20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    marc999

macmini harddisk geluiden terwijl je werkt (parkeerstand?)

Bij mijn macmini klikt de harddisk soms wat als ik bezig ben met iets, vraag me af waarom en waarvoor, vaak hapert alles dan ook even, misschien wegschrijven van buffers? Wie heeft dat ook?

Als ik Ubuntu draai heb ik er geen last van, dus ik denk geen hardware probleem.

Kan ik de buffers ook anders instellen?

Of misschien de harddisk async mounten?

Iemand enig idee wat het kan zijn of herkent iemand dit?

Ik heb in de energiestand van systeemvoorkeuren alles uit staan!

Bedankt!

:?

Bijdrager
    Yaris

Ik hoor mijn Mac mini soms ook klikken. Niets om je zorgen over te maken. Een gewoon werkingsgeluid volgens mij. Voor de rest is hij muisstil.

Bijdrager
    ccsmotu

Ik heb dat ook. Je bedoelt het regelmatige ‘vallende knikker’ geluid (“KLOENK”). Ik dacht eerst dat het iets ‘typisch mac’ was, een of ander systeemgeluid, maar dat is niet zo. Het is wel degelijk een hardware probleem. Van wat ik er op internet van heb kunnen vinden is dit een probleem met de harde schijf, misschien wel een behoorlijk ernstig probleem (uiteindelijk kan je schijf crashen, dus ga regelmatig backuppen). De Apple poliicy schijnt te zijn dat ze er niets aan doen en dat eerst je schijf kapot moet gaan voor ze hem vervangen.

Hieronder tekst van een post die ik vond (maxfixit):

Monday, April 04 2005 @ 06:14 AM PDT

Mac mini: Hard drive “clunking,” other strange noises

With regard to odd noises emanating from the Mac mini hard drive, it appears that there are two different symptoms accompanying two separate issues.

In the first type, what can best be described as a “clunking,” light thumping, or noticeable tracking noise can be heard. In some cases, the noise is accompanied by a brief pause in system responsiveness.

This is generally resultant of normal hard drive operation, and should not be cause for concern. Many potential causes exist, including thermal re-calibration, but no drive failure should occur.

MacFixIt reader Pedro writes: “I also have heard the marble dropping sound a lot on my PowerBook 1.5GHz 15” AL. It started when I swapped the drive with a Seagate Momentus 100GB 5400RPM drive several months ago. This sounds seems to be a thermal calibration of the drive. It happens when the PowerBook heats up due to extensive processing. I normally do not see a system slow down. However, once the noise intrigued my coworkers when I was doing a presentation in a quiet conference room.

“Seagate manual has this note: ‘During periods of drive idle, some offline activity may occur according to the S.M.A.R.T. specification, which may increase acoustic and power to operational levels.'”

George adds:

“I have noticed the ‘Clunk ’n Pause’ on other machines besides the Mac Mini. My Dual USB iBook does the same the thing (although the problem is less noticeable under Mac OS X than it was under OS 9) as does my work laptop, a Dell Inspiron. My understanding is that the clunk is the laptop hard drive re-calibrating itself for thermal expansion. You will notice more clunks when the machine is not getting adequate ventilation and fewer if it is. Because the OS is probably accessing the hard drive when the thermal re-calibration occurs, you will notice a slight pause as the OS waits for the hard drive to finish. Other than the slight delay, I have notice no detrimental effects of the ‘Clunk ’n Pause’ over the years on my iBook or Dell.

In the second type, the noise is much louder, and more disruptive. User descriptions include “a large marble dropping onto a hard surface.” This may, in some cases, be caused by the drive’s arm stopping due to a mechanical issue.

If your drive is exhibiting such behavior, backup your data immediately and seek diagnostic services. Many users have reported eventual drive failure beginning with such noises, which are generally astonishingly loud.

Firmware Update coming from Seagate Most Mac Minis (all that we’ve received reports concerning so far) use Seagate hard 2.5-inch hard drives. We’ve now received word from Seagate that an upcoming firmware revision will eliminate the problem, and that the noise does not — in their estimation — represent a defect in quality or sign of failure for affected drives.

