17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Geblokkeerd
    Alison

MacMini met dubbel scherm

Even een vraagje: ik heb hier een Mac Mini (late 2012) liggen. Ik denk er over om hier twee monitoren op aan te sluiten. Iemand hier ervaring mee?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar geleden door  Alison.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar geleden door  Alison.

Bijdrager
    TheBigZ

Dat werkt prima via USB3.

Let wel op UASP.

https://tweakers.net/pricewatch/422396/samsung-850-evo-500gb.html

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 8 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    OMT-fan

Heb ik ook draaien, gaat perfect!

Bijdrager
    Shmoo

Waarom een externe als je de mini relatief eenvoudig kunt openen en hem inbouwen.

Ik bedoel, als het om een iMac gaat met een gelijmd scherm dan kan ik mij voorstellen dat je ‘m niet wilt openen.

Bijdrager
    1973

En waarom onnodig openen, terwijl het via USB3 prima gaat?

Bijdrager
    iep

Omdat het via USB3 dus niet prima gaat. USB3 doet geen TRIM, via de directe SATA connectie heb je dat wel (je moet het alleen wel even inschakelen via Terminal). Buiten dat heb je ook geen disk ergens aan een touwtje bungelen; vergeet niet dat je die ook weer ergens kwijt moet. Ik zou het alleen via USB doen als het intern niet kan (en dan nog heeft mijn voorkeur Thunderbolt vanwege de hogere betrouwbaarheid).

Bijdrager
    1973

Mogelijk dat je het voordeel van ‘TRIM’ kunt uitleggen?

Bijdrager
    Niels

Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten, dan zou ik gewoon voor de 500Gb gaan.

Overigens zou ik de SSD toch intern plaatsen, dan draait deze echt op volle snelheid via de sata aansluiting en kunnje TRIM aanzetten, erg belangrijk op de lange termijn.

Het omzetten is eenvoudig en snel gedaan, kijk maar eens naar deze guide: https://nl.ifixit.com/Guide/Mac+Mini+Late+2012+Hard+Drive+Replacement/11716

En als je echt een beetje handig bent kun je zelfs de oude schijf ook intern houden:
    https://nl.ifixit.com/Guide/Installing+Mac+Mini+Late+2012+Dual+Hard+Drive+Kit/11713

Bijdrager
    Shmoo

Ik zou niet gaan lopen kloemelen met twee schillende schijven wanneer alle data bij elkaar niet eens meer dan 500GB betreft.

Prijzen van SSD schijven zijn vrij gunstig en in de achterkant zit ook nog zo’n micro_SD slotje waar je wat extra geheugen in kunt rammen mocht je ooit tijdelijk met een aantal grotere bestanden werken waar geen plaats voor op de SSD is – dan knal je deze daarop. Een 64 of 128GB SD kaartje is ook niet heel prijzig.

En dan iets..

De Mac mini 2012 ( 2.3GHz Quad core ) heeft volgens mij twee aansluitingen aan de binnenkant omdat het een server model betreft. Je zou dan twee schijven in de mini kunnen stoppen.

Dan nog een dikke tip van Shmoo.
    Als je de mini toch open gaat schroeven, stop je schoonmoeder er dan ook meteen in. Ben je daar ook meteen klaar mee.

Bijdrager
    iep
    1973 op 27 november 2016

Het voordeel is niet bijster groot maar velen hechten er hele grote waarde aan.

Data staat op zo’n SSD in een geheugencelletje (meestal meerdere want de data is veel groter). Bij een harde schijf werkt dat ook zo alleen is het dan geen geheugencel. Wanneer je data verwijdert dan wordt alleen de verwijzing naar de fysieke data weggegooid en wordt het deeltje waar de data in staat aangemerkt als “herbruikbaar”. Wat er dan gebeurd is dat bij nieuwe data deze oude data dan weer overschreven wordt. Bij een harde schijf werkte dat prima maar bij een SSD levert dat een probleem op. Een SSD kan namelijk niet de data overschrijven, die moet eerst de cel leeggooien voordat er weer iets nieuws in kan. Die extra actie vertraagt de totale schrijfactie.

