14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Hmaanen

MacMini als netwerkserver en centrale opslag andere pc's

Hallo, ik heb iets wat ik graag aan jullie als experts wil voorleggen.

Situatie nu:
    2 Macs in huis:
    – MacMini late 2012 i7, 16Gb intern geheugen en 256Gb SSD . Hierop zijn Mavericks & Mavericks Server geïnstalleerd. Deze Mini wordt ook
    gebruikt voor hobby foto- en videobewerking in Aperturen en FCPX
    – Daarnaast nog een MBP (2011) met SSD die via wifi verbonden is met netwerk voor met name kantoorwerkzaamheden
    Een Time capsule als router en voor backups via Time Machine van beide systemen
    Verder heb ik nog een oude trage NAS staan die ik graag wil vervangen of als reserve backup wil gebruiken
    Plus een aantal losse externe HDDs, waarop (oude) data, backups, films, itunes library , aperture library en fcpx db staan (ITunes db van ca. 30Gb, Aperture db met foto’s en video ca. 240Gb, FCPX 200GB)
    En nog drie kids die van beide systemen gebruik maken…;-)

Ideaal situatie?
    MacMini blijft voor dagelijks gebruik evenals de MBP
    Ieder persoon heeft een eigen account (netwerkaccount via Server met home folders op centrale opslag)
    Eén centrale schijf waar met name de home folders met data plus de grote db’s op staan (excluded in backup Time Machine) en die snel en goed benaderbaar zijn vanaf MacMini en liefst ook MBP
    Kopie van deze schijf (RAID 1?)
    Hiermee geborgd dat alle data centraal is opgeslagen en een backup heeft.. Daarnaast (net als nu) een time machine backup van de twee systemen (MBP en Mac Mini). Ofwel alle data op één centraal aangesloten schijf beschikbaar en tevens ook veilig gesteld door backup.

Vraag?
    Wat is nu beste optie voor centrale schijf?
    – Een NAS (te traag wellicht?)
    – een DAS (LAcie 2big USB3)
    – twee USB3 schijven aan de Mac Mini hangen en deze in RAID 1 configureren

Graag jullie adviezen, alvast dank!

Bijdrager
    computer space

Ik bouw er gewoon een server voor.
    Probleem mini is geen ruimte voor interne schijven met flinke omvang.

op basis van passief gekoeld moederbord celeron ivy bridge dual gigabit, 4x sata 10watt verbruik. 70€
    2x 3TB+SSD
    en direct aan tv voor xbmc
    apache server/dlna server
    kan qua power geen nas tegenop.

Bijdrager
    BoniMacX
    Hmaanen op 16 april 2014

Vraag?
    Wat is nu beste optie voor centrale schijf?
    – Een NAS (te traag wellicht?)
    – een DAS (LAcie 2big USB3)
    – twee USB3 schijven aan de Mac Mini hangen en deze in RAID 1 configureren

DAS, zoals deze http://www.caldigit.com/T3/… superstil.
    Wil je Goedkoper? > WD Mybook http://www.westerndigital.nl/nl/products/external/desktopformac/
    Twee externe usb schijven in RAID 1 zetten zou ik nooit doen. Gebruik beter een back-up programma als chronosync dan.

Ik heb ook een NAS maar eigenlijk spijt van. Een mini kan alles en nog meer, geen spotlight onvermogen op ext4 schijven in een NAS, OSX tags en labels werken, geen sluimer-problemen.

Bijdrager
    macpro

Hang er een Thunderbolt schijf aan en je hoeft je geen zorgen te maken over disk performance.
    Heb een mini draaien met een Pegasus R4 en 10 Macs er aan. Draait als een zonnetje.

Maar hier heb je eigenlijk maar 1 client, dus USB 3 schijven kunnen ook voldoende zijn.
    Zeker omdat de client een MBP is die (gokje) draadloos met de mini zal verbinden.

Overigens kun je twee schijven rustig in RAID 1 hangen. Is geen enkel bezwaar tegen, want je moet toch backups maken.
    Voordeel van RAID 1 is dat je door kunt bij een schijf crash en daar is RAID voor bedoeld.

Bijdrager
    Soulshaker

Raid is geen backup , als je absolute controle en veiligheid wil over je data is zelfs raid 1 geen optie.
    Bij raid 1 heb je gewoon een identieke mirror .