John Paulsen Senior Manager for Corporate Communications at Seagate tells MacFixIt:

“This is an issue of sound only — contrary to (a portion of your report), there is no relationship between this sound and drive reliability or failure. This issue can occur with other hard drive brands as well, and only occurs with certain PC models. Seagate has a new firmware code for our drives that eliminates the occurrence of the sound, currently pending implementation into systems.”

Another possible solution: Using APM Tuner Setting the APM (Advanced Power Management) setting to the maximum using the utility APM Tuner can resolve the minor, routine drive noises in some cases.

Advanced power management systems have been known to cause occasional system delays and “clunking” noises caused by excessive parking of the hard drive heads.

Technicians: Some sounds could be early stages of drive failure Meanwhile, a number of hard drive technicians warn that specific noises may represent the early stages of hard drive failure.

John Schofield writes: “I was really struck by the description of the sound as being like ‘a marble being dropped on a hard surface.’

“I’m a former Mac tech who worked at an Apple Authorized Service Provider, now I’m doing other things. I always described that sound as “a ball bearing dropping on concrete” — a sound I heard often from drives that were about to or were in the process of dying. (I stopped being an AASP long before the Mini came out, but I’m very familiar with the noise.

“Apple won’t replace the drives until they actually die (which is a reasonable position, I think) but that means anyone with a Mac Mini making these kinds of noises should be really religious about backup — those drives could go any minute, or get progressively wonkier as time goes on.”

Adam Roberts adds: “Having serviced and worked on hard drives for almost 20 years.. I can tell you that any drive making a loud clunk sound is not good.. this is usually caused by the drive armature assembly slamming into the mechanical stop that limits its range of motion.. which is usually caused by the fact that the servo calibration is messed up and cannot properly govern the speed and position of the head assembly on the drive..

“Basically the drives are bad.. but it isn’t an instant failure.. the drive will beat itself to death.. whenever I hear a drive ‘clunking’ as I call it.. I always advise the client to replace it ASAP. A lot of time, the problem is worsened by temperature. As the drive heats up, the electronics go out of spec and it has a harder time of keeping the servo mechanism on track. With the smaller drives in small confined spaces.. they get very hot.. also it just boils down to plain old bad hardware, poor quality.. bad components used in the drive manufacture.”

Bijdrager
    marc999

Het lijkt net alsof de kop van de harddisk steeds een zwieper maakt, zo’n soort geluid is het. Het gebeurt ook heel vaak, nu terwijl ik dit typ al zeker 4 keer! Er staan echt niet veel dingen aan verder.

Is het een auto park harddisk of zo?

Ik maak me geen zorgen maar ben benieuwd naar het wat en waarom…

Hoe vaak schrijft OSX buffers weg?

Bijdrager
    marc999

Toch wel raar dat dit met Ubuntu Hoary ppc niet zo is dan…

Misschien andere APM instellingen?

Ik hoop dat het niet ernstig is, het was al vanaf het begin zo.

Maar het klinkt zo dat je zelfs gaat denken dat het nooit goed kan zijn dat zoiets zo vaak gebeurt.

Dankje ccsmotu!

Bijdrager
    marc999

dit zegt schijfhulp programma:

Naam : ST940110A
    Type : schijf

Schijfidentificatie : disk0
    Medianaam : ST940110A Media
    Mediatype : Generic
    Verbindingsbus : ATA
    Verbindings-ID : Apparaat 0
    IO-inhoud : Apple_partition_scheme
    Apparaathiƫrarchie : pci2/ata-6@D/@0:0
    Beschrijfbaar : Ja
    Verwijderbaar : Nee
    Mac OS 9-besturingsbestanden geĆÆnstalleerd : Nee
    Totale capaciteit : 37,3 GB (40.007.761.920 bytes)
    S.M.A.R.T.-status : Gecontroleerd
    Schijfnummer : 0
    Partitienummer : 0

