23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    shakey

MacMini 2ehands. Goed idee?

Ik denk er over een MacMini te kopen, 2e hands. Is dit een goed idee? Ik heb nog nooit eerder Mac-producten 2e hands gekocht. Ik kan me voorstellen dat het ene product kwetsbaarder is of sneller slijt dan het het andere.

Heb je een MacMini in de aanbieding? En woon je in de buurt (driehoek Amsterdam, Hoorn, Alkmaar)? Neem dan even contact op.
    Er moet wel een processor inzitten sneller dan 1,4-GHz. Ouder besturingssysteem (Snow Leopard, Lion, Mavericks) is geen probleem.

Bijdrager
    penseel

Of kijk bij MacBizz.

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    madcat

Is prima te doen, bij voorkeur eentje met een core2 duo.
    Deze kan je voor 100 a 200 euro prima kopen.

Maar waar wil je hem voor gebruiken, ik zie in je profiel dat je al andere mac’s hebt.
    een 2e hand macmini zou ik eerder aanraden voor iemand die wilt overstappen naar OSX.

Ik heb zelf nog een macmini in de meterkast zitten uit 2006, en werkt nog steeds perfect.

Bijdrager
    macpro

Ik heb hier nog een die wel zo’n beetje voldoet aan de eisen:
    1,42 GHz (is dus sneller dan 1,4 GHz)
    Leopard (is dus een ouder besturingssysteem)
    Is alleen een PowerPC uitvoering.:-D

Mini’s zijn hele betrouwbare werkpaarden. Heb er al de nodige gehad die hier dag en nacht aan staan. Geen probleem.
    En ook op andere locaties weet ik ze te staan en gaan ze door waar Duracel batterijen al lang ophouden.
    Ik zou zo’n machine dan ook gerust 2e hands kopen, maar uiteraard wel even alles goed testen.

Bijdrager
    shakey

Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik wil de MacMini aansluiten op mijn Panasonic tv, om te kunnen internetten, maar ook om, via een externe schijf, foto’s en video’s bekijken.

Bijdrager
    shakey

Heb m’n vraag ook nog even voorgelegd bij MacRepair in A’dam, waar ik klant ben. Hun antwoord:

“De MacMini is relatief stabiel in vergelijking met andere Mac machines, grote generieke problemen zijn voor zover ik weet niet bekend. Het is wel van belang waarvoor en in welke omstandigheden de Mac mini is gebruikt. Niet iedere eigenaar gaat er even goed of slecht mee. Het blijft dus goed uitkijken met wat u koopt. De cosmetische kant van een machine laat zien hoe de eigenaar ermee is omgegaan, maar zegt natuurlijk niets over de staat van de hardware intern.”

Bijdrager
    Matanza

OMG8-O

relatief stabiel in vergelijking met andere Mac machines

Bijdrager
    fixar

Ja, maar dat klopt wel hoor Matanza…

In mijn tijd bij een AASP kwamen er echt maar heeeel zelden Mac Mini’s langs met problemen. Soms een Hard schijfje, soms een airportkaartje of een diskdrive, maar dat was het dan wel. Er zit weinig in, dus kan er ook weinig stuk he.

Hier heb ik er ook nog eentje draaien uit 2006, en die doet nog alles wat je hem vraagt.

Bijdrager
    Martin67

Shakey, als je overweegt om de macmini aan je tv te hangen kijk dan voor modellen tot medio 2010. In deze modellen zit nog een dvd speler/brander. Ik zelf heb zo,n mini als mediaspeler werkt geweldig. Op marktplaats gaan deze machine’s weg voor om en de nabij €300,- Een vriend van mij heeft er laatst nog eentje gekocht. werkt super en is fluisterstil. Mid 2010 Mac Mini 2,4 intel core 2 duo Model MC270LL/A A1347

Bijdrager
    computer space

Voor wat je wil heb je minimaal 2009 mini nodig met 9400M GPU omdat je dan fullhd hardware versnelling hebt en de mini stil blijft bij films. Upgrade wel de HD, ik heb er een WD black ingestopt van 750GB. Is de hd twee keer zo snel en past er lekker veel op qua films. Voor je doeleinden is 4GB ram in principe prima. Je kunt in de 2009 en 2010 zelfs en BR speler inbouwen!

