30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)
  • Q:
    Bijdrager
    MacMaccie

Macmini1,66-GHz Intel Core Duo t.o Pm G4 1.42 dp

Hoi…

Ik ben wel benieuwd of deze nieuwe mm ( met 2gb werkgeheugen)sneller is dan m,n G4(met 2gb werkgeheugen)
    Ga je hier mee vooruit of,blijft m,n G4 toch sterker?

:)

Bijdrager
    505

Hangt er van af wat je ermee gaat doen.

Welke programma’s je gebruikt?

Moderator
    unSOUND

Op een aantal fronten wel, maar op andere fronten weer niet. Het hangt er helemaal van af wat je er mee doet. De processor is een stuk sneller, maar de schijf is weer een stuk trager. Dus bij het verwerken van grote bestanden zal de PM sneller zijn, en bij puur rekenwerk de mini. Tevens zal de mini eerder strandballen krijgen, omdat die minder efficiënt is met Ram, maar dat geldt alleen maar als je veel tegelijk draait.

Bijdrager
    MacMaccie

Het is voor mij bedoeld voor photoshop,oeps,ff vergeten erbij te vermelden.
    En ik schiet m,n foto,s op RAW,dus best grote bestanden…

Geblokkeerd
    Anoniem

En maar niet te spreken over de video”kaart”… de PowerMac die je hebt heeft/kan
    veel betere kaarten aan. Als je van de PowerMac naar een Mac Mini wilt gaan
    zou ik er nog even 2x over nadenken;)

Dan liever doorsparen voor een iMac of Mac Pro:)

Aan de andere kant;
    als je gewoon een beetje fröbelt met die Mac, en verder geen zware dingen doet
    kun je natuurlijk wel gewoon een mini halen.

Bijdrager
    mulderd

Ik ben recent overgestapt naar een Mini. Ik had een PM G4, DP. De Mini valt me 300% mee. Wat een power ! Het enige wat me tegenvalt is dat hij af en toe last heeft van de programmas die nog steeds voor de G serie processoren gemaakt zijn. Maar voor de rest is ‘ie sneller en prettiger in gebruik.
    Ik ben het wel eens met unSound. Als je veel heb draaien en zeker als je bijvoorbeeld Photoshop CS2 hebt draaien met 3 RAW bestanden open, mwoaah, woknievrolijkvan.

Maar ja, de nieuwe Mac Pro’s zijn ook best te betalen zag ik…

Bijdrager
    computer space

Photoshoppen inderdaad lekker op de G4 blijven doen (full speed altivec en veel snellere cache van historie omdat de harde schijf dubbel zo snel is). Zelfs straks met CS3 is de vraag of ie het wint.

Moderator
    unSOUND

Ik zou dan toch eerder een iMac overwegen zoals ook Joram zegt.
    Dan heb je dezelfde processor-winst, maar niet de trage schijf van de mini.

Bijdrager
    MacMaccie

Oja,ik zou dan eventueel een LaCie 250 Gb mini HD FW 7200 rpm 8 Mb bij mini aan kunnen schaffen,en daar osx op installen…Hoe zit t dan met overdrachtsnelheid? word ie daar niet sneller van,of wel (OSX vanaf externe hd)

Zou dat een optie zijn?

Moderator
    unSOUND

Niet bijzonder, want FireWire is nog altijd veel trager dan SATA.

Bijdrager
    MacMaccie

Ow,oké…

Ja,die macpro vind ik een heel mooi ding,maar dat word t denk ik dan 1 jaartje sparen…:)

Vandaar dat ik hier zo benieuwd naar ben:wink:

Bijdrager
    computer space

Als ik op de macbench site kijk hebben mensen met een firewire of USB2 drive toch behoorlijk betere scores dan een standaard fabrieksmini. Qua HD zeker 2x zo rap. Met name de toeganssnelheid van kleine en middelgrote bestanden wordt gelimiteerd door de fysiek van de schijf, en niet door firewire/sata. sata is vooral van voordeel bij het overbulken van zeg 1gb.

Bijdrager
    MacMaccie

O? Dat zal dan wel leuk zijn…:)

Moderator
    unSOUND

Maar voor de prijs van een mini + externe schijf + scherm + toetsenbord + muis heb je uiteraard wel een iMac Core Duo….

Bijdrager
    MacMaccie

Nou,een monitor heb ik &tb & muis,maar ik zou wel een keer een 23”cd willen…

Ik zit er aan te denken om een keer m,n G4 eruit te doen,en een ander mac in da house

die macpro ,daar ben ik helemaal verliefd op,maar als je die ff via applestore confugreerd,dan ben je heel wat centjes kwijt:?

Maar dei mm is lekker klein,en ik vind t altijd nog een liefie:)

Bijdrager
    RuudBerg

Die macpro kan je inderdaad tot ver boven de €10.000,- configureren maar dan zie ik geen vergelijking meer tussen de lieve macmini en de macliefstepro.
    Het wordt dan een soort David en Goliath vergelijking. :?