Wis je iets per ongeluk , of je raid systeem begint te flippen(met alle gevolgen van dien) -> data weg

Bijdrager
    BoniMacX

Zoals Soulshaker zegt, Raid 1 is geen back-up.
    Ik heb twee WD mybook studio DAS’en (intern steeds 2x 3TB hd’s) elk in RAID-0 staan in mijn werk-speel hoek.
    Via chronosync heb ik een automatische back-up ingesteld van DAS 1 naar DAS 2. Wat ik per ongeluk wis op DAS 1 kan ik nog terug halen van DAS 2.

Bijdrager
    Hmaanen

Ok, dank voor jullie reacties!

Heb zelf ook nogal wat uurtjes gespendeerd naar het zoeken naar een structurele en betaalbare oplossing. Ben weer veel wijzer geworden:-)

Een eigen server bouwen gaat mij iets te ver (te weinig tijd om me erin te verdiepen).
    De caldigit T3 is erg mooi maar buiten budget (kan ik niet verkopen thuis…;-)
    Een USB schijf aan de mac vertraagt naar mijn gevoel de mac (doe ik nu ook regelmatig en merk dat ik ‘m snel los haal als het kan)

Dan neig ik naar een Thunderbolt oplossing en is de WD My book thunderbolt een optie. Ook lees ik positieve verhalen over de LaCie 2big thunderbolt schijf.
    Voordeel van deze laatste optie is dat ik in 1 keer klaar ben: alle data op de LaCie in raid 1 en continue beschikbaar en daarnaast mijn time capsule die de backups van mijn twee systemen maakt.

Ik neig zo naar een LaCie, of mis ik nog de gouden tip?

Bijdrager
    Soulshaker
    Bijdrager
    Hmaanen

Mmm dat stond nog niet op het netvlies. Ik schat in dat ik met een 4Tb schijf (2*2Tb in raid 1) voldoende heb voor komende jaren. De nieuwe komt vanaf 6Tb… Zal de prijs er ook wel naar zijn…

Kijken of de ‘ oude’ nog voor mooie prijs leverbaar is en anders nog ff verder zoeken.

Bijdrager
    macpro

Als je een eenvoudig groei scenario belangrijk vindt, kijk dan ook eens naar Drobo.
    Die hebben met de 5D een mooie en snelle storage oplossing waar je eenvoudig de capaciteit kunt uitbreiden door schijven bij te prikken of te vervangen.
    Herconfigureren of backup / restore acties zijn daarbij overbodig.
    Je bent iets meer kwijt in het begin, maar later heb je er wel profijt van.

Ben zelf ooit begonnen met een Drobo 2nd gen en 4×1 TB. Zit nu op een Drobo 5D met 5×4 TB. En in de tussentijd regelmatig (te) kleine schijven vervangen door grotere schijven.
    Stappenplan in zo’n situatie:
    – haal oude schijf er uit
    – stop nieuwe schijf er in
    – laat Drobo de data opnieuw verdelen

Bijdrager
    Soulshaker

Drobo’s , zijn die dingen al wat sneller geworden ?
    Ik had een FW800 versie met 4 schijven , het ding kon amper 30MB/s

Naar mijn mening is de 2big thunderbolt even simpel in het gebruik.
    En moest je case met raid controller de geest geven (of dat nu de 2big of drobo is) kan je een losse raid 1 schijf uitlezen. In een raid systeem met 5 schijven moet je een andere identieke casing gebruiken.

Bijdrager
    macpro

Jep, vroegah was het een Slobo. Nu is de snelheid fors beter.
    Bij het kopiëren van grote bestanden loop ik nu tegen de beperking van Gigabit ethernet.

Bijdrager
    NVDM
    macpro op 18 april 2014

Jep, vroegah was het een Slobo. Nu is de snelheid fors beter.
    Bij het kopiëren van grote bestanden loop ik nu tegen de beperking van Gigabit ethernet.

macpro, heeft je D5 dan een MSATA SSD kaartje?
    Een gewoone 4TB hdd leest / schrijft sowieso toch maar aan 30-40 MB/s

Bijdrager
    macpro

Ik heb er inderdaad een 256 GB kaartje inzitten.
    En vijf schijven. Dan kun je zelfs zonder dat kaartje een fikse snelheid halen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.