26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    –nickx–

MacMini Gekocht + TV + 1080P HD (bij jullie wel goed afspeelbaar?)

Beste mensen,

Nadat ik “en dat meen ik echt” uren heb zitten zoeken op internet wend ik me tot hier.

Ik heb sinds een aantal dagen een nieuwe mac mini gekocht (2.4 + 4GB + 500GB HD).
    Deze aangesloten op de Samsung 55-8700-3D en een aantal rips gedownload om eens
    te testen hoe het eea. werkt.

Ik ben begonnen met een DVD 5 film welk prima afspeelde via Plex of Boxee.
    Vervolgens een blu-ray rip van Rambo gedownload en wat mij opvalt is dat hij
    elke x aantal seconden een beetje schokt, alsof hij het niet bij kan houden.

Ik twijfel heel erg of het aan mijn TV ligt maar kom er graag via jullie achter welke
    ervaring jullie hebben met zo’n gelijkaardige opstelling.

Alvast heel erg bedankt.

Gr
    Nick

Bijdrager
    Stampert

Ik zou als ik jou was eerst nog eens een andere Rip proberen, soms gebeurt het dat een film net niet lekker geript is waardoor deze een tik krijgt. Ook kan het komen door het programma maar hier ben ik nog niet zo in thuis aangezien ik mijn films voorheen op een windows pc afdraaide.

Bijdrager
    Pascalvilt

Tot begin augustus heb ik een iMac early 2009 gehad met een 2,66 Ghz C2D met 4GB werkgeheugen en ook een onboard grafische kaart van 256 MB (NVIDIA 9400M) Een geripte hd film van pakweg 15 gb was toen geen goed idee om op de Mac al zelf af te spelen , dat schokte van alle kanten. Aangezien jij een iets langzamere processor hebt en vrijwel een gelijke videokaart lijkt het me niet aan de tv te liggen voorlopig.

Heb nu een Mid 2010 iMac (3,20 Ghz i3 , 4GB , 512 ATI) en ervaar met dezelfde rips geen enkel probleem meer.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik heb hier een Mac Mini uit 2009 (2Ghz, 2GB ram, 9400m) die alles vlekkeloos afspeelt. Ik denk dat het dus aan het soort bestand ligt wat je hebt gedownload, of dat er iets anders niet helemaal goed is ingesteld bijvoorbeeld.

Die Mini’s van tegenwoordig moeten geen enkel probleem meer hebben met het afspelen van HD-materiaal, dus daar hoef je je gelukkig geen zorgen over te maken:-)

Bijdrager
    Taconew

Gebruik je de laatste versie van VLC player?
    Download

Bijdrager
    bartje

Ik heb altijd (toen ik bij APR werkte) de HD demo’s vlekkerloos af kunnen spelen op de Mac mini’s en Mac’s met 9400M kaart.

Bijdrager
    casperrrrrrr

HDMI op PC-modus zetten. Alleen HDMI-port 2 gebruiken van je TV, HDMI-port 1 kan niet op PC-modus.

Moderator
    unSOUND

Dat schokken van de beelden, gebeurt dat vooral bij scenes waar veel beeld veranderd, zoals drukke actie of panning ? In dat geval is het gewoon een software-issue. Lang niet alle plugins kunnen drukke H.264 scenes goed tonen.

Bijdrager
    –nickx–

Zo, een dik uur verder en al behoorlijk wat feedback.
    Mac mensen zijn toch hulpvaardige mensen he!

Ik ga straks eens even goed testen, ik kon het me al niet voorstellen dat het aan de mac zou liggen.

Bijdrager
    Soulshaker
    Moderator
    Rivanov

Aan je Mac Mini en TV ligt het in ieder geval niet.

Bijdrager
    Trat
    Soulshaker op 06 september 2010

probeer eens movist ;) http://www.macupdate.com/info.php/id/27642/movist

+1 Movist is de beste player voor OSX. VLC heeft echt afgedaan en wordt nog maar zeer slecht ondersteund op de Mac. Movist is lean, elegant en speelt echt alles feilloos af.

Bijdrager
    Pieterr
    Trat op 06 september 2010

VLC heeft echt afgedaan en wordt nog maar zeer slecht ondersteund op de Mac.

Dat valt toch wel mee? De een-na-laatste versie 1.1.3 is voor Mac beschikbaar. 1.1.4 was een fix voor Windows. Zowel VLC als Movist maken gebruik van de ffmpeg libraries.

Moderator
    unSOUND

En het nadeel van beiden is dat ze alleen de gangbare combinaties gebruiken. In een QuickTime container mag dus alleen H.264, MotionJPEG of MPEG4 video zitten, elke andre codering geeft problemen… En dat nadeel hebben ook de meeste mediaboxen, inclusief de AppleTV.

Bijdrager
    –nickx–

Ik ga vanavond het eea proberen en houd jullie even op de hoogte.
    Alvast bedankt voor de feedback ieder.

