15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    ELTon

MacOS 9 installer cd's voor een iMac G3/350 (M5521)

Weet iemand hoe of waar ik MacOS 9 installer cd’s voor een iMac G3/350 (eind 1999) op de kop kan tikken? Ik heb OS 9.2.2 als een iso bestand. Middels Toast Titanium heb ik dit weggeschreven naar een cd-r. Het lukt me niet om vanaf de cd het systeem op de iMac te installeren. Iemand enig idee?

Bijdrager
    janbertwedman

Ik hoop ze nog ergens te hebben liggen (bootable). Ga morgenavond voor je zoeken. Geen valse hoop graag…

Bijdrager
    sedikit

Anders heb ik die nog wel. Dat “bootable” is betrekkelijk: ik heb op een DVD de “uitgepakte” Os 9 staan, die sleep je gewoon op de G3 (G4) en hij doet het!

Bijdrager
    janbertwedman

<p class=”cite”>sedikit op 18 december 2018 om 18:55</p>
    Anders heb ik die nog wel. Dat “bootable” is betrekkelijk: ik heb op een DVD de “uitgepakte” Os 9 staan, die sleep je gewoon op de G3 (G4) en hij doet het!

Jij wint

Bijdrager
    ELTon

Dank voor jullie reacties!

@janbertwedman: Het zou geweldig zijn als jij die installatie cd(‘s) van Mac OS 9 boven water krijgt. Ik hoor het graag van je.

@sedikit: Ik volg je niet helemaal. Als ik de iMac aanzet, krijg ik nl. zo’n berucht vraagteken te zien. Ook opstarten met de shift knop ingedrukt of de optie toets geeft een vraagteken. Een PRAM/NVRAM reset deed ook niks. Geen idee wat er ‘corrupt’ is maar een ‘clean install’ van MacOS 9 is in het geheel niet bezwaarlijk. De iMac is meer een museumstuk die mijn zus heeft ‘afgedankt’. Er zat alleen geen (systeem) software bij. Ik zou het leuk vinden als ie t weer doet. Daarom zoek ik een installatie cd van Mac OS 9 voor die iMac G3 die ik kan overnemen. Begrijp ik nu goed dat de iMac 3 ook opstart vanaf een DVD? Hoe sleep je anders de “uitgepakte” Mas OS 9 gewoon op de G3 (G4)?

Bijdrager
    sedikit

@ELTon,

Het is zo lang geleden, dat ik het me niet meer zo goed herinner. Maar troost je, ik heb hier ook de Mac OS 9.2.2 multilingual Install DVD! Wel 4.09 GB. Kan ik je wel morgen opsturen met TransferXL (tot 5GB). Maar ik kan hem ook als DVD naar je opsturen met de post, en als je toevallig in Amsterdam woont, mag je hem ook ophalen. Schrijf maar even een PBtje naar mij.

Moderator
    Night

Er staat me iets van bij dat die oudere Macs alleen CD+RW slikten, geen CD-RW. Kan dat het euvel zijn?

Bijdrager
    sedikit

@night,

Dat zou kunnen. Ik heb dat niet meegemaakt. Bij mij staat die Install OS 9 op een DVD+R.  Jij hebt het, naar ik aanneem, per ongeluk over een +ReWriteable (+RW). En ook niet relevant toch, als ik de install per internet verstuur?

Bijdrager
    OMT-fan

Ik heb hier nog de twee installatie DVD’s met 9.02 (PowerMac G4 staat er op het label)

Bijdrager
    sedikit

@omt-fan,

Aardig van je, maar ik ben bang dat de TS niet meer terugkomt. Noch hier, noch in een PB (op mijn verzoek), is gereageerd. Ik heb mijn aanbod maar weer opgeborgen.

Edit: mijn excuses aan de TS. Hij heeft een PB gestuurd met de reden waarom hij niet reageerde. Ik had een DVD voor hem, maar zijn G3 leest waarschijnlijk geen dvd’s. Ik heb geadviseerd contact hier in deze topic op te nemen met @omt-fan. In de hoop @omt-fan cd’s bedoelde i.p.v. dvd’s!

Is het niet mogelijk een dvd op een usb-stick te zetten (met een andere computer) en die (als het mogelijk is op een G3) dan in die G3 te steken?

Bijdrager
    ELTon

Ik heb inmiddels een originele installatie cd van MacOS 9 weten te bemachtigen. Zojuist heb ik het systeem geinstalleerd en alles werkt prima.

Dank voor alle feedback en hulp!

Bijdrager
    sedikit

Mooi zo!

Bijdrager
    janbertwedman

Mooi, hoef ik de zolder niet op!

Bijdrager
    Nikita

<p class=”cite”>Night op 18 december 2018 om 19:53</p>
    Er staat me iets van bij dat die oudere Macs alleen CD+RW slikten, geen CD-RW. Kan dat het euvel zijn?

CD+RW heeft nooit bestaan. Die plus werd alleen bij DVD’s gebruikt (een bepaalde Philips-standaard als ik het me goed herinner).

Vaak als je een OS9 systeemmap op een schijf hebt staan, kan een compatible Mac er vanaf opstarten, voor zover ik het mij kan herinneren… Wellicht toch iets niet goed met je installatieschijf of het ISO bestand.

Bijdrager
    ELTon

Zie mijn vorige bericht: eind goed, al goed. Het ouwe beessie doet het weer!

Iedereen bedankt voor de adviezen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.