Bijdrager
    Mac Maxi

Ik heb ook 2GB in men Mac Mini zitten. Het voelt allemaal erg snappy aan.
    Maar ja hiervoor had ik twee G3 iMacs….
    Ik weet niet hoe hij dus te vergelijken is met de G4 maar hij is in ieder geval
    prima geschikt voor de iLife software. Heb het id dat je zeker in het geval
    van de mini goed moet weten waar je hem voor gaat gebruiken.
    Af en toe photoshoppen is geen probleem met CS. Als je echt een pro applicatie
    gebruiker bent dan heb ik zo mijn bedenkingen bij de Mac Mini.

Moderator
    unSOUND
    ”MacMaccie”

die macpro ,daar ben ik helemaal verliefd op,maar als je die ff via applestore confugreerd,dan ben je heel wat centjes kwijt

Als je niet perse een intel hoeft te hebben kun je ook een PowerMac G5 scoren… Die worden momenteel zat aangeboden.

Bijdrager
    MacMaccie

Ja,idd,die zie je al regelmatig aangeboden staan…
    Tja,ik wil hierna toch wel naar de intelversie…

M,n G4 heb ik ook 2e hands gekocht,dus ik vind t ook leuk om een nieuwe op te halen..

:wink:

Bijdrager
    mvdenberg

Kun je je Dual G4 niet wat pimpen met meer Ram geheugen? Een dual powermac 1,42 Ghz moet naar mijn idee zeker nog wel een flinke tijd mee kunnen.
    Tegen welke beperkingen loop je nu aan?

Bijdrager
    MacMaccie

Nou,ik heb er al 1024mb werkgeheugen bijgestopt,en hij zit n op z,n maximum qua werkgeheugen…
    Tegen beperkingen zit ik nog niet ,hij loopt als een zonnetje,maar ik vind m,n G4 altijd wel wat remoerig…

De nieuwere machines zouden wel een stuk stiller zijn…

Bijdrager
    mvdenberg

Inderdaad 2 Gb. Ik dacht dat er meer in kon. Blijkbaar had ik me vergist.
    Helpt het misschien als je de G4 een flink stofvrij maakt? Of een fan vervangt? Dan maakt hij misschien minder lawaai.

Bijdrager
    MacMaccie
    ”unSOUND”

Maar voor de prijs van een mini + externe schijf + scherm + toetsenbord + muis heb je uiteraard wel een iMac Core Duo….

Ja,oké,maar als ie dan een stuk sneller is,is t wel intressant:)
    Ik heb nog een oude versie PS liggen,en daar kan ik straks de upgrade van de nieuwe versie voor kopen,en als dat al lekker werkt op de mini met externe hd,vind ik dat wel leuk…
    Maarja,dat is nog afwachten…En anders spaar ik door voor de pro:)

Bijdrager
    MacMaccie
    ”mvdenberg”

Inderdaad 2 Gb. Ik dacht dat er meer in kon. Blijkbaar had ik me vergist.
    Helpt het misschien als je de G4 een flink stofvrij maakt? Of een fan vervangt? Dan maakt hij misschien minder lawaai.

Dat heb ik al gedaan,heb ook wel n,s geinformeerd voor stillere koelers,maar die persoon bij een shop(weet niet meer welke)had t over de voeding vervangen…

Bijdrager
    1984

Ik zou die G4 DP niet zomaar wegdoen, prima machine.
    En er kan maximaal 2048 MB in,net zoveel als in de Mac mini 1,66 (echter die verbruikt meer ram) , het lawaai kan ook van je HD komen (120GB HD voor ±90euro)

Bijdrager
    MacMaccie

O,dus daar zal t ook aan kunnen liggen.
    Ik zat zojuist bij macstuff.nl te kijken,en men kan ook een Firmtek
    SeriTek/1S2 Serial ATA/150 Dual Channel PCI Controller aanschaffen…
    Is t dan ook mogelijk de hd die in m,n mac hangd eruit te halen,en dan een snelle s-ataschijf in m,n mac te hangen?

En hoe gaat t in z,n werk?Bij windows moet je tijdens instalatie een driver via floppiedrive installen,hoe zit dat bij de mac?

ben ik ook wel nieuwschierig naar:)

Bijdrager
    1984

Dat gaat bij de PM eenvoudig. Klep open, Nieuwe HD aansluiten oude HD nog even laten zitten , en deze naar je nieuwe HD copieren, daarna kan de oude HD weg

Bijdrager
    MacMaccie

En dat geldt ook voor S-ata hd installen?

Bedankt voor de tip trouwens:wink:

Moderator
    unSOUND

in de PowerMac G4 gaan geen sATA schijven, maar IDE schijven.

Maar het geluid wat je G4 produceert is voor 99% zeker van de fans.

Bijdrager
    MacMaccie

En toch zie je bij”macstuff.nl bij assosoires voor G4 deze S-ata kaartje…

:?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.