Bijdrager
    OMT-fan

Kun je eigenlijk 3d afspelen via de mini (met VLC/Movist) naar een 3d TV?
    En wat voor bestanden zijn dat?

Bijdrager
    –nickx–

Ik heb allerlei bestanden geprobeerd via usenet. Meestal geripd op basis van MKV.
    Zelfs al speel ik een DVD af dan is het soms dramatisch en niet echt zuiver.

Ik heb een aantal files van +/- 6GB allen MKV en helaas allen spelen niet goed.
    Inmiddels het advies ook gekregen van Apple Repair om hem binnen te brengen zodat ze hem kunnen controleren. Ik baal er van omdat ik nu een Boxee box heb welke alles super goed kan afspelen zelfs de zwaarste bestanden.

Speel ik met diezelfde boxee software dit af op de mac dan hangt het langs alle kanten, geluid loopt soms door of hij hapert enorm.

Klik voor filmpje

Bijdrager
    iRenik

Hoop dat je er snel uitkomt nickx. Heb helaas geen andere tips voor je, kan alleen zeggen dat alles prima afspeelt bij mij en ik gebruik (nog) een Macbook 2.0Ghz + 2GB aangesloten op m’n TV via hdmi. Alles wordt via de plex server vanaf mijn kantoor gestreamed en ook 1080P bestanden (12GB download) zijn geen enkel probleem…

Aan je mini zou het dus niet mogen liggen (tenzij er dus iets mee aan de hand is)

Bijdrager
    Pieterr

Je zou nog eens in Activiteitenweergave kunnen kijken waar de bottleneck zit. Staan je beide CPU cores op 100%? Zit je geheugen nokkievol? (Kijk naar page-outs en swapgebruik), Moet je HD op z’n tenen lopen? e.d.

Moderator
    unSOUND

Wat ik nog steeds mis is de informatie over welke software hij gebruikt voor die mkv bestanden… QuickTime in combinatie met de laatste Perian zorgt bijvoorbeeld voor veel meer stottering in het beeld dan bijvoorbeeld de oudere avc1 codec. Dat zie je vooral bij de scènes met veel panning of veel details.

Zelfde geldt voor de versie van de software. VLC 0.8.6 speelt soms vloeiender dan 1.1.5, en soms is het andersom. Zelfde geldt voor QuickTime, waar de ene versie ook vloeiender speelt dan de andere.

Bijdrager
    petethefreeze

Kijk maar eens op de fora van Macrumors en ook XBMC. Ikzelf gebruik XBMC (en heb ook alle andere paketten zoals Boxee, PLEX, VLC, Quicktime etc geprobeerd). Ik heb het probleem op 1080p met alle video’s met een hoge bitrate. Er worden dan heel veel frames gedropt, waardoor het stotterende effect ontstaat. Het probleem is reproduceerbaar op scenes, en ligt dus daadwerkelijk aan te hoge bitrates.

Binnen XBMC (wat ik overigens sowieso als de beste mediacenter software beschouw) heb je heel veel opties om je beeld te verbeteren, waaronder inschakelen van hardware decoding van .h264 video. Volgens de experts op het forum van XBMC zit er vanaf SL 10.6.4 een bug in de hardware decoding waardoor dit niet goed werkt. Op 10.6.3 schijn het goed te werken mits je een aantal instellingen goed zet. Ik heb dit persoonlijk nog niet geprobeerd.

Feit is wel dat het afspelen van 1080p bestanden met hoge bitrates bij heel veel mensen voor problemen zorgt. Ikzelf ben teruggegaan naar 720p. Werkt prima, maar 1080p video dat dan gedownscaled moet worden zorgt nog steeds voor problemen. Ik ben dus bezig mijn library om te zetten naar 720p en dat werkt prima.

De hardware is sterk genoeg voor 1080p, dus het is wachten op een patch denk ik. Wel zijn er mensen die kennelijk geen problemen hebben met 1080p, maar ik zou graag willen weten welke bestanden zij afspelen en wat daar de bitrate van is.

Bijdrager
    Pieterr

Ter info: dit soort 720p bestanden (8 Mbps) speelt probleemloos af op de Mac mini. En als je een paar meter van je TV afzit zie je het verschil tussen 720p en 1080p nauwelijks/niet.