Bijdrager
    shakey

Martin67 en Computer Space,

Bedankt voor de tip een model te kopen met DVD speler/brander. Helemaal mooi dat je er een BR speler (3D?) bij in kunt bouwen. Die moet dan wel regiovrij zijn, maar dat is, neem ik aan, geen probleem als je ervoor kiest zelf een DVD/BR-speler in te bouwen?

Bijdrager
    TheBigZ

Waarom zou je nog een BluRay speler willen inbouwen in je Mac mini?
    Een stand-alone BluRay speler kost een paar tientjes: http://tweakers.net/pricewatch/332008/samsung-bd-f5100.html

Bijdrager
    shakey

TheBigZ,
    Heb jij deze Samsung? Is ‘ie regiovrij?

Bijdrager
    computer space

ik heb zelf een no-name usb powered van 20€ incl verzenden op ebay, maar inbouw lijkt me nog wel een keer cool.
    Regiovrij heeft niks met speler te maken, dat bepaalt je afspeelsoftware.

Bijdrager
    shakey

Regiovrij heeft niks met de speler te maken? Dank je voor deze eye-opener Computer Space. Dan dus op zoek naar regiovrije software voor de Mac.

Bijdrager
    TheBigZ
    shakey op 07 maart 2015

Is ‘ie regiovrij?

Ja

Bijdrager
    shakey

TheBigZ,
    Afgaande op wat ik net bij Computer Space lees (zie hierboven) is dus elke usb-speler regiovrij. Maar zeker een goede tip die Samsung.

Bijdrager
    TheBigZ
    shakey op 07 maart 2015

Afgaande op wat ik net bij Computer Space lees (zie hierboven) is dus elke usb-speler regiovrij.

Iedere stand-alone BluRay speler is zeker niet regio-vrij. De meeste spelers kun je wel regio-vrij maken. (Ik heb het over een apparaat waarop je DVD’s en BR’s afspeelt zonder dat je je Mac nodig hebt, dwz een kastje dat je met een HDMI-kabel op je TV aansluit, zonder fratsen. )

Bijdrager
    shakey

The BigZ,
    Begrijp ik. Maar die Samsung is toch geen stand-alone speler maar een usb-speler?

Bijdrager
    TheBigZ

Nee, die USB-poort is om direct content af te spelen.
    http://www.samsung.com/nl/consumer/tv-audio-video/blu-ray/blu-ray/BD-F5100/XN

Dankzij de uitgebreide connectiviteit hebt u toegang tot al uw multimedia. U kunt de films, foto’s en muziek op uw USB-geheugenstick of externe harde schijf synchroniseren. De externe HDD-connectiviteit maakt het mogelijk uw externe opslag direct op uw Blu-rayspeler aan te sluiten via USB, zodat u snel toegang hebt tot video’s, audiobestanden of afbeeldingen. Speciaal ontwikkeld om allerlei content aan te kunnen, zodat u van al uw zelfgemaakte video’s, gedownloade muziek en vakantiefoto’s kunt genieten in uw eigen luie stoel. Verbinding maken, synchroniseren en genieten maar!

Maar het was maar een voorbeeld van een stand-alone speler. De strekking van mijn opmerking blijft: waarom zou je een BluRay speler in je Mac mini willen inbouwen, terwijl het veel makkelijker is om een DVD/BR is een stand-alone speler af te spelen.

Bijdrager
    shakey

@ Computer Space,
    Je raadde aan een MacMini aan te schaffen met 9400M GPU. Ik kan er nu één krijgen met een NVIDEA GeForce 320M. Is waarschijnlijk uit 2010 en de opvolger van de MacMini 9400 GPU?

Bijdrager
    TheBigZ

Klopt, dat is een Mid-2010 versie, mét DVD speler (“Macmini4,1”):
    http://www.everymac.com/systems/apple/mac_mini/specs/mac-mini-core-2-duo-2.4-mid-2010-specs.html
    Dat is zeker te overwegen; je kunt het geheugen van die Mac mini zelfs nog tot 16GB uitbreiden (als je dat zou willen).

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.