21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    minplus

macmiep en mountain lion naar mavericks

Hallo, ben ik weer.
    Vanavond eindelijk tijd om macmiep door te gaan nemen en kwam meteen tegen dat het voor mavericks is en voor oudere versies (heb mountain lion 8.5) ergens klikken. Dus even op internet gekeken naar de zin van mavericks en besloten te installeren om daarna macmiep voor mavericks te gaan lezen. Dat had ik dus blijkbaar niet moeten doen..
    De aanwijzingen gevolgd en naar appstore gegaan en daar zou ik op de downloadknop moeten klikken. Ik zag daar een streepje met download en daarop geklikt maar daarna gebeurde helemaal niets. Het scherm bleef zoals het was. Gecheckt of ik alles goed had gedaan, vrouwlief erbij gehaald die hetzelfde op haar Macbook had gedaan en een voortgangsscherm kreeg bij het installeren, die ook nog eens proberen en vervolgens een totale vastloper of ook weer niet. Firefox is niet meer uit te schakelen en er kan niets meer mee gedaan worden, maar er zijn nog wel dingen op de Mac te bekijken, zoals het scherm OSX Mavericks
    De Mac stijgt boven zichzelf uit.

M’n ouwe XP-PC maar opgestart en gegoogeld en jullie weer gevonden en nu dus de vragen:
    1-Wat is er mis?
    2-Of is het normaal op een Mac dat er in het ene geval een vorderingsscherm verschijnt en in het andere geval niets lijkt te gebeuren behalve dat je even later niets meer met de Mac kunt?
    3-Kan het zijn dat hij wel iets ivm. mavericks download aan het doen is maar het absoluut niet wil laten zien?

Bijdrager
    GastonM

Hoi minplus,

Vervelend dat je een probleem met je Mac hebt, ik begrijp a.d.h.v je uitleg alleen niet zo goed wat er nu precies aan de hand is. Als ik het goed heb kun je op dit moment dus niets meer met je Mac en reageert hij nergens op? Kun je het nogmaals wat duidelijk uitleggen?

Geblokkeerd
    Anoniem

Idd, geen touw aan vast te knopen… Maar ik zou eerst eens de mac uit en weer aan zetten.
    Daarna nog eens, als je mac het nog niet goed doet, het verhaal duidelijk uitleggen zodat je geholpen kunt worden (als je dit wilt natuurlijk)

Bijdrager
    iep

Beter lezen dan;) Er wordt geprobeerd om een upgrade van 10.8.5 naar 10.9 te doen maar om de een of andere reden loopt de ene Mac vast (of lijkt dat te doen) en de ander lijkt niet eens te willen downloaden.

Om wat voor Macs gaat het hier en wat voor internetverbinding heb je (wat is de snelheid, heb je adsl of kabel)?

Bijdrager
    minplus

Nog even een aanvulling:
    Ik heb het apparaat maar een paar uur aan laten staan want wie weet gebeurt er nog wat.
    En het leek gelukt totdat hij nu vraagt om firefox te stoppen om de zaak te installeren.
    OK geklikt,
    Maar firefox is dus niet af te sluiten.
    Wat nu?

Geblokkeerd
    Anoniem

Gewoon handmatig uitzetten en opnieuw aanzetten.

Bijdrager
    minplus

De mac uitzetten was eerst ook ons idee en dan opnieuw beginnen maar dat lukte dus met geen mogelijkheid. Er bleef een raar zwart scherm (met firefox naast het apple symbool) staan en dat staat er nu weer. Dat is niet af te sluiten en de Mac ook niet.
    De zooi is dus blijkbaar wel gedownload ondanks dat het op geen enkele manier waar te nemen was, maar installeren lukt niet want ik kan niets afsluiten.

Geblokkeerd
    Anoniem

Een “force” shutdown lukt altijd… knopje ingedrukt houden totdat hij echt uit is…

Bijdrager
    minplus

Hoe zet ik hem handmatig uit?
    Want met de knop links achter krijg ik wel het scherm uit maar meer niet. Bij het opnieuw indrukken krijg ik weer het zwarte scherm met firefox.

Bijdrager
    minplus

Hoe lang? 15 seconden hielp niet. Zal het nog eens proberen.

Bijdrager
    minplus

Heb hem nu ruim een minuut ingedrukt gehouden en dat lijkt eindelijk te werken.
    Hij is nu aan het installeren.

