8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Gitte65

mackeeperapp.zeobit.com Virusmelding:???

Ik kreeg tijdens het surfen op het web (op mijn iMac) ineens een gekke melding:

Is dit een virus? Alles in Safari liep ook vast (ik had heel veel schermen open).
    Het is gelukt om safari uit te schakelen, maar elke keer als ik safari daarna open, opent dat lege scherm met die mededeling erop als eerste en loopt de boel weer vast.
    Ik heb dus niet op Ok geklikt.
    En heb ook nooit iets geïnstalleerd van mackeeper.

Wat kan ik hier aan doen? En hoe open ik een schoon safari venster?

Ik heb al bij Systeemvoorkeuren > Algemeen het vinkje weggehaald bij “herstel vensters na stoppen en opnieuw openen programma’s” maar dat werkt niet… ook niet na opnieuw opstarten.
    Alle programma’s worden weer geopend na opstarten en na openen safari alle laatste vensters.

Gelukkig heb ik nog een MBP, anders zou ik nu helemaal niets kunnen.

Bijdrager
    neejten

ok klikken en hopen dat hij niet ontploft…

Bijdrager
    Gitte65

Ik ga mezelf maar even beantwoorden ;-).
    Het is me ondertussen gelukt om Safari weer helemaal clean op te starten. Geen idee waarom het nu wle goed gaat en net niet.
    Verder ben ik er achter dat die pop-up dus vaker problemen veroorzaakt, maar dat het, gelukkig, geen virus betreft, maar ‘slechts’ malware. Dat is dus al een hele opluchting!

Dus weer een boel paniek om niets, sorry!

Misschien dat er wel mensen zijn die weten hoe je dit soort ellende kunt voorkomen? Eigenlijk is het toch belachelijk dat je door een, volgens mij, normale site te bezoeken je browser helemaal vastloopt.
    Zwaar irritant.

Zou het nu ook beter zijn om mijn hele geschiedenis te wissen?

Bijdrager
    Gitte65
    neejten op 14 augustus 2012

ok klikken en hopen dat hij niet ontploft…

Ja, aan zo’n antwoord heb ik dus niets. Het was een serieuze vraag.

Bijdrager
    Hansi2124

In zo’n geval kan je Safari geforceerd afsluiten (zie menu onder het appeltje). En dan opstarten, maar gelijk het venster wegklikken als het weer opkomt.

Bijdrager
    Gitte65

Dank voor je reactie! Geforceerd afsluiten had ik niet aangedacht, was inderdaad ook een goede optie geweest. (onthouden voor de volgende keer!).
    Het venster kon ik overigens niet wegklikken, de enige optie die ik had was op OK klikken (wat ik dus niet wilde) en verder niet, zowel tabblad als safari venster waren niet ‘aanklikbaar’ (grijs).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De site mackeeper.zeobit.com/ is redelijk verdacht te noemen. Van WOT krijgt hij code oranje. Je kunt WOT (Web of Thrust) installeren via het Safari menu -> Safari extensies. Ook de Adblock extensie staat daar in de categorie “most popular”. WOT waarschuwt als je naar een onbetrouwbare site gaat (code rood) en adblock houdt vervelende advertenties tegen en soms ook dit soort vensters.

Bijdrager
    iep

Malware is een verzamelwoord. Virussen, trojans, enz. zijn allemaal zaken die onder malware worden geschaard. Een methodiek die men vaak hanteert is het geven van popups in webbrowsers dat er iets mis is met de computer en dat je ‘m moet schoonmaken. Bij voorkeur met de software die ze je dan meteen aanbieden. Nooit doen want juist dat is de malware. MacKeeper is een bekende hierin. Op welke website krijg je die popup?

Btw, Safari maakt wel gebruik van het zogenaamde Safe Browsing. Als een website malware bevat en hij wordt als zodanig aangemeld bij dat Safe Browsing dan wordt de toegang door webbrowsers als Safari, Chrome en Firefox automatisch geblokkeerd. De optie is in de voorkeuren van Safari terug te vinden onder Security en heet in het Engels “Fraudulent sites”.

Kleine kanttekening bij zowel WOT als dat Sage Browsing: het systeem is er eentje op basis van vertrouwen. Het kan zijn dat iets ten onrechte wordt aangemerkt omdat bijv. iemand een “geintje” wil uithalen. Het omgekeerde is ook mogelijk, het is geen waterdicht systeem (maar wel eentje die er dicht bij in de buurt komt).

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.