11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Lucf

Macmini en samsung UHD Tv

Hallo

Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een macmini (2012) op een Samsung ultra HD TV? Ik hoorde vandaag dat dit niet kan, omdat een macmini niet compatible is met UHD. Iemand ervaring?

Groetjes
    Luc

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Je kan je mini wel aansluiten, maar je zult dan genoegen moeten nemen met 1920×1080 (HD) beeld.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  Waffle ಠ_ಠ.

Bijdrager
    Facundo

Behalve als zo’n tv een DisplayPort heeft, dan haalt ‘ie de volle resolutie via de MiniDisplayPort/Thunderbold-poort. Maar ik weet niet of er zo’n tv bestaat.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Leuk bedacht, maar zo werkt het niet. De limitatie is eigenlijk inherent van de Intel HD Graphics 4000 iGPU. Of nog wat specifieker, de driver daarvan. Tenzij je je eigenlijk driver gaat schrijven die wél 3840 x 2160 wil outputten.

Met wat truucjes kan je wel 3840 x 2160 forceren. Maar dat kan maar met een refresh rate van 17Hz. Dat is te weinig om een film op te kijken (24Hz), laat staan wat browsen e.d. (daarvoor wil je echt 60+ Hz hebben). Om dit te doen moet je 10.8 draaien én moet je TV een DisplayPort ingang hebben. Vooral dat laatste is belangrijk.

Ik zou ‘m gewoon op 1080 houden en de TV zelf laten upscalen.

Bijdrager
    Facundo

Ik haal hier met dezelfde mini in ieder geval probleemloos 2560×1440 (60hz) op m’n gecombineerde monitor/tv met 10.10. Dat dit voor uhd specifiek anders ligt wist ik niet.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

UHD is ook een hele andere resolutie hé. Waar jij mee te maken hebt heet QHD. QHD is, zoals je zelf al zegt, 2560×1440. UHD is 3840×2160. QHD is gewoon ondersteunt door de mini zolang je DisplayPort gebruikt.

Bijdrager
    menu

Goeie kans dat 2560×1440 (60hz) gewoon gaat via hdmi. Via de thunderbolt kan de mac mini hogere resoluties aan, je zou een thunderbolt->hdmi converter kunnen proberen.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Officieel is dat niet ondersteunt, HDMI op de 2012 mini kan maar tot 1920×1200. Met mDP kan je naar 2560×1600. Als je mDP weer naar HDMI omvormt kan je natuurlijk wel een QHD resolutie gebruiken.

Hoe dan ook, UHD is niet in de huidige staat van de mini te doen. Daarvoor moet je met allerlei tweaks and programma’s aan de slag.

Met de 2014 mini kan je overigens wel 4K UHD door de HDMI-poort gebruiken, al dan niet op 60Hz. Maar dat is goed genoeg voor een film of TV programma. Als je het ‘echte’ DCI 4K UHD wilt gebruiken (4096 x 2160) gaat dit terug naar 24Hz. Nog nét genoeg voor een film dus.

Bijdrager
    Lucf

Ik wil de mac mini via hdmi aansluiten en ben dan tevreden met 1920×1080 (HD) beeld. Ik begreep echter bij mediamarkt dat een mac mini niet compatibel is met een UHD Samsung tv….bijv de ue55hu7500

Iemand ervaring?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik zie niet waarom het niet zou werken. Ze hebben beiden een HDMI poort, dus hang er een kabel tussen en veel kijkplezier!

Bijdrager
    TheBigZ

Bovendien zul je zien dat als je 4 meter van je TV vandaan zit, 1920×1080 al verdomd kleine menutekstjes oplevert. Dus inderdaad zoals Waffle aangeeft, een HDMI kabel gebruiken en 1080p kiezen.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  TheBigZ.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.