Kortom, het schrijven wordt trager. Daar hebben ze een oplossing voor, 2 zelfs: Garbage Collection (GC) en TRIM. Deze laatste werkt meestal iets efficiënter omdat het besturingssysteem doorgeeft welke data exact weg moet; bij GC is dat een berekening die dat doet. Beide technieken doen niets anders dan de cellen die weer vrijkomen leeggooien waardoor die stap in het schrijfproces al niet meer hoeft en het schrijven dus sneller gaat. Dat is de reden waarom dit niet zo heel veel bijdraagt, zeker bij huidige SSDs die al zo snel zijn dat je het nu al helemaal niet meer opmerkt. Buiten dat doet iedere SSD standaard al GC en is TRIM alleen een extraatje er bovenop.

Als je een externe schijf gebruikt via USB dan kun je TRIM niet aan zetten, die ondersteund dat commando niet. Thunderbolt heeft dat probleem niet. Die externe schijf snoept overigens ook weer een USB poort af, daar heb je er niet zo veel van op een Mac mini. De schijf via Thunderbolt aansluiten is weer lastig omdat je niet zo snel iets zult vinden waarmee je 1 schijf in een behuizing kunt stoppen en deze geheel door de Thunderbolt poort kunt laten voeden. Je zit al snel aan RAID setups of totaal oplossingen (dus een externe SSD met Thunderbolt aansluiting). Aangezien je hier eenvoudig de Mac mini kunt openen en de schijf kunt vervangen is dat eerder aan te raden. iFixit.com is een website waar je een goede handleiding vindt en tevens ook het juiste gereedschap om dit te doen (mocht je dit nog niet hebben…).

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 8 maanden geleden door  iep.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 8 maanden geleden door  iep.

Bijdrager
    TheBigZ
    iep op 27 november 2016
    1973 op 27 november 2016

Het voordeel is niet bijster groot…

Mee eens.

iep op 27 november 2016

Die externe schijf snoept overigens ook weer een USB poort af, daar heb je er niet zo veel van op een Mac mini.

De Late 2012 Mac mini heeft vier USB3 poorten.

Bijdrager
    1973

Dank je iep voor je uitleg.

Bijdrager
    frapo

Heb onlangs zelf een Samsung 840 EVO 128 in m’n Mac Mini 2012 geplaatst en de de originele HDD ook intern behouden.
    Het systeem geïnstalleerd op de SSD en de data-opslag (films, foto’s, muziek etc.) op de HDD.
    Goed te doen en werkt als een speer

Bijdrager
    computer space

Laten doen. Voor de prijs van een USB 3 behuizing ben je al een heel eind. Je wil namelijk WEL een Sata 600 behuizing: succes met zoeken en niet de goedkoopste.

Bijdrager
    TheBigZ
    computer op 29 november 2016

Voor de prijs van een USB 3 behuizing ben je al een heel eind. Je wil namelijk WEL een Sata 600 behuizing: succes met zoeken en niet de goedkoopste.

Overdrijven is ook een vak.;-)

€29
    https://tweakers.net/pricewatch/375935/startech-punt-com-25in-aluminum-usb-30-external-sata-iii-ssd-hard-drive-enclosure-met-uasp-for-sata-6-gbps-aluminium.html

Bijdrager
    louke1968

@ Alison: Ik ben zeker geen expert, maar ik heb deze week een USB 3.0 SSD aangeschaft ( Freecom Mobile Drive Mg SSD 256GB). Ik heb macOS erop geinstalleerd en de interne HDD gebruik ik voor mijn bestanden. Ben er zeer tevreden over.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 8 maanden geleden door  louke1968.

Bijdrager
    nervus

Snelheid SDXC lijkt me te laag. Zie bijgaande tabellen; 100 Megabyte = 800 Megabit.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.