM backup. Hij start dus op vanuit de TM backup, die op een andere volume (externe HD of zo) staat.

Bijdrager
    GoeieDag

RW op 29 oktober 2019 om 13:35
    Het wordt wat ingewikkeld voor mij:-) want ik lees hier ook dat je met timemachine alles kan terugzetten behalve het systeem………

Dat klopt dus niet.

Maar op zich is het niet onhandig een schoon systeem op de nieuwe HD te zetten, bv dmv internet recovery (Option-⌘-R of Shift-Option-⌘-R), en vanuit daar een TM backup terug zetten.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.