10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    svan

MacMini en VPC met WinXP proberen?

Beste maccers,

mijn lieve moeder is de trotse eigenaresse van een Toshiba PC, waarvan het moederbord ernstige kuren begint te vertonen (niet booten, uitvallen tijdens het werken, beeldschermuitval…).
    Een uitstekend moment voor een Mac Mini lijkt me, ware het niet dat ze haar PC voornamelijk gebruikt voor Haza-21, een genealogieprogramma (stamboomonderzoek), dat Windows-only is.
    Maar dan is mijn vraag; is het zinvol op een Mac Mini (ik wil op zoek naar een goedkope of tweedehands 1,25Ghz – de eenvoudigste PPC versie dus) VPC te installeren met WinXP, zodat ze dat programma wel kan blijven gebruiken? Het programma zelf is al redelijk traag, en ze wil wel onder min of meer gelijke omstandigheden eraan kunnen blijven werken (haar PC is een Pentium3 800 Mhz met 256MB intern).
    Ik zou het natuurlijk eens kunnen uitproberen op mijn iBook, maar ik ben persoonlijk niet zo’n fan van de gedachte die MS-troep erop te zetten, vooral omdat ik het ook weer wil kunnen verwijderen :-). Wat denken jullie?

Bijdrager
    Sachin

Windows met VPC is echt wel super traag. Ik verkies de Dell Pentium 3 500MHz voor Windows programma’s want Windows gaat niet vooruit op m’n iMac G5 1,8GHz.

Bijdrager
    KarelWillem

Als ze nu op een Pentium 800 werkt en het programma is dan al traag, dan zal ze op een Mac Mini met VPC gillend gek worden.

Dat is niet vooruit te branden, dat kan ik je garanderen. Niet doen dus.

Bijdrager
    Almerrrrr

Of een intel mini en even goed uitzoeken hoe makkelijk het nu is om daar dual boot op te krijgen.
    Volgens dit artikel moet het goed kunnen.
    http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=2250

Bijdrager
    gerror

Zit hier niks bij?

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Almerrrrr”

Of een intel mini en even goed uitzoeken hoe makkelijk het nu is om daar dual boot op te krijgen.
    Volgens dit artikel moet het goed kunnen.
    http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=2250

Dat is niet makkelijk en het kan zeker niet goed. Daar wil je zijn moeder niet mee lastig vallen.

Bijdrager
    svan
    ”gerror”

Zit hier niks bij?

Hm.. nee, al is het alleen maar omdat ze helemaal gewend is aan dit programma, en niet over wil stappen op een ander…

Bijdrager
    espaan

Het scheelt wel heel veel welk windows versie het programma nodig heeft. VPC met Win2000 bijvoorbeeld is bij mij thuis veel sneller dan winXP. En het is natuurlijk maar hoe je je eisen legt. Kun je niet een versie proberen op je ibook en kijken of het programma te harden is?

VPC kun je daarna gewoon weer verwijderen evenals de disk image die je aanmaakt met windhoos erop.

Bijdrager
    Maarten ter Horst

Ik zou even de ontwikkelingen rond “windows op intel-mac” de komende weken afwachten. Er wordt al een VPC voor intel ontwikkeld en de snelheid daarvan is natuurlijk veel hoger. Maar VPC op een PowerPC moet je zeker niet doen voor je dagelijkse bezigheden. Ik heb het alleen zodat ik zo nu en dan even een zelfgebouwde website kan checken in IE 6, maar wil er zeker niet vaker mee werken.

Bijdrager
    svan
    ”espaan”

Het scheelt wel heel veel welk windows versie het programma nodig heeft. VPC met Win2000 bijvoorbeeld is bij mij thuis veel sneller dan winXP. En het is natuurlijk maar hoe je je eisen legt. Kun je niet een versie proberen op je ibook en kijken of het programma te harden is?

VPC kun je daarna gewoon weer verwijderen evenals de disk image die je aanmaakt met windhoos erop.

dat is inderdaad een goede optie, indien ik geen MS troep over houdt.. Het programma werkt overigens ook met Win2000 (alleen, who on earth heeft dat?!).

Het snelheidsprobleem met Haza-21 op haar huidige PC zit overigens voor een groot deel in het programma zelf, dat uit één grote database bestaat (volgens mij deels gebaseerd op MS Access), maar daar niet heel lekker mee omgaat.

Ik ga het weleens proberen, VPC op mijn iBook (heb dacht ik nog ergens een verstoft cd’tje liggen dat met MS Office mee is gekomen).. en ik hou jullie op de hoogte. Bedankt voor de reacties!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.