<br />
    General<br />
    Complete name                    : 720p.bluray.x264-grond.mkv<br />
    Format                           : Matroska<br />
    File size                        : 6.67 GiB<br />
    Duration                         : 2h 2mn<br />
    Overall bit rate                 : 7 772 Kbps<br />
    Encoded date                     : UTC 2010-06-26 10:34:50<br />
    Writing application              : mkvmerge v4.0.0 ('The Stars were mine')<br />
    Writing library                  : libebml v1.0.0 + libmatroska v1.0.0<br />
    .<br />
    Video<br />
    ID                               : 1<br />
    Format                           : AVC<br />
    Format/Info                      : Advanced Video Codec<br />
    Format profile                   : [email protected]<br />
    Format settings, CABAC           : Yes<br />
    Format settings, ReFrames        : 5 frames<br />
    Muxing mode                      : Container [email protected]<br />
    Codec ID                         : V_MPEG4/ISO/AVC<br />
    Bit rate                         : 6 108 Kbps<br />
    Nominal bit rate                 : 6 258 Kbps<br />
    Width                            : 1 280 pixels<br />
    Height                           : 692 pixels<br />
    Display aspect ratio             : 1.850<br />
    Frame rate                       : 23.976 fps<br />
    Resolution                       : 24 bits<br />
    Colorimetry                      : 4:2:0<br />
    Scan type                        : Progressive<br />
    Bits/(Pixel*Frame)               : 0.288<br />
    Stream size                      : 5.24 GiB (79%)<br />
    Writing library                  : x264 core 98 r1649 20cbe10<br />
    Encoding settings                : cabac=1 / ref=5 / deblock=1:0:0 / etc.<br />
    .<br />
    Audio<br />
    ID                               : 2<br />
    Format                           : DTS<br />
    Format/Info                      : Digital Theater Systems<br />
    Codec ID                         : A_DTS<br />
    Bit rate mode                    : Constant<br />
    Bit rate                         : 1 510 Kbps<br />
    Channel(s)                       : 6 channels<br />
    Channel positions                : Front: L C R, Surround: L R, LFE<br />
    Sampling rate                    : 48.0 KHz<br />
    Resolution                       : 24 bits<br />
    Stream size                      : 1.30 GiB (19%)
    Bijdrager
    petethefreeze

Als je geinteresseerd bent XBMC (www.xwbmc.org) eens te proberen dan kan deze handleiding je ook helpen:

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=87749

Er staat dat hij specifiek is voor Panasonic TV’s, maar de Mac Mini instellingen zijn onafhankelijk van het merk TV dat je hebt. Ik ga dit vanavond ook proberen. Er zijn op dat forum veel mensen die hiermee succes hebben gehad.

Het lijkt erop dat de Mac Mini’s niet voldoende power hebben om 1080p met hoge bitrates zonder hardware decoding te tonen. Omdat er vanaf 10.6.4 kennelijk een bug in de hardware decoding routines zit, zal dus het aanzetten van die optie ook niet veel helpen.

Een downgrade naar 10.6.3 en aanzetten van VDA (hardware decoding) in XMBC schijnt de oplossing te zijn.

Onafhankelijk hiervan kan ik XBMC gewoon echt aanraden. Het ziet er fantastisch uit op een grote TV, en haalt bovendien automatisch alle meta-data voor je films, TV series en muziek binnen, zonder dat je er iets voor hoeft te doen.

Succes.

p.s. er zijn een hoop mensen die aanraden naar de bitrates te kijken van de video door de omrekenfactor: (grootte bestand in MB / duur in seconden = gemiddelde bitrate) film te gebruiken. Dit zegt echter niets, omdat de gemiddelde bitrate binnen de perken kan blijven, maar dat er momenten in de film zijn met zo’n hoge bitrate dat de hele boel stil staat. Voorbeeld: ik heb Avatar 1080p gedownload. De gemiddelde bitrate is geen enkel probleem, maar zodra in het begin Sully uit zijn stasischamber wordt getrokken staat de hele boel stil. Er gebeurt in die scene zoveel op het scherm dat de mini niet mee kan komen.

Bijdrager
    Pieterr

Hoe dan ook, een general purpose computer verliest het dik van een mediaplayer van zeg 100 euro met een dedicated soc voor dit soort toepassingen.

Zie bv CES: Sigma gaat XBMC ondersteunen in mediaprocessor.

Chipfabrikant Sigma Designs heeft twee nieuwe soc’s aangekondigd die speciaal voor settopboxen en mediaspelers zijn gemaakt. De chips kunnen onder andere overweg met Adobe Flash en ondersteunen ook de XBMC-mediacentersoftware.

De SMP8910 en SMP8760 zijn beide bedoeld om te worden ingezet in mediaspelers en settopboxen, en zijn gebaseerd op de mips-architectuur. De SMP8910 is de krachtigste van de twee en heeft hardwarematige ondersteuning voor het afspelen van blu-ray’s, h.264-video en 3d-content.

Bijdrager
    petethefreeze
    Pieterr op 05 januari 2011

Hoe dan ook, een general purpose computer verliest het dik van een mediaplayer van zeg 100 euro met een dedicated soc voor dit soort toepassingen.

Dat klopt natuurlijk, maar je bent bij dat soort apparaten meestal gebonden aan een beperkte groep videoformaten en firmware die slechts sporadisch wordt geupdate. Daar komt nog bij dat je met een general purpose comupter ook nog andere dingen kunt doen.

Mijn mac mini is naast HTPC ook printer server, backup server en torrent server.

Bijdrager
    petethefreeze

@TS

Heb je nog iets aan ons advies gehad?

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.