Bijdrager
    marc999

dit zegt ubuntu:

root@ubuntuppc:/home/marc # hdparm -I /dev/hda

/dev/hda:

ATA device, with non-removable media
    Model Number: ST940110A
    Serial Number: 3KW4VGGG
    Firmware Revision: 3.07
    Standards:
    Used: ATA/ATAPI-6 T13 1410D revision 2
    Supported: 6 5 4 3
    Configuration:
    Logical max current
    cylinders 16383 65535
    heads 16 1
    sectors/track 63 63

CHS current addressable sectors: 4128705
    LBA user addressable sectors: 78140160
    LBA48 user addressable sectors: 78140160
    device size with M = 1024*1024: 38154 MBytes
    device size with M = 1000*1000: 40007 MBytes (40 GB)
    Capabilities:
    LBA, IORDY(can be disabled)
    bytes avail on r/w long: 4 Queue depth: 1
    Standby timer values: spec’d by Standard
    R/W multiple sector transfer: Max = 16 Current = ?
    Advanced power management level: unknown setting (0x8080)
    Recommended acoustic management value: 128, current value: 0
    DMA: mdma0 mdma1 mdma2 udma0 udma1 udma2 udma3 udma4 *udma5
    Cycle time: min=120ns recommended=120ns
    PIO: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4
    Cycle time: no flow control=240ns IORDY flow control=120ns
    Commands/features:
    Enabled Supported:
    * READ BUFFER cmd
    * WRITE BUFFER cmd
    * Host Protected Area feature set
    * Look-ahead
    * Write cache
    * Power Management feature set
    Security Mode feature set
    * SMART feature set
    * FLUSH CACHE EXT command
    * Mandatory FLUSH CACHE command
    * Device Configuration Overlay feature set
    * 48-bit Address feature set
    SET MAX security extension
    * Advanced Power Management feature set
    * DOWNLOAD MICROCODE cmd
    * SMART self-test
    * SMART error logging
    Security:
    supported
    not enabled
    not locked
    not frozen
    not expired: security count
    not supported: enhanced erase
    HW reset results:
    CBLID- above Vih
    Device num = 0
    Checksum: correct

Interessant die acoustic management value die nu in Linux 0 is…
    Misschien kan ik daar wat mee.

Even zoeken naar een osx utility die net als hdparm de harddisk uit kan lezen!

:roll:

Bijdrager
    marc999

hier nog wat dergelijke gevallen en over de APM tuner

http://www.ehmac.ca/showthread.php?t=25200

Bijdrager
    MedahOSX

Ik had dit probleem ook, dat konstant (te vaak) tikken van de harde schijf.
    Sinds een maandje heb ik de harde schijf vervangen voor een Hitachi 7200 RPM 60GB waar ik dit niet op terughoor.

Mischien interesant om te weten of eigenaars van de 1.42GHz versie er ook last van hebben, aangezien daar een andere harde schijf inzit.

PS: hdparm moet toch ook op OSX werken?

Bijdrager
    marc999

Blijkbaar is het een Seagate kwaaltje.:wink:

Die APM tuner doet niks bij mij… start wel en ik kan wat instellen maar er verandert niks aan de kloink.

Ik geloof niet dat hdparm een OSX commando is maar misschien is er wel eentje met een andere naam?

:evil:

Bijdrager
    MedahOSX

nee maar je kan natuurlijk gewoon van source compileren lijkt me, zal het es proberen.

Edit: gaat niet echt lukken helaas.

Bijdrager
    viv

mini 1,25 van viv heeft nergens last van… zeer stil :)
    is zeker niet normaal dat geklik van jullie
    Diskje staat behoorlijk vol met klein grut maar ook iMovie vindt het geen probleem om even een zootje video weg schrijven. Het is zo dat er in de mini 1,25 een net iets rapper schijfje zit… schijf: ST940110A

Bijdrager
    MedahOSX

viv: het rare getik is nou juist als je niks aan het doen bent. normale hd aktiviteit is niet erg, maar als je niks aan het doen bent word het wel irritant en zorgelijk.