Zal er aan moeten wennen dat een Mac soms niets laat zien als je iets download en dat je erg lang de knop ingedrukt moet houden voor een noodstop. Bij de PC is dat 4 seconden. Hoeveel is dat officieel bij een Mac?.

Bijdrager
    GastonM

Probeer Firefox eens te dwingen om af te sluiten door in het Apple menu voor Forceer stop… te kiezen en vervolgens op Firefox nogmaals op Forceer stop te klikken.

Bijdrager
    minplus

Znx voor de hulp jongens!
    Het lijkt volledig te lukken, de installatie duurt nog een minuut geeft hij aan. Hopelijk geen nieuwe problemen.

Ik verlang wel eens terug naar Algol 60 waarmee je de Cyber van een miljoen volledig naar wens kon besturen of DOS waarmee je ook nog wist wat er gebeurde.
    Met Windows gingen anderen regelen wat er gebeurde en hoe nieuwer de Win hoe minder duidelijk werd wat er exact gebeurde.

Ik vind de Mac een schitterende machine, veel mooier dan een PC hoewel ik er wel van baal dat ik er geen nieuwe hardware als HD’s, videokaarten enz, enz in kan plaatsen wat ik vele jaren met tig PC’s heb gedaan.
    Maar dat je zelfs een download niet kunt waarnemen vind ik toch wel enigszins storend om het zachtjes te zeggen.

Hij is trouwens nog steeds bezig…..

Bijdrager
    GoeieDag

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je in je zenuwen maar wat loopt te rommelen, want een geforceerde shutdown met de powerknop is inderdaad ALTIJD in 3 Ć  4 seconden gebeurd!

Geblokkeerd
    Anoniem

En? Is het ondertussen in orde?

Bijdrager
    Obi

@ Minplus,

Dat je aan een mac niet zomaar iets kunt toevoegen, is ook afhankelijk van wat voor soort mac je hebt. De vorige Macpro daar kon je
    gemakkelijk nieuwe HD’s, video kaarten en andere hardware uitbreidingen op installeren.

http://www.xlr8yourmac.com is een goed site als informatie wilt hebben over (hardwarematig) uitbreiden van een mac, en zou je dat pad willen volgen.

Maar ik krijg nog steeds geen vinger er achter wat jouw probleem precies is. Misschien moet je eens een lijstje maken van zaken die XP
    volgens jou wel kan maar OS X dus niet..

2cts..

Bijdrager
    Buzz

Het installeren van Mavericks bestaat uit twee stappen. Eerst het downloaden via de App Store. Daarvan krijg je alleen een voortgangsbalkje te zien in de App Store app. Daar moet je goed voor kijken, en zo te horen heb je die over het hoofd gezien. Als tweede stap start de installer. Deze sluit op een gegeven moment alle andere software af. Blijkbaar ging er daarbij bij jou iets mis, omdat FireFox zich niet liet afsluiten, waarna het hele systeem bevroor. Dat is uitzonderlijk, en irritant, maar niet heel erg. Je merkt dat het wel lukt als je het gewoon nog een keer probeert.

Bijdrager
    Hermanko

Forceer stop : Esc. alt, cmd; tegelijk in drukken ook als er een strandbal blijft draaien. Upgraden eerst het binnen halen, daarna gaat de Mac installeren, gaat vanzelf en kost een paar minuten. Het gaat zelden fout als je maar even nadenkt en de tijd er voor neemt.

Bijdrager
    MelvinCornelissen

Jezus, wat een gezanik.. De Mac geeft ALTIJD aan als er iets gedownload wordt, dat jij niet begrijpt hoe of niet weet waar dat staat is geen tekortkoming van Mac OS X maar van jouw kennis.

Zoetsappig gedoe hier..

Probleem was waarschijnlijk gewoon een hangend proces, forceer stop had de truc ook gedaan.

Alle 10.7 en 10.8 handleidingen zijn overigens ook gewoon nog te vinden via macmiep.nl.

Bijdrager
    iep
    Obi op 25 maart 2014

Dat je aan een mac niet zomaar iets kunt toevoegen, is ook afhankelijk van wat voor soort mac je hebt. De vorige Macpro daar kon je
    gemakkelijk nieuwe HD’s, video kaarten en andere hardware uitbreidingen op installeren.

