17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    Niels

macOS 10.13.3 – Bekende performance vermindering?

Vandaag is dus de verwachte update 10.13.3 voor de Intel bug uitgekomen. Uit eerdere berichtgeving op fixes op Linux en Windows systemen is gebleken dat de fix matig tot ernstige (tot wel 50%) invloed heeft op de performance van de betreffende pc’s.

Is er al iets bekend over de invloed op de Macs? Ben een beetje huiverig om te updaten en ik wacht hier voorlopig ook nog mee tot de mogelijke impact bekend is. Het lijkt me nogal vervelend namelijk om mijn goed presterende MacBook te ‘verzieken’ met een software update.

Moderator
    Night

Ik denk dat je nog even geduld moet hebben totdat hier zinnige berichten over verschijnen. Zoals je zelf al zegt: De update is vandaag pas uitgekomen…

Bijdrager
    fred44nl

ik draai zo nu en dan Geekbench 4

en er is heel erg weinig verschil.

single core is zeker niet lager.

multi-core wel een heel klein beetje.

MacOS 10.12.5 ┬á– ┬ásingle core 4417 ┬á– ┬ámulti core 9491

MacOS 10.12.6 ┬á– ┬ásingle core 4475 ┬á– ┬ámulti core 9491

MacOS 10.13.3 ┬á– ┬ásingle core 4493 ┬á– ┬ámulti core 9416

dit is met een Macbook Pro 13 inch Mid june 2017 – 2 ports

• Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 4 weken geleden door  fred44nl.
    • Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 4 weken geleden door  fred44nl.

Bijdrager
    Shmoo

Performance verlies zou ook vooral zitten in Haswell en Broadwell processors. Die zijn al een aantal jaartjes oud.

Bijdrager
    StefanV

Ik draai geekbench ongeveer 2 a 3 keer per jaar.

De laatste keer was op macOS 10.13: single – 3459 / Multi – 6657
    nu op versie 10.13.3 is de score: single – 3474 / Multi – 6705

MacBook Pro 13″ late 2014 – 2,6GHz intel i5
    Ik zie dus in verhouding met de vorige keer zelfs een performace boost waar ik eerlijk gezegd positief over verrast ben:D

Bijdrager
    Shmoo

Maar zo kun je dat helemaal niet meten of testen. Je kunt nu nog 10 keer zo’n test uitvoeren en dan zal je zien dat deze cijfertjes altijd zullen schommelen en nooit op hetzelfde uitkomen. Die 3459 vs 3474 is geen winst, dat kan het verschil zijn tussen een computer die al voorverwarmd is en eentje die een test moet uitvoeren terwijl deze aangezet wordt.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Op mijn oude Mac Pro 2009 6core 3,33 Ghz zijn de verschillen tussen 10.13.2 en 10.13.3 te verwaarlozen.

Geekbench CPU single 2958 > 3061

Geekbench CPU multi 13360 > 13257

Cinebench OpenGL 70,2 > 69,5

Cinebench CPU 800 > 801

De update nam wel 20 minuten in beslag op een SSD.

De lees en schrijfsnelheden volgens AJA System Test zijn exact dezelfde.

• Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 4 weken geleden door  Mac Hammer Fan.

Bijdrager
    Niels

Eerste berichtgeving lijkt in ieder geval positief.

Bijdrager
    Shmoo

Testjes gedaan.

Mac mini 2.6GHz (Haswell) 16GB RAM 1TB HDD – 2014 nog draaiend op macOS High Sierra.

Voor de Intel update van gisteren was dit de score.

Na de Intel update van gisteren.

Het ziet er dus naar uit dat de performance gewoon gelijk is gebleven.

Bijdrager
    MrBelloNLD

zou toch ietwat minder schnell kunnen zijn vanwege Specte/Meltdown patches toch? ( anders heb ik het verkeerd begrepen op https://support.apple.com/nl-nl/HT208394 )

Bijdrager
    Shmoo

Ja maar dat lijkt alleen effect te hebben op high performance taken dus wanneer je je computer echt tot het maximale gaat duwen. Dat soort dingen gebeuren niet tijdens dit soort GeekBench testjes, daar wordt alleen gekeken naar hoe snel je computer X kan afhandelen en daar krijg ‘ie dan punten voor, de ventilator gaat niet eens sneller draaien tijdens zo’n testje.

Plus je weet natuurlijk ook niet of Intel die gasten van GeekBench (en al dat soort cowboys) niet gewoon een toelage geeft om de cijfertjes iets positiever uit deze crisis te laten komen. #sjoemelsoftware
    Ik bedoel die gasten van GeekBench moeten leven van de verkoop van app en data licenties dat alleen verkocht wordt aan bepaalde jongens zonder vriendinnetje. Lijkt mij een relatief moeilijke doelgroep voor een commercieel product om licenties in volume te verkopen, dus elke donatie is al heel snel welkom.

• Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 3 weken geleden door  Shmoo.

Bijdrager
    fred44nl

bij m’n oude Macbook Air 2011 ging de ventilator wel degelijk behoorlijk sneller draaien gedurende een GeekBench test.

daarom zette ik vaak vooraf de standaard snelheid van 2000 naar 4000 rpm. dan kon de test afgemaakt worden, zonder dat de snelheid nog verder om hoog ging.

bij m’n Macbook Pro 2017 staat de ventilator doorgaans stil en gaat ook tijdens een test niet draaien, al loopt de temperatuur wel op van ca. 30 naar 50 gr. C.

Bijdrager
    Kruithof

Heb even mn Macbook Pro 15″ mid 2012 geupdate van 10.13.2 naar 10.13.3 en dat was het resultaat

Bijdrager
    Kruithof

WoW best wel performance verlies

Bijdrager
    KarelWillem

Ik kom bij 10.14 wel weer een keer kijken. .:)

Bijdrager
    GoeieDag

Nou, tot dan h├Ę, KW.;-)

Moderator
    Night

… the Meltdown fix has no measurable performance reduction across several benchmarks.

The Spectre Safari mitigations have “no measurable impact” on Speedometer and ARES-6 tests, and an impact of less than 2.5% on the JetStream benchmark.

Many PCs with Intel processors have been facing serious issues following the installation of patches with fixes for Meltdown and Spectre, but these problems do not appear to impact Apple’s machines.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.