Maar ik ben blij voor je hoor dat jij er tenminste geen last van hebt:)

(btw, ik heb/had ook de 1.25 met 40Gb seagate schijf)

Bijdrager
    Van Cot

de Mini in de PC winkel maakt ook geen geluid, hoogstens af en toe eens de ventilator die tien seconden opspringt, maar je hoort hem nog bijna niet. Zeker niet in vergelijking met de witte bak die naast mij staat, die hoor je in de kamer hiernaast nog ronken.

Bijdrager
    viv
    ”MedahOSX”

viv: het rare getik is nou juist als je niks aan het doen bent. normale hd aktiviteit is niet erg, maar als je niks aan het doen bent word het wel irritant en zorgelijk.
    Maar ik ben blij voor je hoor dat jij er tenminste geen last van hebt:)
    (btw, ik heb/had ook de 1.25 met 40Gb seagate schijf)

nooit geen geklik… en ben behoorlijk krities
    staat permanent aan… hoor het diskje eigenlijk gewoon helemaal niet
    wel vervelend dar er dit soort problemen met de mini zijn:(
    (nee hoor geen gehoorschade… trouwens mini = stiller dan eerste gen iPod)

Bijdrager
    remcodb2

Ik heb ook af en toe een klik (‘vallende knikker’), maar niet zoals in dat artikel dat het systeem even niet reageert. Tis ook al mn 2e mini (eerste ging kapot :() en die 1e had ook dat geluid, denk niet dat het iets is om je zorgen over te maken.

Bijdrager
    viv

wat ging er kapot?:(

Bijdrager
    jps
    ”ccsmotu”

Ik heb dat ook. Je bedoelt het regelmatige ‘vallende knikker’ geluid (“KLOENK”). Ik dacht eerst dat het iets ‘typisch mac’ was, een of ander systeemgeluid, maar dat is niet zo. Het is wel degelijk een hardware probleem. Van wat ik er op internet van heb kunnen vinden is dit een probleem met de harde schijf, misschien wel een behoorlijk ernstig probleem (uiteindelijk kan je schijf crashen, dus ga regelmatig backuppen). De Apple poliicy schijnt te zijn dat ze er niets aan doen en dat eerst je schijf kapot moet gaan voor ze hem vervangen.

.”

hello iedereen,

ik heb dus dit ook voor gehad met mijn mac mini. aangezien ik mijn mac in de USA heb gekocht en meegebracht en scrhik had voor de garantie, was ik zeer ongerust. heb de mac op mijn naam laten zetten ( stond op vriend student zijn naam), heb hem dan binnengebracht bij easyware in leuven, waar ze hem naar apple hebben opgestuurd.

resultaat: harde schijf is vervangen! de prijs 40 administratieve kosten.( betaald aan easyware)
    wel moet ik zeggen dat de nieuwe HD wat meer werkgeluiden maakt.

Bijdrager
    marc999

Omdat ik dus in Linux nergens last van heb, denk ik dat het een wisselwerking is tussen OSX en de Seagate harddisk. Blijkbaar zet OSX iets aan in de harddisk wat bij Linux uit staat of andersom.

Ik denk dus dat het geen hardware probleem is, maar weet niet of het dat wordt als KLOENK vaak gebeurt, misschien is het “gewoon” het parkeer geluid en ontparkeer geluid.

Als je er een ander merk harddisk in zet is misschien wel een oplossing ja.

Blijkbaar is de combinatie OSX en deze Seagate niet zo’n gelukkige keuze.

Misschien leest een programmeur dit, die wat OSX APM harddisk code heeft voor ons? Dat zou mooi zijn!

Bijdrager
    remcodb2
    ”viv”

wat ging er kapot?:(

Denk de aan/uit schakeling, t leek niet echt op een kapotte hdd, eerder een kapot knopje.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.