5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Drenthe-Dakar

MacMini naar fabrieksinstellingen OS X 10.6.8 kapotte Superdrive

Hi!

Ik heb hier nog een oude MacMini staan die ik wil opbouwen voor mijn dochter.

MacMini 2,1 met 2GHz Intel Core 2 Duo processor
    Geleverd met Tiger (OS X 10.4)
    Geupdate naar SnowLeopard (OS X 10.6)

Nu wil ik het ding eerst helemaal opschonen. Terug naar fabrieksinstellingen dus.

De uitdaging die daarbij komt is de kapotte Superdrive. Het ding slikt de dvd wel in, probeert hem te lezen en spuugt m naar een paar minuten weer uit. Ik kan dus niet de bijgeleverde installatie-cd (OSX 10.4) pakken en een nieuwe update draaien.

Wat ik al geprobeerd heb:
    – opstarten met een bootable USB (kan pas vanaf 10.7 ben ik inmiddels achter)
    – alt-toets inhouden bij opstarten
    – command + r ingehouden houden bij het opstarten

Wat ik vreemd vind dat niet wil lukken:
    – de superdrive van mijn nieuwe MacMini eraan koppelen, deze krijgt niet genoeg stroom op de USB 1.1 poort denk ik.
    – de superdrive van mijn nieuw MacMini via delen benaderen (met firewire).

Dit oplossen zou de makkelijkste manier zijn.

Ik heb wel juist een timecapsule gekocht die ik nog niet geĂ¯nstalleerd heb. Kan ik die gebruiken als boot-schijf? En hoe moet ik dat dan doen?
    Inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer. Er staan zoveel tips op internet hoe je het ding moet resetten, maar vaak gaat het dan om nieuwe apparaten met nieuwere software.

Kan iemand me weer op weg helpen?

Groeten, en alvast super bedankt!
    Anja

Bijdrager
    erwinde

Je kan een opstart usb stick maken met daarop de installatie van Yosemite. Hier :

How-to: Bootable USB-stick voor installatie Yosemite maken

staat uitgelegd hoe dat moet.

Ik ga er dan wel vanuit dat de Mini Yosemite kan draaien (Ik denk het wel, maar er zijn hier vast mensen die dat beter weten). Als dat lukt kan je eind van de maand ook upgraden naar El Capitan, waardoor alles ook nog een stukje vlotter zal draaien dan met Yosemite.

Bijdrager
    jv65

Ik ga er dan wel vanuit dat de Mini Yosemite kan draaien (Ik denk het wel, maar er zijn hier vast mensen die dat beter weten).

Mac mini 2,1 kan maximaal Lion (10.7.5) draaien.

Bijdrager
    jv65

– de superdrive van mijn nieuw MacMini via delen benaderen (met firewire).

Ook al geprobeerd zonder firewire? Dus met WiFi.

Het cd- of dvd-station van een andere computer gebruiken met de Mac

Edit: geloof niet dat dit gaat werken icm met een aan de (nieuwe) Mac mini gekoppelde SuperDrive.

Bijdrager
    Maurits

Opstarten van USB is iets wat alleen nieuwere hardware kan. Of jouw Mac Mini 2,1 dat kan betwijfel ik.
    Ik lees dat je een nieuwere Mac Mini hebt.
    Heb je een firewire kabel? dan kan je de oude mini in target disk mode zetten, de harde schijf wissen en het OS er op zetten.
    Je kan dan wel tegen wat eigenaardigheden oplopen; dat Lion (voor de oude Mini) niet wil installeren omdat je Mac te nieuw is (is afhankelijk van welke mini jij hebt), maar ik hoop dat het toch lukt. (Moet je wel de Lion installer hebben…..)
    Als je een oudere mac hebt (Of voor een middagje kan lenen), zou je zo van de installatie DVD kunnen opstarten en de target disk installeren.

overigens: cmd-R werkt alleen als je OS 10.7 of hoger hebt geinstalleerd. Opstarten van TimeCapsule kan nooit.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.