24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Jesperpenninga

Macintosh se kan geen systeem vinden

Hallo,

Ik heb gisteren een macintosh se gekocht maar heb geen boot floppy’s meer.
    Weet iemand een manier om deze mac weer aan de praat te krijgen?

Gr jesper

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat is niet echt een oplossing, toch?:) Via die site kwam ik wel uit bij deze pagina, waarop wellicht een oplossing staat — op voorwaarde dat je Mac SE van na augustus 1989 is en je op een andere computer Windows hebt om TransMac op te draaien, zodat je de belangrijkste systeemsoftware op diskette kunt zetten op een Windowscomputer. System 7.0.1 en 7.5.3 kun je bij Apple downloaden; hoe je die dan precies op de computer krijgt mag je zelf uitzoeken;)

Bijdrager
    1984
    Jakko op 04 april 2013

Dat is niet echt een oplossing, toch?:) 7.5.3 kun je bij Apple downloaden; hoe je die dan precies op de computer krijgt mag je zelf uitzoeken;)

Handig om te weten welk OS er op draait bijvoorbeeld. en meer

Bijdrager
    Jesperpenninga

Dus als ik dit een beetje lees moet ik gewoon een floppy drive kopen en geformateerde floppys en daar het systeem op zetten?
    Of heeft iemand nog macintosh floppys te koop?

Bijdrager
    Pivni Pes

Misschien is het handiger om duidelijker weer te geven welke SE je hebt staan, bijvoorbeeld een foto van een of ander type plaatje.

Bijdrager
    Jesperpenninga

Oke ik stuur zo even een foto

Bijdrager
    Jesperpenninga

Foto lukt niet maar er staat “macintosh se 1mbyte ram,800k drive,20sc hard disk

Gr jesper

Bijdrager
    Jesperpenninga

Maar heeft iemand nog de system 6 of 7 floppys??

Bijdrager
    1984

Misschien is het handiger om duidelijker weer te geven welke SE je hebt staan, .

Er is maar 1 Macintosh SE verder o.a de Macintosh SE FDH . Macintosh SE/30 http://www.everymac.com/systems/apple/mac_classic/index-vintage-classic-macs.html

Bijdrager
    1984

Maar heeft iemand nog de system 6 of 7 floppys??

Het meeste succes vind je hier http://www.klokhuis.nl/appledag/

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Jesperpenninga op 04 april 2013

Dus als ik dit een beetje lees moet ik gewoon een floppy drive kopen

Dat gaat wel de makkelijkste manier zijn om programma’s erop te krijgen, denk ik. Een USB-diskdrive kost een paar tientjes, dus een grote uitgave wordt het niet.

Jesperpenninga op 04 april 2013

Of heeft iemand nog macintosh floppys te koop?

Er zit geen fysiek verschil tussen 3,5 inch diskettes voor een oude Macintosh en voor andere computers, en dus zou elke normale diskette die je in de winkel kunt kopen, moeten werken.

Alleen: als hij inderdaad een 800K-drive heeft, heb je een probleem — dat is namelijk een DD¹-drive, geen HD. Voor de diskettes zelf maakt het niet uit (HD-schijfjes kun je zo in een DD-drive gebruiken), maar als je met een HD-drive iets schrijft op een DD-geformatteerde diskette is er grote kans dat een DD-drive er weinig van kan maken omdat de kop van een HD-drive maar half zo breed is, en de DD-drive daarom een halfleeg spoor leest. Aangezien elke drive die je nu in de winkel kunt kopen een HD-model is, denk ik dat het erg moeilijk voor je gaat worden om iets op een diskette te zetten waar deze Mac SE ook mee overweg zal kunnen. (Ik heb vroeger genoeg ellende gehad met diskettes van schoolvriendjes met wat nieuwere computers met HD-drives terwijl onze computer alleen DD-drives had … :))

¹ DD = Double Density, HD = High Density. Onder DOS/Windows past op die eerste 720 KB en op de andere 1,44 MB; op een Mac respectievelijk 800 KB en 1,44 MB.

Alternatief: wat voor connector heeft de harde schijf? Ik vermoed dat het geen IDE zal zijn, maar mocht dat wel zo zijn dan kun je die in een externe behuizing zetten en die dan weer aan een moderne Mac hangen om zo bestanden op de harde schijf te kunnen zetten. Je zóu op die manier een werkend systeem moeten kunnen krijgen, want het enige dat oudere Mac OS’en nodig hebben om op te starten is de System-map.