Fysiek alleen ja. Het fatsoenlijk werkend hebben in OS X is bij veel zaken niet mogelijk, bij een klein aantal werkt het gewoon vlekkeloos of juist totaal niet. De diverse videokaarten, USB3 kaarten, SATA3 kaarten, enz. zijn niet fatsoenlijk werkend te krijgen in OS X. Je zult rekening moeten houden met een instabiele werking van die kaarten (videokaarten die Apple zelf verkoopt zijn een uitzondering, die werken vlekkeloos). Schijven (harde schijven, ssd’s) zijn geen enkel probleem. Het gebruik van een RAID controller anders dan de officiĆ«le Apple versie (die niet werkt met ssd’s) betekent dat je de interne SATA poorten van de Mac Pro zelf niet kunt gebruiken en moet omzeilen.

Kortom, er zitten enorm veel haken en ogen aan. De nieuwe Mac Pro heeft het veel beter voor elkaar omdat Thunderbolt apparatuur doorgaans wel een fatsoenlijke OS X ondersteuning heeft. Wat uitbreidbaarheid betreft doen de Macs onderling niet veel voor elkaar onder. Het enige verschil is de hoeveelheid Thunderbolt-poorten (meer van die poorten geeft iets meer uitbreidbaarheid).

Als je OS X Mavericks download zet hij deze in de map Applications neer. Je kunt het herkennen aan de titel “Install OS X Mavericks” (of welke taal je dan ook moge gebruiken). De installer zal hij na download zelf opstarten. Als je die eenmaal start zal hij de “Install OS Mavericks” die in de applicaties map staat verwijderen (Adobe past hetzelfde trucje toe met de Windows installers van Flash en Reader). Dat is makkelijk te omzeilen: installer afsluiten en een kopie maken van die “Install OS X Mavericks”. Kun je daarna weer de installer starten.

Overigens verschillen Mavericks en Mountain Lion niet zo erg veel waardoor je handleidingen voor de een prima kunt gebruiken voor de ander. Mavericks brengt echter wel wat fijne verbeteringen waardoor je sowieso wel zou willen upgraden:)

Bijdrager
    minplus

Sorry.
    Drukke tijd gehad en daarom nu pas een reactie.

De installatie is prima gelukt maar de zaak liep vreemd, vermoedelijk door het vastlopen op firefox. En helaas was er vermoedelijk daardoor echt niets te zien over de voortgang. Ook iemand die al jaren met Macs werkt en honderden downloads en installaties heeft gedaan met Windows, Linux en Mac-OSX kon nergens iets van de voortgang vinden, terwijl exact dezelfde upgrade op andere Macs probleemloos te volgen was. Dus zelfs bij een Mac loopt blijkbaar toch niet altijd alles 100% vlekkeloos. Vastlopen op firefox is toch ook hopelijk niet iets gebruikelijks, net als een geforceerde stop na een installatie.
    Dank nog trouwens voor die laatste aanwijzing, want dat geforceerd afsluiten was ik wat huiverig voor na een download en installatie. Dit had ik in 30 jaar computergebruik voor zover ik me herinner nog niet eerder gehad.
    Zomaar wat lopen te rommelen doe ik zeker niet, dat ligt totaal niet in mijn aard. Integendeel.

Voor de rest gebruik ik vrijwel alleen nog de Mac omdat ik hem fijner vind ook al moet ik aan sommige dingen nog even wennen.
    Er zijn een paar programma’s waarvoor ik de PC nog zal moeten blijven gebruiken omdat ik daarvoor nog geen Mac-alternatief heb gevonden en/of software waarvoor bv. een rs232-uitgang nodig is ivm. met bv. satelliet-tuners of zoiets als een Canon printer waarvoor de Mac geen drivers heeft.

Wat de hardware betreft, een paar simpele voorbeelden: Als op de PC de harde schijf crashte haalde ik met knoppix de info eraf en zette er een nieuwe in en installeerde alles weer. Of als voor een spel meer geheugen nodig was en/of een betere videokaart dan zette ik die erin. Of als de processor of het moederboard het begaf…., enz. Heb in PC’s bijna alles wel 1 of meer keren vervangen.
    Dat zal hopelijk/vermoedelijk bij de Mac voorlopig niet nodig zijn, maar mocht het nodig zijn dan waag ik me daar minder snel aan.

Voor de rest bevalt Mavericks ook prima.
    Valt me wel op dat ik nu de bladwijzers in een snelle reeks na elkaar zie verschijnen binnen een (ruime?) seconde, terwijl die serie voorheen in mijn herinnering altijd in een flits in 1 keer verscheen.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.