7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Bodevinaat

MacMini t-r-a-a-g

Hi,

ik heb een Macmini Core i7 met 16 Gb ram en een fusion drive (2 jaar oud). Booten duurt een eeuwigheid en waar ik ook op klik, ik krijg standaard een strandbal.

Ik heb Onyx gedraaid om te zien of dat iets zou uitmaken maar dat scheelt maar marginaal iets. Iemand nog een idee?

Bijdrager
    Shmoo

Clean install. Geen rotzooi software er meer opzetten.

Bijdrager
    csteelooper
    Shmoo op 02 mei 2017

Clean install. Geen rotzooi software er meer opzetten.

Die conclusie trek je wel heel snel, @shmoo@bodevinaat heeft met geen enkel woord gerept over wat er op de Mac stond (buiten Onyx, wat ik zelf eerlijk gezegd niet ken)…

Hoewel de Mac twee jaar oud is en dit dus eigenlijk nog niet zou mogen doet het mij denken aan een slecht werkende drive of een probleem met het geheugen. Je zou eens kunnen opstarten met safe mode om te kijken of dat het een en ander uit maakt, want als dat zo is loopt er tóch een of ander programma te verrekken (die worden in de safe mode namelijk niet gestart).

Om in safe mode (ook wel: safe boot) te starten, houd je tijdens het opstarten van je Mac, onmiddellijk na het aanzetten, de Shift-toets ingedrukt. Deze laat je pas weer los als je login-scherm verschijnt. Check tijdens deze sessie of de problemen zich ook voordoen of niet. Zo niet, dan is het een softwareprobleem; er is een stuk software dat wordt gestart en deze problemen veroorzaakt. In dat geval heeft Shmoo gelijk.

Doet het probleem zich ook in Safe Mode voor, dan kán het zijn dat je te maken hebt met een hardware-probleem, zoals hierboven beschreven. Om dat verder uit te sluiten kun je de SMC en het PRAM resetten. Om het PRAM te resetten kun je tijdens het opstarten de toetsen CMD+OPT+P+R indrukken; wederom direct na het aanzetten van de Mac. Let op: bij het uitvoeren van deze instructie kunnen diverse instellingen verkiren gaan.

Om de SMC te resetten zet je de Mac uit en trek je de stekker uit het stopcontact. Daarna wacht je een seconde of 15/20. Daarna sluit je alles weer aan en start de machine op. Eventueel kun je diréct na het aanetten van de machine de toetsen CMD+OPT+V inhouden zodat de Mac opstart in Verbose Mode. Als je dat doet zie je allerlei tekst bij het opstarten. Daarvan kun je foto’s maken en die hier posten, dan zie ik wáár de vertraging zit en kan ik je verder helpen.

Bijdrager
    Brombeer

Je kunt eens kijken waar de traagheid bij het booten zit.
    Kan het OS moeilijk bij de data omdat er een fout op de disk zit of moet er veel te veel troep mee opstarten?

In het eerste kun je wat inzicht krijgen door niet automatisch met een user op te starten, maar de computer te laten wachten met een inlogscherm. Als dat al lang duurt is het minder waarschijnlijk dat het in de user zit. Een andere user aanmaken en daarmee opstarten kan natuurlijk ook.

In de systeemvoorkeuren kun je bij gebruikers en groepen per user kijken wat er allemaal automatisch mee opstart. Misschien valt daar wat uit te mesten.

Om een fysieke disk error op te sporen moet je met een diagnosetooltje van een ander station (bv een usb) opstarten.

Bijdrager
    fred44nl

als je wil weten wat er allemaal op staat, dan kun je het beste een volledig EtreCheck rapport plaatsen.

https://etrecheck.com

Bijdrager
    Bodevinaat

Hey, thanks allen voor deze zinvolle reacties. Ik ga met jullie adviezen aan de slag.

Bijdrager
    computer space

Waarschijnlijk de HD op zijn laatste poten. Backup maken, en nieuwe erin: 100% SSD nemen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.