Bijdrager
    Jesperpenninga

Waar kan je zien wat voor een connector je hebt?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als ik nu even teruglees hadden we dat eigenlijk al wel kunnen weten uit dat er “20sc hard disk” op de computer staat:)

Alles bij elkaar denk ik dat je beste optie is om installatiediskettes (origineel of kopieën) op de kop te tikken van System 7.x … de Appledag geeft misschien je grootste kans om die te vinden, of je moet geluk hebben op eBay of zo.

Bijdrager
    1984

Ik heb nog andere oudere Macintosh computers zoals een Macintosh LC en PowerBook 145b o.a , (Nostalgie)

De installatiediskettes moeten volgens mij in een plastic mapje zitten, en volgens mij zou je die ook op de Macintosh SE kunnen gebruiken, (echter ik weet niet meer welke versie erop staat en waar en of ik die installatiediskettes nog heb)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik heb een Mac Plus met een 20 MB externe harde schijf (SCSI via de DB-25-poort) met System 7.iets erop. Installatiediskettes echter niet, want die zaten er niet bij toen ik hem tweedehands kocht, maar bij mijn weten zou niks anders nodig zijn dan een paar bestanden, maar ik zou eerst uit moeten zoeken welke dat zijn. Met die op een diskette zou je van die diskette op moeten kunnen starten, en als je ze dan van daar naar de harde schijf kopieert, zou de computer het ook daarvan moeten doen.

Echter is dit geen oplossing om er een volledig systeem op te krijgen … de enige manieren die ik kan verzinnen om dat te doen is óf met (kopieën van) installatiediskettes, óf via een netwerk. Dat je van Apple schijfkopieën van de diskettes kunt downloaden helpt wel voor die tweede, maar niet voor de eerste omdat ze (vermoed ik) niet goed op een diskette te krijgen zijn.

Bijdrager
    Jesperpenninga

Maar hoe werkt dat systeem op floppys zetten nauw eigenlijk?

Bijdrager
    Jesperpenninga

Zou het misschien een slim idee zijn om een toppic op te richten met de vraag wie er nog instalatiefloppy’s heeft

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Jesperpenninga op 06 april 2013

Maar hoe werkt dat systeem op floppys zetten nauw eigenlijk?

Dat is nu net het grote probleem:) Het zou kunnen zijn dat ik het misheb, maar er is hele grote kans dat diskettes die je met een moderne (USB-)diskdrive beschrijft, door de Mac SE niet herkend gaan worden — dat die dus zal zeggen dat ze niet geformatteerd zijn (of niet geïnitialiseerd, de Mac OS-term voor formatteren). Hierdoor is het eigenlijk onmogelijk om met een huidige computer werkende schijven voor die Mac te maken:( De enige makkelijke oplossingen zijn, denk ik, om óf aan originele installatiediskettes te komen, óf een oude Mac gebruiken om kopieën van installatiediskettes te maken en die dan naar jou te sturen.

Bijdrager
    Jesperpenninga

Hierhttp://hardcoremac.stores.yahoo.net/macos7onfl.html hebben ze nog wel floppys maar die vind ik iets te duur

Bijdrager
    Ernste

Op Tweedehandsmac (onder gratis advertenties [maar niet helemaal gratis]) biedt iemand 800 kb floppy’s te koop aan. Hoe je er opstartschijven van maakt ben ik vergeten.

http://www.tweedehandsmac.nl/

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Jesperpenninga op 07 april 2013

Hierhttp://hardcoremac.stores.yahoo.net/macos7onfl.html hebben ze nog wel floppys maar die vind ik iets te duur

Niet alleen dat, maar ik krijg ook de indruk dat je vindt dat ik teveel lul … tenminste, m’n betoog over het verschil tussen DD- vs. HD-schijven heb je zo te zien niet tot je door laten dringen;)

@Ernste
    : lege diskettes zullen weinig zin hebben, omdat de Jespers computer zo te lezen helemaal geen besturingssysteem heeft, en dat is toch echt nodig om van die schijfjes opstartdisks te kunnen maken, lijkt me.

Bijdrager
    emel

ik heb nog een doos liggen met 13 diskettes, handboek systeem en handboek claris.
    gratis af te halen. opsturen tegen kostprijs.
    groet
    Fred Lavino
    Nijmegen

graag reactie
    [email protected]

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.